קריאה לסמוטריץ': אל תיתן יד לצמצום מסגרות האשראי

בתקופה הקרובה יקבלו מאות אלפי לקוחות בישראל מכתב מהבנק עם הודעה על צמצום נוסף במסגרת האשראי במקביל לזינוק ביוקר המחיה בישראל | הבנקים הגדולים נאלצים לבצע פעימה נוספת במסגרת החוק להגברת התחרות מ- 2017 שנכפה עליהם | ארגונים חברתיים מתריעים בפני שר האוצר בצלאל סמוטריץ': צמצום מסגרות האשראי עלול להפיל רבבות משפחות אל מתחת לקו העוני 

הלוואות, אשראי ומימון | צילום: pexels.com

המחירים מזנקים ומסגרת האשראי מצטמצמת: בימים אלו נערכים הבנקים הגדולים בישראל, פועלים ולאומי, לצמצום דרמטי של מסגרות האשראי הבנקאיות למאות אלפי לקוחות, במסגרת כניסה לתוקף של פעימה נוספת בחוק להגברת התחרות, שנחקק בשנת 2017. במסגרת החוק חויבו הבנקים הגדולים לצמצם את סך מסגרות האשראי ללקוחות בצורה משמעותית, וזאת במסגרת רפורמה מקיפה שבסופה של דבר לא יצאה אל הפועל במלואה. עד כה צומצמה המסגרת ללמעלה ממיליון לקוחות, ועתה לקראת יישום שלב נוסף בחוק, יחלו מאות אלפי לקוחות נוספים לקבל הודעה מהבנק על צמצום המסגרת המוענקת להם בכרטיס האשראי, מסגרת המוענקת להם על ידי הבנק ללא עלות לצורך ביצוע רכישות במהלך החודש עד למועד החיוב הקבוע.

במכתב דחוף שנשלח לשר האוצר הנכנס בצלאל סמוטריץ' ולחברי הכנסת החרדים בקואליציה, מתריע יו"ר איגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה, שי אבו, בשם שורה של עמותות סיוע וייעוץ כלכלי, מפני ההשלכות הקשות של יישום החוק בעת הנוכחית, כאשר יוקר המחיה ממריא לגבהים בלתי נתפסים ורבבות משפחות ועסקים קטנים מתמודדים עם מחנק אשראי גובר והולך, כתוצאה מעליית המחירים בכל ענפי הצריכה במשק. 

במכתב מציינים הארגונים החברתיים כי "במסגרת בדיקה מקיפה אצלנו באיגודים ובכלל העמותות, עולה שהסעיף הסב נזק יותר מתועלת, ולכן התרענו וזעקנו על הבעייתיות שתיפגע באזרחים רבים, ובעיקר אוכלוסיות מוחלשות, לצד פגיעה רבה בבעלי עסקים קטנים. גם חברי כנסת מכל סיעות הבית התבטאו בצורה קשה נגד הסעיף הזה בדיונים בוועדה הכלכלה". 

יודגש כי עם יישום הסעיף הרלוונטי ייאלצו מרבית לקוחות הבנקים הגדולים, המסתמכים על המסגרת לצורך ביצוע רכישות במהלך החודש שהחיוב בגינן מתבצע עם קבלת המשכורת בתחילת החודש הבא, לספוג קיצוץ דרמטי במסגרת והמשמעות היא פגיעה אמיתית ומיידית ביכולות של אותם לקוחות לרכוש מוצרים ושירותים חיוניים. "האם מישהו מיוזמי החוק טרח לבדוק כמה לקוחות סורבו בכל חודש בבואם לשלם בקופת בית העסק? האם מישהו בדק כמה לקוחות נאלצו בעקבות צמצום מסגרת האשראי להיכנס למינוס בחשבון העו"ש? ואיך הבנקים הרוויחו מזה בענק?" שואלים יוזמי המכתב. 

במכתבם של ארגוני הסיוע הם גם מדגישים את הפגיעה בלקוחות החלשים במשק: "ניצול מקסימאלי של המסגרת בכרטיס האשראי אף מביא לפגיעה בדירוג האשראי של הלקוחות במאגר נתוני האשראי. לפגיעה זו השלכות שליליות מרחיקות לכת על היכולות של אותם לקוחות להשיג אשראי במחיר סביר". 

את מכתבו מסיים שי אבו, בפנייה אישית לשר האוצר: לאור האמור לעיל, אנו פונים אליך, שבידך הסמכות והאחריות, ומבקשים לבטל את הסעיף המיותר הזה. כאמור, הסעיף הזה פגע באוכלוסיות רבות והגיע העת לתקן על העוולה הזאת ללא דחיה", לשון המכתב בשם ארגוני הסיוע והייעוץ הכלכלי למשק הבית. 

לדברי יו"ר איגוד היועצים והמאמנים, המכתב מביא את זעקתם של רבבות משקי בית ועסקים קטנים, העלולים להיקלע למחנק אשראי חמור, ולהפיל משפחות רבות אל מתחת לקו העוני. "אנחנו יודעים כמה קשה היום לסגור את החודש בכבוד, הדבר האחרון שמשק הבית צריך עכשיו זה לקבל סירוב מהבנק על אשראי ללא עלות, וללכת לחפש אלטרנטיבות יקרות ולעיתים אף מסוכנות", דברי שי אבו. 

תגובה אחת ל: "קריאה לסמוטריץ': אל תיתן יד לצמצום מסגרות האשראי"

  1. למה החכי"ם החרדים לא עושים משהו?

כתיבת תגובה