קרן העושר בחסר של חצי מיליארד לשנת 2020

יצרניות משאבי הטבע זוכות ביד רכה של רשות המסים • שלומי פיליפ מנהל תחום עלויות חקיקה ברשות המסים: "נכון לסוף שנת 2019 יש בקרן העושר 474 מיליון ₪ ההכנסות עתידות להגיע ל- 200 מיליארד ₪" • לובי 99: איך ייתכן שהקופה לא מתקרבת לתוצאה של חישוב ועדת ששינסקי • יו"ר ועדת קרן העושר, אבי דיכטר: נתונים מאכזבים

אבי דיכטר בדיוני קרן העושר | צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הוועדה המיוחדת לפיקוח על הקרן לניהול הכנסות המדינה מהיטל על רווחי גז ונפט (קרן העושר) בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) שמעה אתמול סקירה של ראש רשות המסים על הכנסות המדינה מגז נפט ומשאבי טבע ותחזית הרשות לתקבולים לקרן העושר.

מנהל רשות המסים מר ערן יעקב אמר בדיון, כי "כמי שעסק שנים רבות בתחזיות, אני אומר לכם שקיים קושי אמיתי בחיזוי. יש מי שלא יודעים לבצע תחזיות, ויש שלא יודעים שהם לא יודעים לתת תחזית. ההיצע והביקוש ולאחרונה הקורונה, משפיעים מאוד על מחירי הגז והנפט, ועל ההכנסות המדינה והקרן. אנחנו צופים שבין אמצע שנת 2021 עד אמצע 2022 נגיע למיליארד ₪ בקרן". עוד אמר מנהל הרשות, כי הרשות עדיין מתלבטת בשאלה האם ניתן להתייחס למקדמות ששולמו, כעל כספים שיועברו לקרן או שיש צורך להמתין עד אשר השומה תהיה סופית.

המשנה למנהל רשות המסים הגב' מירי סביון אמרה, כי חובת הסודיות הקבועה בחוק, מונעת מהרשות למסור לוועדה מידע מפורט על תשלמי ההיטלים והמס של החברות. בעניין העברת תשלומי המקדמות לקרן אמרה סביון, כי לפקיד השומה יש לעיתים עד 4 שנים לבחון את השומה שהחברה הגישה.

מנהל תחום עלויות חקיקה ברשות המסים מר שלומי פיליפ אמר בדיון שמחירי הגז נעו בין דולר אחד בשנת 1990 עד 14 דולר בשנת 2007. המחירים משתנים בין ארה"ב, אירופה והמזרח. גם במחיר האשלג קיימת תופעה דומה של תנודה גבוה במחיר. מ-100 דולר לטון אשלג עד קרוב ל-1,000 דולר.

בעניין כספי קרן העושר אמר פיליפ, כי עד סוף 2019 נגבו 474 מיליון ₪. 55 מיליון מתוכם הגיעו ממשאבי טבע אחרים. "ההערכה שלנו היא שסך ההכנסות עתידות להגיע לכ- 200 מיליארד ₪. התחזית מבוססת על תחזיות חברות הגז והנפט ועל בסיס נתוני השווקים הבינלאומיים והרגולציה בארץ ובעולם. תרחיש המינימום הוא שנגיע למיליארד ₪ עד אמצע שנת 2022 ולכל המוקדם באמצע שנת 2021".

גב' מרב דוד מ'לובי 99' שאלה, "תחזית האוצר של התגמולים-הכנסות המדינה היו כמעט מדויקות ביחס לכסף שנכנס בסופו של דבר. איך יתכן שתחזית ההכנסות מהיטל ששינסקי, רחוקה מהמציאות?"

שלומי פיליפ מרשות המסים השיב, שיותר קל לחזות הכנסות, מלחזות רווחים. לדבריו, בסוף דוח ועדת ששינסקי כתוב שתחילת תשלומי ההיטל צפויים להגיע כ-10 שנים מיום תחילת הפקת הגז, ובסופו של דבר, הקדמנו את המועד בשנתיים.

יו"ר הוועדה ח"כ אבי דיכטר סיכם את הדיון ואמר כי הנתונים שרשות המסים מסרה לוועדה מאכזבים, אולם לפחות מדויקים ועדכניים. אנחנו צריכים להתכונן לסיום הקמת הקרן לרבות כל הוועדות עד סוף שנת 2021. נצטרך להקים מנגנון שיאפשר השבת כספים, במידה ויהיה צורך בכך. אם תחזית רשות המסים לא תתממש נצטרך לחשוב אם המנגנון שקבוע בחוק רלוונטי או שנדרש לשנותו.

כתיבת תגובה