תכנית ליצמן אושרה: מאיפה הכסף ומי בפנים

על פי התוכנית יינתן מענק של 100,000 שקל לרוכשי דירת יד שנייה בערי הפריפריה • כ-500 ערים ויישובים נכללים בתוכנית. ברשימה נמצאות גם ערים עם ריכוזי אוכלוסייה חרדית: נוף הגליל (נצרת עילית), עמנואל, ערד, טבריה, צפת, אופקים, חצור הגלילית ועוד • לא יינתן מענק בגין רכישת דירות מחסן ללא חלונות ותאורה טבעית • בשלב ראשון יש תקציב ל-170 משפחות שיירכשו את הדירה הראשונה שלהן • השאלות שנותרו פתוחות: כיצד התוכנית תתבצע בפעול והאם ההגרלה בין הזכאים תהיה בכל עיר או בין כל הזכאים בארץ?

ליצמן בלשכתו | צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

אמש (ג) אישרה הממשלה פה אחד את תכנית השר ליצמן למתן מענקים ברכישת דירה יד שנייה בפריפריה. על פי התוכנית אותה סקרנו לא מכבר ובהרחבה ב'ביזנעס', יינתן מענק של 100,000 שקל לרוכשי דירת יד שנייה בערי הפריפריה, זאת במטרה לחזק את היישובים אשר הוכרו כיישובי עדיפות לאומית הנכללים בקבוצות א' בתחום הבינוי והשיכון. ביניהם: אילת, קריית שמונה, כפר מנדה, בית שאן, דימונה, עכו, נהריה, מגדל העמק, עראבה, כרמיאל ועוד. ברשימה נמצאות גם ערים עם ריכוזי אוכלוסייה חרדית: נוף הגליל (נצרת עילית), עמנואל, ערד, טבריה, צפת, אופקים, חצור הגלילית ועוד אי אלו יישובים קטנים כדוגמת אור הגנוז (הרשימה המלאה כאן).

המענק של 100,000 שקל יינתן לכל מי שיוגדר חסר דירה על פי קריטריונים של  משרד הבינוי והשיכון, ואשר לא היתה בבעלותו דירה בעשור האחרון, ומחיר הדירה הנרכשת נמוך מ-700 אלף שקל.

על פי התוכנית המענקים יינתנו בגין עסקת רכישת דירה שיתקיימו בה התנאים הבאים:

א.         מחיר הדירה בין 250,000 ל-700,000 שקל.

ב.         שטח הדירה גדול מ- 40 מ"ר.

ג.          הדירה ראויה למגורים, כמשמעות מונח זה בתוספת הראשונה לחוק השכירות והשאילה (כלומר, יש בדירה מערכות מים חשמל וניקוז תקינות, חלונות ודלתות מותקנות, ושהדירה ללא סיכון לדייריה).

ד.         אין מדובר ברכש דירה מכוח חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה).

ה.         הרכישה לא תהיה מקרוב משפחה.

ו.          במסגרת העסקה נרכשו כלל הזכויות בדירה, כולל זכויות עתידיות.

ז.          מחיר הדירה יבחן על ידי שמאי הבנק ממנו תילקח המשכנתא או מהבנק שבו נרשם רוכש הדירה.

בנוסף, עם קבלת המענק רוכש הדירה יתחייב לבעלות על הדירה לתקופה של 5 שנים לפחות.

יצוין, כי קבלת המענק לא תפגע בזכאותו של הרוכש לקבל משכנתא מוכוונת (משכנתא המוענקת לזכאי משרד השיכון על פי קריטריונים שונים), על פי זכאותו האישית ובהתאם לכללי משרד הבינוי והשיכון לעניין זה.

עם אישור הצעת ההחלטה משרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר יעבירו לבנקים בימים הקרובים הנחיות ליישום תכנית המענקים.

מטיפולי שיניים לתוכנית המענקים

מבדיקה שערך 'ביזנעס' בתוספת הראשונה ל'חוק השכירות והשאילה' עולה, כי דירה שאין בה פתחי אוורור ותאורה טבעית נחשבת דירה שאינה ראויה למגורים. לאור זאת עולה התובנה כי לא יינתן המענק בגין דירות מחסן בחניונים או בקומת המחסנים שאין בהן חלונות ותאורה טבעית כלל. בכך יש כבר בשורה לזוגות הצעירים.

מדובר בהישג חרדי מובהק ברגעיה האחרונים של הממשלה ה-35 ורגע אחד לפני פיזור הכנסת ה-23 כתוצאה מאי אישור תקציב המדינה לשנת 2020. בדרך לאישור התוכנית התברר לפתע כי לצורך הוספת נושא חדש לסדר היום, דרוש אישור משרי כחול לבן, כך לטענת מזכיר הממשלה צחי ברוורמן. רל"ש שר השיכון, מוטי בבצ'יק, לא אמר נואש, ומיהר להיפגש עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי, הוד בצר, שהפעיל את קסמיו בין שרי כחול לבן והביא לסיכום שהניב את אישור התכנית פה אחד בממשלה.

בסביבת ליצמן אומרים כי אין צורך באישור תקציבי נוסף לתוכנית וכי 17 מיליון השקלים מובטחים לתוכנית מכוח התקציב שאושר לחיזוק התשתיות בערים השונות בתקופת הקורונה, כך שהתוכנית אינה כרוכה בתקציב מדינה כזה או אחר. על הטענה כאילו התוכנית מתאימה אך ורק ל-170 רוכשי דירות בלבד עונים בסביבתו של ליצמן כי גם טיפולי השיניים החינמיים התחילו כשהמוטבים היו רק עד גיל 6 והיום הם מאושרים עד גיל 18 וכי גם הדור השלישי נהנה מטיפולי השיניים. "היום זו תוכנית ל-170 משפחות ומחר (על פי הכלל התלמודי הידוע: יש מחר לאחר זמן. ד"ש) התוכנית יכולה להיכנס לתקציב 2021 ותביא לסיוע ברכישת דירה ל-500 ול-1000 משפחות".

בנוסף ראוי להזכיר את שילוב הידיים של השרים ליצמן ודרעי בדרך לאישור 40 אלף יחידות דיור בקרית גת-מערב. מלשכת ליצמן נאמר ל'ביזנעס' כי מתקיימות ישיבות מעמיקות בנושא וכי משרדי השיכון והפנים עמלים על התוכנית בכל הכוח. בשלב זה מדובר ברה תכנון של 9,000 יח"ד שלאחריהן יתקדמו הצוותים לעבר כ-30 אלף יחידות הדיור הנותרות.

מימוש מיידי

כעת נותרו כמה שאלות פתוחות ש'ביזנעס' לא הצליח בשלב זה לקבל עבורן תשובות, וסביר שגם במשרד השיכון טרם גובשו הנהלים המדויקים:

האם המענק יינתן לפי הערכת מחיר הדירה של השמאי הממשלתי? מי כיצד יתבצע הטיפול הממשלתי במענק: כלומר, האם תקום מנהלת ליישום התוכנית, האם יידרשו לאשר תקנים חדשים לתוכנית והכי חשוב כיצד יחולקו המענקים. בנוסף, אם יהיה מדובר בהגרלות, האם כל עיר תקבל מספר מסוים של זוכים או שההגרלה תתקיים באופן אחיד לכל הנרשמים מכל חלקי הארץ.

השר ליצמן אמר עם אישור התכנית: "אישורה של תכנית המענקים שיזמתי היא צעד נוסף בפעילות למען הפריפריה- מקריית שמונה, דרך עראבה ואילת. במיוחד בעת הזו חשוב לעורר את שוק הדיור ולסייע במענק כספי משמעותי למשפחות צעירות לבנות את ביתן בפריפריה".

הרב צבי רבינסקי מראשי וועדת הדיור של קהילות דגל התורה שהשתתף בפאנל 'ביזנעס' בנושא הדיור, החמיא ב'קו החרדי' לשר ליצמן על התוכנית: "התכנית של הרב ליצמן ביחס  לתכניות רבות של השנים האחרונות היא הטובה ביותר לציבור החרדי. המימוש הוא מיידי ללא המתנה של שנים, כשבמקומות אלו ההון העצמי הנדרש מההורים הוא עדיין סביר. יש לנו קהילות מהממות מצפת ועד ירוחם, ונשמח לעבותן בעוד אלפי משפחות".

תגובה אחת ל: "תכנית ליצמן אושרה: מאיפה הכסף ומי בפנים"

  1. איש מנותק, אין באילת אפילו לא דירה אחת מתחת ל 700 אלף ש"ח, לא מבין באיזה עולם הוא חי.

כתיבת תגובה