רוצים שכירות מהמדינה? אמצו את פליטי אוקראינה

ההיערכות הממשלתית לקליטת העלייה מאוקראינה | השר זאב אלקין: "כל משפחה בישראל יכולה לאמץ משפחה עולה מאוקראינה ולקבל מדמי השכירות הממשלתיים" | במקביל, משרד והשיכון בשיתוף החשכ"ל קוראים לרשויות מקומיות לשפץ מבנים לקליטת עולי אוקראינה, רוסיה ובלרוס | הרשויות המקומיות הוזמנו להגיש הצעה לקבלת מענק חד פעמי לשיפוץ מבנים שבבעלותן לצורך אכלוס לתקופה של שנתיים

השר זאב אלקין בוועידה | צילום: אורן בן חקון

שר השיכון  זאב אלקין אמר בראיון לעורך מדור הנדל"ן ב'ישראל היום' עופר פטרסבורג בוועידת החוסן החברתי הכלכלי כי כל משפחה בישראל תוכל לאמץ משפחה שתעלה מאוקראינה ותקבל דמי שכירות מהממשלה. "ברור שגל עליה שמגיע ולא יודעים ללמוד את היקפו הוא אתגר לנושא הדיור כי הוא מגיע לשוק עם מחסור וחייבים צעדי חירום. לא יהיה מנוס מקרוונים, מתכוונים להשתמש גם ביכולות במגזר הכפרי. אני לא מאושר מזה אבל שלש פעמים בחיי גרתי בקרוון וזה חלק מהפתרון. בנוסף, סיכמנו שמשפחה שתקבל זכות לסיוע בשכר דירה תקבל אותו ואם תהיה משפחה ישראלית שתאכסן אצלה עולים חלק מהכסף היא תוכל לתת למשפחה הוותיקה".

במקביל, התייחס אלקין למשבר הדיור, ואמר: "הלוואי ודירה חדשה הייתה עולה מיליון שקלים המחירים הם הרבה יותר גבוהים, ואחד הדברים הראשונים שעשיתי היה להביא את המדינה לוותר על חלק מההכנסות על הכסף בטענה שצריך לתת הנחות לזוגות צעירים".

עוד אמר אלקין, "לצערי ישראלים לא הולכים לענף הבניה ולמרות שהשכר גבוהה, ישראלים לא רוצים לקחת חלק. חלק מהפתרון הוא ידיים עובדות מחו"ל. הגדלנו את המכסה. כמובן צריכים גם עובדים פלסטינים. יש תקופות שבהן נכון לעשות הולד ולספוג את הנזקים אבל נצטרך ידיים פלסטיניות בענף הפניה. זו תפקיד מערכת הביטחון איך הכי נכון והכי בטוח לעשות את זה. הרבה פעמים איך שהמפגעים פועלים זה דרך מסתננים ולא עובדים מורשים".

לדבריו, "אין דבר כזה ללא תב"ע, מה שמשווק הכל עם תב"ע. נכון שההגרלות לפני היתר בניה. רוב מוחלט של המשפחות שזכו במחיר למשתכן קנו בהנחה משמעותית".

לשאלה האם מחירי הדירות יעלו השנה, כפי שהצהיר שר האוצר ליברמן, ענה אלקין כי: "יש כבר נביא אחד בממשלה, לא צריך נביא שני. השנה הזאת היא שנת שיא בעסקאות והתחלות בניה. השנה נגריל 30 אלף דירות, אומנם מול הזכאים זה לא מספיק אבל זה משמעותי. בגלל שרשות מקרקעי ישראל תצטרך לוותר על הכנסותיה".

אלקין ופטרסבורג | צילום: אורן בן חקון

שיפוץ מבנים במימון המדינה

במקביל, משרד הבינוי והשיכון פרסם קול קורא לרשויות מקומיות להגיש הצעות לקבלת תמיכה כספית, מענק חד פעמי, לצורך שיפוץ והשמשת מבנים לטובת שיכון עולים מאוקראינה, רוסיה ובלרוס.

קול קורא זה הוא חלק מהחלטת ממשלה מס' 1276 שעיקרה היא היערכות מהירה ולקליטת עלייה מאוקראינה, רוסיה ומדינות האזור.

רשויות מקומיות שבבעלותן לפחות חמישה מבנים קיימים, הוזמנו להגיש הצעה. המענק שיתקבל באופן חד פעמי יספק להם תקציב להשמשת המבנה ושיפוץ לצורך אכלוס העולים לתקופה של שנתיים לפחות.

הרשויות המקומיות שייבחרו יתחייבו להתקשר עם העולים בהסכמי שכירות ולדאוג לאכלוסם ולאחזקת המבנים. הרשות המקומית תהיה רשאית לגבות מהעולים שיתאכלסו במבנים תשלום חודשי עבור אחזקה בסך של 15 ₪ למ"ר ולא יותר מ-1,000 ₪ לחודש, הנמוך מבניהם.

לאחר הגשת הבקשה, יתקיים דיון ב"ועדת התמיכות" במשרד הבינוי והשיכון והיא זו שתדון בהצעות שיתקבלו.

מבין כלל ההצעות שיועברו לוועדה ייבחרו המבנים שהצעת המחיר שלגביהם היא הנמוכה ביותר ביחס לגודל המבנה. מבין ההצעות הנמוכות יותר, תינתן עדיפות לרשויות מקומיות שמועד העמדת המבנה לאכלוס הוא הקרוב ביותר.

מתן התמיכה מותנה בקבלת החלטת ממשלה נוספת שתאשר את תקצובו.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן ציין כי, "במסגרת ההערכות הממשלתית לקליטת עולים הוחלט כי משרד הבינוי והשיכון יוביל את מהלך שיכון העולים שמגיעים לארצנו לאחר מלחמה עקובת דם בארצם. זוהי זכות עבורנו לסייע לאוכלוסייה זו בזמן קריטי זה. נעשה כל שביכולתנו לדאוג לקליטה קלה וחלקה עבורם".

כתיבת תגובה