רגע לפני התחלת יצוא הגז, השווי של קבוצת דלק קורס

הקבוצה איבדה מאז חתימת העיסקה על רכישת נכסי שברון, מעל ל-30% מערכה • יצחק תשובה הפסיד 1.3 מיליארד שקלים מהונו האישי

יצחק תשובה | צילום: פלאש 90

בשלושת החודשים שחלפו מאז שקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה (60%) חתמה על העסקה לרכישת נכסי שברון בים הצפוני באמצעות אית'קה ב־1.65 מיליארד דולר, איבדה החברה 30% מהשווי שלה – 2.5 מיליארד שקל – והצטמקה לכ-5.7 מיליארד שקל בלבד. שווי אחזקותיו האישיות של תשובה הצטמק ב־1.3 מיליארד שקל, כך נחשף היום ב'כלכליסט'.

כדי להרגיע את המשקיעים, ביצעה הנהלת דלק לאחרונה ארבע שיחות הרגעה עם המשקיעים מאז חתימת העסקה, אולם הלחץ גובר בכל פעם מחדש. מעדות שהגיעה ל'כלכליסט' אמר תשובה באחת השיחות, "אנחנו מרגישים שהשוק נמצא בחוסר ודאות בקשר לעסקה לכן ראינו לנכון להבהיר את תמונת המצב כפי שהקבוצה רואה אותה, והקבוצה נערכת להשלמת הרכישה של נכסי שברון גם אם השותפים יגיעו לאחר הביצוע", בדבריו סימן תשובה שדלק הולכת על כל הקופה, עם או בלי שותף שייכנס איתה תחת אלונקת המינוף של העסקה.

אולם המשקיעים כלל לא רגועים ואחד מהמשתתפים בשיחות ההרגעה הללו הודה ל'כלכליסט' כי הסתירה שבין הצהרת תשובה שעסקת שברון תושלם בכל מקרה, לבין הדיווח על חיפוש אחרי משקיע, לא מרגיעה. "בכל שבוע שבועיים כשקורה משהו תשובה בא ומקריא מהדף. ברגע שהוא לא עושה את זה הוא מתבלבל, ולפעמים הוא מוסיף כספים שלא בהכרח קיימים. קשה לעקוב אחריו, אבל הוא מאוד רוצה לדבר. התחושה היא שאם היו יכולים להוריד אותו מהקו זה היה יותר קל לכולם".

עסקת הרכישה של נכסי הנפט של שברון מורכבת, והיא כוללת גם החזר חוב של אית'קה, נתון שמעמיד את העסקה הכוללת על 2.2 מיליארד דולר. קבוצת דלק דיווחה שחסרים לה ('רק') 300 מיליון דולר להשלמת מימון העסקה, אחרי גיוסי חוב והזרמות שלה.

כדי לפתור את בעיית המימון עלה רעיון בדלק להשתמש בהקצאת מניות בכורה והכנסת שותפים לאית'קה. מדובר במסלול עם ריבית גבוהה והמשקיעים בהחלט ראו בהצעה זו את הלחץ שתשובה וקבוצת דלק מצויים בו.

כחלק מבניית התזרים, מסתמכים בקבוצת דלק גם על עסקת הפניקס והם בטוחים שהיא תיסגר בקרוב ובונים על כך שהמכירה תכניס להם 3 מיליארד שקל. אך גם לכך מתייחסים בשוק בחשדנות.

 

לפני כחודש זיגזג תשובה כאשר שלח את אית'קה לצאת להנפקת אג"ח שבה קיוותה לגייס 700 מיליון דולר. אולם ההנפקה הסתמנה ככישלון ואית'קה נענתה לביקושים של 500 מיליון דולר בלבד, וגם זה בריבית מאוד גבוהה.

כתשובה לגיוס החוב המאכזב הוציאה קבוצת דלק הודעה שהיא תזרים 450 מיליון דולר למימון העסקה. אלא שכלל לא ברור מהיכן תביא הקבוצה את המימון האפשרי. רעיון נוסף ששחרר תשובה היה הנפקת אית'קה בבורסה בלונדון ומכירת 25% ממניית אית'קה.

שוק ההון לא רואה בחיוב את הדברים והגיב בעצבנות לשלל הניסיונות של תשובה וקבוצת דלק. ברקע עומד גם חיוב קרוב של 150 מיליון דולר, עבור רכישת הצנרת של EMG לצורך יצוא גז למצרים. התוצאה: רגע לפני התחלת יצוא גז, השווי של קבוצת דלק קורס.

כתיבת תגובה