רכשו משק חקלאי והפכו אותו לתחנת הובלות לרצועת עזה

פס"ד: בעלי משק במושב ישלמו למדינה מעל 270 אלף ש"ח בגין שימוש מסחרי לטובת הובלה ושינוע סחורות לרצועת עזה, בקרקע שנמסרה למטרה חקלאית | "שימוש במקרקעין מבלי ששולמו דמי שימוש ראויים הוא בגדר עשית עושר ולא במשפט", קבע השופט וחייב את הנתבעים גם בהוצאות בסך 40 אלף שקלים

מעבר כרם שלום | צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90

בית משפט השלום בב"ש קיבל את עמדת המדינה וחייב בעלי משק במושב לשלם למדינה סך של כ-230 אלף ₪ בגין שימוש מסחרי לטובת הובלה ושינוע סחורות לרצועת עזה, בקרקע שנמסרה למטרה חקלאית. כן חויבו הנתבעים בתשלום הוצאות משפט בסך של 40,000 ₪.

בית המשפט קבע, כי "הנתבעים ניצלו לרעה את מיקומו הספציפי של המשק, אשר הינו בצמוד לעוטף עזה,  וכל זאת לצורך העברת סחורות ופריקתם. הפעילות העסקית שהתקיימה בוצעה לאורך שנים, וככל הנראה היא אף טרם הופסקה".

המדובר בשימוש אסור במשק במושב עמיעוז בחבל אשכול, בשטח המתפרס על כ-5 דונם, שיעודם חקלאי. בשנת 2013, רכשו הנתבעים את המשק, כשנתיים לאחר מכן יצקו אספלט בעורף הנחלה בשטח המיועד לעיבוד חקלאי בלבד, והחלו בפעילות ענפה של אחסנה פתוחה ושינוע של סחורות לרצועת עזה.

פרקליטות מחוז דרום (אזרחי), בשם רמ"י, הגישה לבית המשפט השלום בב"ש כתב תביעה, במסגרתו ביקשה להורות לנתבעים להפסיק את השימושים האסורים מהמקרקעין וכן לשלם למדינה  דמי שימוש ראויים,  בגין שימוש בלתי חוקי בקרקע חקלאית. לעמדת המדינה, שיוצגה ע"י עו"ד תהילה שמשון מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי), הנתבעים עושים שימוש עסקי שלא כדין במקרקעין כראות עיניהם בניגוד לייעודו, שכן עסקינן במשק חקלאי שנמסר למטרה חקלאית,  וכשהוא משמש בפועל כחניון משאיות וכשטח אחסנה פתוחה.

הנתבעים טענו, כי פעילותם הופסקה בצורה הדרגתית, כך שהיום הם לא עוסקים בהובלות, אלא בחקלאות ובין היתר בהובלת תוצרת חקלאית. טענה זו הופרכה על ידי המדינה ובית המשפט פסק, כי עיסוקם של הנתבעים בהובלות, ולא הונחה כל ראיה התומכת בגרסת הנתבעים לפיה עוסקים בחקלאות. בהתאם לאישור יועץ המס, שהוגש לבית המשפט על ידי הנתבעים עצמם בכדי להוכיח הפחתה בפעילות עסק ההובלות, בשנת 2017 המחזור העסקי מעסק ההובלות היה 1,725,433 ₪, כאשר בשנת 2020 המחזור ירד ב- 71.55%- דבר מאשש כי השימושים האסורים לטובת עסק הובלות נמשכו גם בשנת 2020. "התובעת הרימה את הנטל להוכיח כי הנתבעים אכן מבצעים שימושים מפרים שלא למטרת חקלאות", ציין בית המשפט בפסק הדין.

בית המשפט (השו' א. ליפשיץ) קבע, כי "שימוש במקרקעין מבלי ששולמו דמי שימוש ראויים הוא בגדר עשית עושר ולא במשפט המחייב את הנהנה מהשימוש במקרקעין בתשלום לבעל המקרקעין (המזכה) על טובת ההנאה שהפיק אותו השימוש. חיוב זה לא נוגע רק למסיג גבול, אלא גם לאדם החוכר קרע בתשלום מופחת נוח ייעודם החקלאי, אך עושה בהם שימוש הנוגד את הייעוד".

 

 

בית המשפט ציין, כי הנתבעים עשו שימוש מפר במשק חקלאי, וכי התנהלותם חמורה לאור טיב הפעילות, היקפה ואורך השנים בהם היא התקיימה. "המסקנה היחידה המתבקשת היא שכבר מינואר 2015 השתמש הנתבע בנחלה לשימוש מסחרי ולא חקלאי… הנתבעים יצקו במקרקעין אספלט, עליו חנו משאיות רבות, עשו שימוש במחסנים ומכולות והכל שלא צרכי חקלאות, אלא לטובת עסק ההובלות".

בית המשפט הורה על תשלום דמי שימוש למדינה בסך כולל של 234,410 ₪, כשהם נושאים ריבית והצמדה עד למועד התשלום בפועל, וכן בתשלום הוצאות משפט בסך של 40,000 ₪.

בנוסף, הורה בית המשפט לאלתר על הפסקת השימושים המפרים והריסתם ופינוי האספלט, המכולות, החביות וכל הסחורה ולהשיב את המצב לקדמותו, תוך 30 יום.

מהפרקליטות נמסר: פרקליטות המדינה בשיתוף עם רשות מקרקעי ישראל תמשיך להיאבק בתופעה הפסולה של ניצול קרקעות המדינה לטובת רווח אישי, וזאת על חשבון הציבור בכללותו.

2 תגובות ל: "רכשו משק חקלאי והפכו אותו לתחנת הובלות לרצועת עזה"

  1. אלי ..אלי …אלי…..שלא יגמר לעולם
    משפחה שכזו

  2. קנס זעום

כתיבת תגובה