רו"ח ל'ביזנעס': "קשה להאמין שהוצאות קפה יוכרו"

בדיקת 'ביזנעס': האם הוצאות ישיבה בבתי קפה יהפכו את ההוצאה למוכרת, באמצעות אפליקציה? • הממציאים בטוחים: זה יעבוד • רואי החשבון עדיין מתקשים להאמין להיתכנות • רשות המסים ל'ביזנעס' "הנושא בבדיקה"

הדמיה של החשבון המתרכז באפליקציית 'משרד בקפה' | צילום: יח"צ

לפני כשבוע פורסם אודות פלטפורמה דיגיטלית חדשה בשם "משרד בקפה" https://www.misradbacafe.co.il/ שבעזרת פיתוח טכנולוגי מאפשרת לעצמאים שעובדים מבתי הקפה לקבל הכרה במס בהוצאות אלו – כהוצאות לצורך יצירת הכנסה.

למי שלא זוכר, הנה הפרטים בקצרה: מיזם חדשני בשם "משרד בקפה" מביא בשורה לציבור העצמאים בישראל חיים אבן-זהב יזם ומנכ"ל המיזם: "מדובר בקיפוח העצמאים המשתמשים בבית הקפה כמשרד ועל אף שמדובר בהוצאה עסקית המשמשת אותם בייצור הכנסתם, הוצאה זו אינה מוכרת לצרכי מס. מהיום, יכולים עצמאים להגיש למס הכנסה חשבוניות של "משרד בקפה" עבור "שירותי משרד" המתקבלים בבתי קפה נבחרים וחשבוניות אלה מהוות הוצאה מוכרת לכל דבר ועניין".

עו"ד דורון לוי, יזם, מומחה למיסוי ומבעלי "משרד בקפה", מסביר: "הסיבה שחשבונית בית הקפה אינה מוכרת, היא שמדובר בחשבונית המוגדרת בתקנות המס כחשבונית "מעורבת" כזו המערבת הוצאה פרטית ביחד עם הוצאה עסקית. אנחנו, במשרד בקפה", מוסיף לוי, "רתמנו את הטכנולוגיה לעזרתנו ומצאנו דרך, לגמרי חוקית, להפריד בין סוגי ההוצאות ולאפשר ללקוחותינו העסקיים לקבל שתי חשבוניות, האחת עבור מזון ומשקאות (שאינה מוכרת) והשנייה עבור שירותי המשרד המתקבלים בבית הקפה. החשבונית השנייה מוכרת במלואה לצרכי מס וכמו כן ניתן לקזז את כל המע"מ בגינה.

איך זה עובד? העצמאי מוריד לטלפון שלו את האפליקציה של "משרד בקפה". לאחר ההצטרפות והרישום טוען הלקוח את האפליקציה בכסף (בשיטת ה – Pre-Paid). בעת קבלת החשבון בבית הקפה מזדהה הלקוח באמצעות האפליקציה או באמצעות כרטיס מגנטי וחברת משרד בקפה משלמת לבית הקפה עבור הזמנת הלקוח.

בתחילת כל חודש מקבל הלקוח במייל שתי חשבוניות המרכזות את כל ההוצאות שהוציא בבתי קפה בחודש הקודם. "החשבונית האדומה" – עבור המזון והמשקאות, בסך 40% מסך ההוצאה בבתי קפה (שאינה מוכרת לצרכי מס) ו"החשבונית הירוקה" – עבור "שירותי המשרד"  בסך 60% מסכום ההוצאה, חשבונית – המוכרת לצרכי מס לכל דבר ועניין.

אלא ש'ביזנעס' תהה, האם אכן האפליקציה אושרה ע"י רשות המסים. ואם אכן ההפרדה שתכיר ב-60% מההוצאה לעניין מע"מ והכרה כהוצאה למס אכן תתקבל, מדוע יקופח הציבור החרדי שלחלקו אין אפשרות להתחבר לאפליקציה זו, בשל אי החזקת טלפונים תומכים בה?

ובכלל, אם בכלל תוכר אפליקציה זו כהוצאה – האם מעתה יוכלו כלל העצמאים להגיש חשבוניות על פגישות ושהייה בבתי קפה, ללא צורך באפליקציה זו?

וזו התגובה שהתקבלה מרשות המסים: שלום רב, להלן התייחסותנו לשאלותיך בעניין מיזם קפה במשרד: "המיזם מוכר לנו, ונבדק על ידי הגורמים המקצועיים".

סקפטי, אבל אפשרי

לדברי רואת חשבון ש'ביזנעס' שוחח עמה, "קשה להאמין שרשות המסים תאפשר הכרה ואפילו חלקית בהוצאות של בתי קפה".

ובעצם, אם זו הוצאה לצורך יצירת הכנסה, אז למה לא?

"כי מהיום ייווצר פתח לארוחות של מאות שקלים, שתמורתה תוצג חשבונית שרובה על 'מקום הישיבה והמזגן' (60%), וידרוש אותה כהוצאה. אי אפשר לאמוד את זה ולכן נשמע די רחוק שיכירו בזה.

"עבור הוצאות של משרד ששוכן בבית – נקבע להן שיעור יחסי של 25%. ואז לאדם הנורמלי אין כ"כ דרך לשחק בהן (הוא הרי לא יתקלח ביותר מים, בגלל שההוצאה מוכרת 25%). אבל להוצאות קפה אין גבול, ואין סוף למשחקים שאפשר לשחק בהן.

"זה אגב, בדומה להוצאות רכב, אגב, שכאשר חברה נותנת רכב לעובד – מס הכנסה דורש זקיפת שווי הגונה מאד בשכר, ולא מקבל טיעונים כמו 'רוב הזמן הרכב משמש לעבודה' ".

עם זאת, נציין כי ייתכן כי דווקא בשל המצאתה של האפליקציה, המאפשרת הצגת מעין 'חוזה שכירות' שמולו רשות המסים לא תוכל להתעלם מהיותו 'הוצאה', תתאפשר הכרה של ההמצאה בכל זאת. זו גם הסיבה שמי שאינו בעל אפליקציה או חוזה שכירות שכזה המפריד לחלוטין את ההוצאות זו מזו, לא יוכל ליהנות ממנה.

נמשיך ונעקוב.

כתיבת תגובה