רגע לפני ההדממה: ועדת הכספים תדון בהפסקת החל"ת?

ועדת הכספים התבקשה לדון בהשפעות של הפסקת החל"ת לבני 45 ומטה אך יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר, מסרב לבקשה – למרות הנחיה מפורשת של מזכירות הכנסת | הדיון יתקיים אחרי החגים, עקב הדממת הכנסת משלישי השבוע | יעקב אשר, יוזם הדיון: "יידע כל יוצא לחל"ת שאין בישראל ועדת כספים שתדאג לו" | ח"כ קושניר: "הדיון לא כונס עקב הגבלת כמות הדיונים שניתן לקיים במהלך הפגרה"

ח"כ אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים | צילום: דוברות הכנסת

יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר מסרב לדון בהשפעות של הפסקת החל"ת לגילאי 45 ומטה עד סיום פגרת הכנסת אחרי החגים, למרות בקשה דחופה לדיון שהוגשה בנושא על ידי ח"כ יעקב אשר אליה הצטרפו הח"כים אוריאל בוסו ואחמד טיבי, והנחייה שניתנה על ידי מזכירות הכנסת לפני כשלושה שבועות לקיים את הדיון תוך עשרה ימים.

ח"כים באופוזיציה טוענים כי הסיבה לכך היא ששר האוצר אביגדור ליברמן ויו"ר הכספים ח"כ קושניר הם חברי אותה מפלגה – ישראל ביתנו, כך שנמנעת האפשרות לביקורת אמתית של הכנסת על החלטות משרד האוצר כפי שנדרש מוועדת הכספים.

לאחר שהדיון לא נקבע למרות שעברו עשרה ימים מהמועד בו הודיעה נשיאות הכנסת כי יש לקיים את הדיון, כתב ביום שישי האחרון ח"כ אשר ליו"ר הוועדה קושניר וליו"ר הכנסת מיקי לוי, בבקשה לקבוע דיון בנושא לפני ההדממה של הכנסת שמתחילה ביום שלישי, לצרכי שיפוצי המקום, דבר שימנע לגמרי את האפשרות לקיים דיון בנושא לפני החגים.

"יצוין כי דחיית מועד הדיון פירושה הפקרת מאות אלפי משפחות מובטלים להתמודדות כלכלית קשה כשענפים שלמים במשק עדיין אינם פעילים ובימים בהם המשק נערך להגבלות נוספות", כתב יעקב אשר.

יעקב אשר | צילום: יונתן סינדל פלאש 90

כזכור, עם כניסתו לתפקיד הודיע שר האוצר אביגדור ליברמן על הפסקת תשלום דמי החל"ת לגילאי 45 ומטה ללא יוצאי דופן, וזאת בשונה מהמתווה שהוכן על ידי קודמו בתפקיד ישראל כ"ץ שהכיל מספר מדרגות גיל, והתייחס גם לנושא המצב המשפחתי. על פי נתונים ראשונים, האבטלה דווקא עלתה בתחילת חודש יולי, ומאות אלפים נותרו ללא הכנסה בכלל.

ח"כ אשר ציין בפנייתו כי "החלטה זו של משרד האוצר שללה זכאות לדמי אבטלה ליותר מרבע מיליון איש ובכך גזרה עוני על מאות אלפי משפחות, בנוסף ביטול מתווה החל"ת בחודשי החופש פגע בזכאותם לדמי אבטלה של עובדים רבים שענף העבודה שלהם מושבת בימי החופשה כדוגמת: מאבטחי ושרתי בתי ספר, מלווי הסעות למוסדות חינוך, וצוות עזר בהוראה".

בתגובה לדחיית הדיון אמר אשר: "יידע כל יוצא לחל"ת שאין בישראל ועדת כספים שתדאג לו, הכנסת הופקרה לרמיסה דורסנית של הממשלה. יו"ר ועדת הכספים לא יכול להיות נאמן לתפקידו ולפקח על משרד האוצר כפי שנדרש ממנו".

מטעמו של ח"כ קושניר נמסר היום (א') כי "הדיון לא כונס עקב הגבלת כמות הדיונים שניתן לקיים במהלך הפגרה".

נציין, כי פגרת הכנסת התחילה רק לפני שבוע, מה שהותיר מספיק זמן לקביעת הדיון. גם אחרי תחילת הפגרה ממשיכה ועדת הכספים בקיום דיונים, עד להדממת הכנסת (ביום ג') ומחר (ב'), כאמור, הוא המועד האחרון לקיום דיונים לפני היציאה להדממה.

כתיבת תגובה