רכשתם רכב חשמלי? האוצר מציע רשמית: מס על כל קילומטר

באוצר מציעים להחיל מס נסועה על הרכב החשמלי בהתאם למידת הצריכה של בעל הרכב ובמקביל למס הבלו שמוטל על מתדלקי הבנזין | עם זאת, תינתן הנחה קטנה ביחס לבנזין, בשל התועלת הסביבתית | עם זאת, מתריעים באוצר כי הנסועה תגדל משמעותית ברכבים החשמליים וכי הגודש בכבישים יגיע לכדי מצב בלתי נסבל | ובקיצור: האוצר מבקש לגבש מיסוי "מאוזן יותר" לקופת המדינה

עמדת טעינה של אפקון לרכב חשמלי | צילום אילוסטרציה: אילן דן

למרות העלייה במיסוי הרכבים החשמליים, אלה עדיין – כך לפי דו"ח מחקרי שפרסם היום משרד האוצר – נהנים ממדיניות מיסוי מטיבה מאוד המתבטאת במס קנייה מופחת והנחה באגרת הרישוי השנתית. מלבד זאת, לאור העובדה שהם אינם צורכים דלק, רכבים חשמליים אינם משלמים מס בלו על בנזין או סולר. לפי האומדנים שמפורטים במסמך שפורסם, הטבות אלו מצטברות לכדי עשרות אלפי ש"ח לאורך חיי הרכב. אך מסתבר כי לקופת האוצר, זה כואב. כאוב עד כדי כך שהפקידות מעוניינת למסות ככל יכולתה את הרכב החשמלי.

לפי המסמך שפורסם, כל עוד שוק הרכב החשמלי היה בחיתוליו, ההצדקה למכלול ההטבות הייתה הרצון לספק הגנות לשוק העושה את צעדיו ראשונים, כאשר השפעות המאקרו של הטבות אלו היו זניחות. עם הגידול בהיקפי החדירה של הרכב החשמלי יש לגבש מדיניות מאוזנת, אשר מצד אחד תמשיך לפעול להסרת חסמים רגולטוריים ותשתיתיים לחדירת רכבים חשמליים ותיתן ביטוי הולם לתועלות הסביבתיות הגלומות בהם, אך מצד שני תימנע מליצור תמריצים להגדלת היקף ההסתמכות על הרכב הפרטי באופן הנוגד את האסטרטגיה הממשלתית להגברת השימוש בתחבורה ציבורית.

מצד אחד מציינים עורכי המחקר כי "ישנה חשיבות רבה בגיבוש מדיניות אשר תדאג להסיר חסמים לכניסתם, כך שעם הזמן יוכלו להחליף את רכבי הבנזין", ומציינים כי הרכבים החשמליים נכנסים לישראל בקצב מהיר מהצפוי: בשנת 2022 שיעור הרכבים החשמליים מתוך כלל הרכבים המיובאים היה 19.7% (כולל פלאג אין), בדומה לממוצע באירופה וגבוה בהרבה מהיעדים שנקבעו לאותה שנה". עוד מציינים כי "בהשוואה בינלאומית, היקפי ההטבות לרכב חשמלי בישראל לאורך חיי הרכב גבוהות כיום משמעותית מהממוצע באיחוד האירופי". אך במקביל טוענים כי אף שהשימוש ברכב חשמלי הינו עדיף על פני שימוש ברכב בנזין מכיוון שהוא פולט פחות גזי חממה, גורם לפחות זיהום אוויר ומשמיע פחות רעש. עם זאת, כימות תועלות אלה מעלה שמשקלן הכולל הינו 2.6 ש"ח לכל 100 ק"מ נסועה, כך שערכן הכולל נמוך מסך ההטבות מהן נהנים כיום רכבים חשמליים לאורך חייהם. במקביל, בכל הנוגע ליצירת גודש בכבישים ומעורבות בתאונות דרכים, לרכב חשמלי אין יתרון על פני רכב בנזין. העלויות החיצוניות הנובעות מהיבטים אלה עומדות על כ-55.6 ש"ח לכל 100 ק"מ נסועה.

וכאן מגיעים לפוינט: עלות הנסיעה ברכב חשמלי זולה בכ-70 עד 80 אחוזים לעומת נסיעה ברכבי בנזין. בהעדר כל מיסוי על ק"מ הנסיעה השולי (כפי שקיים לגבי רכבי בנזין בדמות מס הבלו), הספרות המחקרית מצביעה על כך שהיקף השימוש ברכבים חשמליים יהיה גבוה יותר מאשר ברכבי בנזין, באופן שיגדיל את הגודש בכבישים. לפי הערכות שמרניות, בהנחה שהמיסוי על רכב חשמלי לא ישתנה, הנסועה ברכב חשמלי ממוצע עשויה להיות גדולה בכ-15% מאשר ברכב בנזין, דבר שיביא להחרפה במצב הגודש בכבישים בתוך מספר שנים. תופעה זו צפויה להיות בעייתית במיוחד בישראל נוכח העובדה שכבר היום הגודש בכבישים בישראל הוא גבוה מאוד בהשוואה בינלאומית; כך למשל, לפי מדד TOMTOM הבינלאומי, הגודש בכבישי מטרופולין ת"א חמור יותר מאשר בכמעט כל ערי אירופה.

לאור זאת, מוצע ע"י עורכי המחקר במשרד האוצר, לקבוע מס נסועה שיחול על רכבים חשמליים וייקבע בהתאם לכמות הנסועה השנתית של הרכב, בדומה למס הבלו אותו משלמים רכבי בנזין. מס הנסועה ייקבע על בסיס גובה מס הבלו הקיים בהתייחס לרכבי בנזין חדשים ויעילים (המשלמים בפועל מס נמוך יותר מהרכב הממוצע לכל ק"מ נסיעה, לאור צריכת הדלק היעילה שלהם), תוך הנחה שתבטא את היתרונות הסביבתיים של הרכבים החשמליים. לפיכך, מיסוי הנסועה לגבי רכבים חשמליים יהיה נמוך יותר מזה המוטל כיום על רכבי בנזין, אך יביא לפחות לשיקוף חלקי של העלויות החיצוניות הנגרמות על ידם.

 לצד זאת, יש להיערך לקביעת מיסוי חכם שישקף באופן מדויק יותר את העלויות החיצוניות הנובעות מהשימוש ברכב בהתאם לפרמטרים שונים כמו מיקום הנסיעה ושעת הנסיעה.

לסיום מציינים עורכי המחקר כי אתגר מרכזי נוסף לכניסת הרכבים החשמליים הוא הכנת תשתיות אנרגיה מתאימות. על מנת לאפשר את כניסת הרכבים החשמליים, יש לתת מענה להיבטי ייצור החשמל, רשת החלוקה, עמדות טעינה בבתים משותפים ועמדות טעינה ציבוריות.

כתיבת תגובה