ראש אמ"ן: "מלחמת הסחר – תוצאת הדומיננטיות של סין"

ראש אמ"ן, האלוף תמיר היימן, בשורה של התבטאויות מרתקות בכנס 'המרכז למורשת מודיעין • "איראן מנסה להעלות את מחיר הנפט; סין מניעה את העולם למלחמת סחר"

ראש אמ"ן אלוף תמיר היימן | צילום: יששכר רואס

ראש אגף המודיעין של צה"ל, אלוף תמיר היימן, נאם הבוקר בכנס "המרכז למורשת מודיעין" במסגרת תערוכת ISDEF. היימן נשא נאום בהיבט צבאי-מודיעיני, שכלל גם התייחסות מעניינת לנושאים כלכליים הנוגעים למזרח התיכון ולעולם כולו.

"העידן שבו אנו נמצאים הוא של שיבוש שמושפע מהטכנולוגיה ומהמהפכה הדיגיטלית", אמר. "אנחנו נמצאים במקום בו נגישות מוחלטת ורצופה למידע ולמגוון רחב הולך וגדל של אנשים ושחקנים. מעל 50 אחוז מהאוכלוסייה ניזונה מהרשתות החברתיות והפייסבוק היא רשת החדשות הגדולה ביותר שקיימת. יש גם מחקר אמריקאי המעיד כי כ- 43 אחוזים מהציבור האמריקאי צורך חדשות דרך פייסבוק. בעולם הערבי מאז 2012 הצריכה עלתה ב264 אחוז ויש גידול בצריכה".

לדבריו, המעצמות משפיעות מאוד על מה שמתרחש סביבנו: "ארה"ב היא המשפיעה הדומיננטית על סדר היום במזרח התיכון. ההתנהלות שלה בעיקרה על ידי הכלכלה, יצירת סנקציות והשפעה על קידום אינטרסים. הדבר השני (מצד ארה"ב) הן סנקציות חסרות תקדים על איראן וזה הוביל לשפל של שנים רבות וזה מורגש מכל הכיוונים והוביל את איראן לעשות פעולות כנגד קמיני הסחר העולמי בנפט: איראן עושה רבות כדי להשפיע על מחירי הנפט ולהעלות אותם. זה לא מממש מצליח להם. היום חבילת נפט היא 61.8 יש צמיחה בצריכת הנפט אך היא בשפל והכלכלה האיראנית בסכנת יציבות. עולם מחירי הנפט לא עולים. לועידת בחריין יש היבטים כלכליים משמעותיים כל השחקנים במזרח התיכון מגיבים לעובדה שיש ועידה כזו. הדוגמאות האלה מבטאות את הדומיננטיות".

רוסיה, לדברי היימן היא המעצמה השנייה שקובעת סדר יום: "רוסיה דומיננטית על ידי חיכוך שיבוש ומעורבות. היא מייצרת חיכוכים באופן חצי יזום וניגשת לרלוונטיות לפתרונות באמצעות נוכחות באזור".

וסין, קבע, משנה את העולם: "אפשר לראות דומיננטיות של סין כמעצמה עולמית שכולם עולים אליה לרגל, ראשי מדינות שהגיעו והשתתפו. זה מעצב את העולם וגם מביא למלחמת סחר".

ראש אמ"ן אמר כי התפתחות הטכנולוגיה והתזוזות ברחבי תבל יוצרים "אתגר בבירור המציאות וברירת האמת מתוך השקר לעשות הכללות אמתיות. לנסות להגיד מה אמתי מדעי כיצד אפשר לקבל החלטות בעולם בו מאסת מידע ונגישות למידע זה הופך מורכב. דבר נוסף שמעצים את האתגר זו המלחמה בנרטיבים, יש עניין לאויבנו ליצור נרטיבים בצורה מכוונת.

"הטכנולוגיה עוזרת והפוטנציאל הוא בינה מלאכותית שמייצרת היגיון של מכונה על בסיס אינסוף דאטה שיכולה לעשות לנו להימנע מהטעיות קוגניטיביות. זה יכול לפצות על חולשות בסיסיות. העולם של תמורות ותהליכים הוא פוטנציאל השפעה גם אנחנו יכולים להיות שחקן בעולם של דאטה ונרטיבים ויכולים להשפיע על אויבנו כדי לגרום להם להבין מציאות בצורה שגויה".

כצפוי, האלוף היימן דיבר כמובן גם על נושאי ביטחון.

תחילה התייחס ללבנון ואמרה כי היא "מצויה תחת לחץ אמריקאי שקצת השתנה מאז פומפיאו (מזכיר המדינה האמריקני) וזה דחף את חיזבאללה להביא מספר הצהרות על עניין הטילים המדויקים, אך אנחנו לא צריכים את נסראללה כדי שיגיד לנו מה מצב הפרויקט אנחנו מכירים זאת טוב ממנו וכל מה שהוא חשף מוכר ולמיטב הבנתנו היכולות שלהם, של הטילים, לא מדויקות".

בנוגע למצב ברצועת עזה אמר: "הפלסטינים אחרי צמד ימי הקרב האחרון שקרוי 'גן סגור' לפני כחודש – חמאס מאוד מורתעת ממלחמה ונמצאת עמוק ברצון להישאר בנתיב מסוים של הסדרה בו הם מצפים לקבלת תמורות מסוימות והם מאוד לא היו רוצים מלחמה. יש להם מחויבות לריבונות שהולכת וגוברת וזה יוצר מתחים של חמאס בין ארגון/ יצירת ריבונות ובין דאגה לתשתיות וזה מרתק לראות את התהליך שחמאס עוברת". באשר לארגון הטרור השני בגודלו ברצועה, הג'יאהד האסלאמי, אמר מפקד אגף המודיעין בצה"ל כי "פוטנציאל הנפיצות שלו גבוה. הגוף הזה שיש לו היעדר חבות ריבונית הוא הפוטנציאל ליוזמות".

"לסיכום", הדגיש, "השיבוש שנובע בעיקרון מהסביבה הטכנו והעידן הדיגיטלי הוא משתנה משפיע על כלל הזירה והאזורים והוא אתגר במחקר המודיעיני אבל גם הזדמנות בהשפעה בעיצוב".

כתיבת תגובה