"ריבית הפיגורים עובדת נגד החלשים ולטובת החזקים"

הוועדה לשוויון חברתי דנה היום בריביות הפיגורים המוטלות על חייבים וקראה לשר האוצר ולנגידת בנק ישראל להטיל פיקוח על ריביות הפיגורים שגובים הבנקים והגופים החזקים במשק. "רוב החובות נוצרים כי לאנשים קשה"

עסקים קטנים ובינוניים. אילוסטרציה: Smileus | שאטרסטוק

הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי בכנסת, קיימה היום (ג) דיון בריבית הפיגורים והשלכותיה. בדיון התברר כי ריבית הפיגורים שנועדה למעשה לדרבן חייבים לשלם את חובותיהם, הפכה מלכודת עבור חייבים עניים שהפכו עניים יותר שאינם יכולים לצאת ממעגל החובות.

הדבר בולט במיוחד לנוכח סביבת הריבית הנמוכה במשק. חה"כ דב חנין (המשותפת) אמר בדיון "מה שקורה בתחום הזה הוא שערורייה. ריביות פיגורים הומצאו על מנת שאנשים ישלמו את חובותיהם. אך כיום זה הפך למלכודת שאנשים לא מסוגלים לצאת ממנה. רוב החובות נוצרים כי לאנשים קשה. ריבית הפיגורים זה מנגנון שעובד נגד החלשים ולטובת החזקים".

מי שחיזק את דבריו היה אריאל לדרברג מנכ"ל 'פעמונים', עמותה שמלמדת משפחות לנהל נכון את תקציבם הכלכלי. "אין חולק על-כך שחוב צריך לשלם, אלא מה – לפעמים קורה שהמטרה משתבשת אל מול המציאות", אמר לדרברג והוסיף: "המטרה של האכיפה היא לשלם את החוב הקיים. צריך להסתכל על הדברים בצורה שיקומית. המערכת צריכה ליצור הזדמנויות לאפשר לחייבים להסדיר את החוב. יש לבוא בגישה אחרת בדרך הטיפול בחייבים. יש להימנע מלהגיע למציאות משפטית".

בוועדה הוצגה מצבת החובות של אזרחי המדינה בהוצאה לפועל שעומדת כיום על קרוב ל-6.5 מיליארד שקל. עורכת הדין רעות כהן מהאגודה לזכויות האזרח, אמרה כי "מהניסיון בשטח, זה נושא שמקשה בעיקר על אנשים שחיים בעוני. ריביות פיגורים מטרתן לדרבן אותנו לשלם בזמן. הבעיה היא שלאנשים הנמצאים מתחת לקו העוני אין כסף ולכן אי אפשר לדרבן אותם לשלם בזמן. ריבית הפיגורים מונעת מהם לשלם על מוצרים בסיסיים. אני רוצה לציין לטובה את חברת המים שהורידה את ריבית הפיגורים וכמו כן את מד"א. רשות האכיפה והגבייה היא גוף חיוני אך יש ליקויים שצריכים טיפול".

נציג האוצר אמר בדיון כי באוצר מגבשים תכנית להתאמת ריביות הפיגורים לסביבת הריבית הנמוכה. "אנו עובדים על ריבית יותר נמוכה. המטרה היא ליצור מנגנון יותר חברתי", אמר נציג האוצר. לסיכום הדיון קראו חברי הוועדה לשר האוצר ולנגידת בנק ישראל לפעול למתווה של ביטול ריביות פיגורים, לבטל את ריביות הפיגורים על אוכלוסיות עניות ולחייב רשויות חיוניות כמו תאגידי מים, חברת החשמל, מד"א, עיריות ועוד להגיע עם חייבים להסדרי חוב תוך מתן אפשרות להתקיים בכבוד. חברי הוועדה אמרו כי יש להטיל פיקוח על ריביות הפיגורים שגובים הבנקים וגופים חזקים אחרים בהוצאה לפועל.

כתיבת תגובה