ראשי המעונות: לא נפתח את שנת הלימודים במצב הנוכחי

בעקבות מסקנות ועדת המחירים – הענף, שסובל ממחסור חמור של עובדות ומאות כיתות מעון נסגרו ברחבי הארץ – הודיע כי לא יפתח שעריו בשנה"ל הקרובה | המשמעות: כ-100 אלף פעוטות בכ-1500 מעונות יום מפוקחים ברחבי הארץ – יישארו בבית

מעונות יום | אילוסטרציה: veryulissa, שאטרסטוק

הבוקר קיים פורום מעונות היום המפוקחים והמטפלות מסיבת עיתונאים דחופה בכפר המכביה, בעקבות מסקנות ועדת המחירים שקבעה כי שכר המטפלות יעלה בעשרות שקלים בודדים בלבד, כשבמקביל מלוא עלויות המעונות יוטל על ההורים.

יצוין כי הענף סובל ממחסור חמור של עובדות בשל השכר הנמוך הנהוג בו, המעונות צפופים ומלאים בילדים ומטפלות רבות נוטשות את העבודה. בשנה החולפת נסגרו מאות כיתות מעון ברחבי הארץ.

ראשי מעונות היום והמטפלות הכריזו במסיבת העיתונאים כי במצב הקיים שנת הלימודים לא תפתח עבור כ-100 אלף פעוטות מנעמת, ויצו, אמונה, נאות מרגלית, נשי חירות, ינבוע, בית יעקב, אמילי, החברה למתנ״סים וחלמיש – המפעילים כ-1500 מעונות יום מפוקחים ברחבי הארץ.

כזכור בשבוע שעבר קבעה ועדת סל המחירים כי יש לייקר את מערכת החינוך לגיל הרך. ועדת המחירים המליצה לייקר את מחירי המעונות לתינוקות, בניגוד לדעתה של שרת החינוך בסכום שנע בין 120 ל-170 שקל בחודש – לתינוקות עד גיל שנה שמפעילים גופים בעלי "סמל מעון". גם המעונות לבני שנה עד שלוש עלולים להתייקר בשל ההמלצה שהשרה שאשא ביטון מסרבת לקבלה ודורשת סבסוד מהאוצר, שעדיין מסרב להתערב במשבר.

כבר בשבוע שעבר נמסר מפורום מעונות היום המפוקחים כי "מסקנות ועדת סל המחירים הן לעג לרש שיובילו לסגירת מערכת החינוך לגיל הרך. המלצות הוועדה, נקבעו באופן חד צדדי ובהתעלמות מהמציאות במעונות היום. ההמלצות כוללות תוספת עגומה של עשרות שקלים לכל מחנכת-מטפלת מאחר ורוב תוספת התקציב כוללת בתוכה את הגדלת התקינה ואת הנחיות הרגולציה החדשות. אנו מתנגדים להפלת הנטל הכלכלי על ההורים. משרד האוצר חייב לסבסד את העלויות הנדרשות. אנו דורשים משר האוצר אביגדור ליברמן להתערב באופן מיידי במשבר ולמנוע את קריסת הענף לפני תחילת שנת הלימודים".

היום פנה יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד לראש הממשלה יאיר לפיד וביקש את התערבותו האישית למען הצלת ענף מעונות היום לפעוטות מקריסה מוחלטת. לדברי בר-דוד, "כבר עתה, בשנת הלימודים תשפ"ג ייוותרו 10,000 פעוטות ללא מעון. אם לא יינקטו צעדים מיידיים, יקרוס ענף המחנכות-מטפלות, ובעקבותיו תחום מעונות היום הציבוריים כולו – דבר שיפגע במאות אלפי תינוקות, פעוטות והורים צעירים".

 

לדבריו, "כבר עתה ידוע כי לפחות כ-60 מעונות יום ציבוריים ייסגרו בשל המחסור החריף במחנכות לגיל הרך. למרות פניות, מחאות ומאבקים מצד הארגונים, לא הוסדרו נושאים קריטיים כגון שיפור מעמדן, שכרן ותנאי עבודתן של המטפלות, וכן התאמת סל התשומות למציאות החיים המשתנה. באוקטובר האחרון שוב נאלצו הארגונים לצאת למאבק, שבעקבותיו סוכם כי תכונס ועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר וזרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה לביצוע בדיקת בסיס של התעריף המפוקח. בשבוע שעבר, בהפתעה גמורה, נודע לנו כי ועדת המחירים עתידה להמליץ על העלאה זעומה של תעריף מעונות היום והשתת ההעלאה דווקא על ההורים, שכבר היום משלמים שכר לימוד גבוה שמכביד על משפחות צעירות".

כתיבת תגובה