רכש גומלין: 1.4 מיליארד ש"ח התחייבויות חדשות של חברות זרות

סיכום של רכש הגומלין לשנים 2021-2022: למעלה מ-4.2 מיליארד דולר הכנסות לתעשייה ולעסקים בישראל בשנת 2021 | כ- 1,090 מפעלים ועסקים בישראל נהנו מפעילות רכש הגומלין – כ-589 מהם חברות קטנות ובינוניות | 95 התחייבויות חדשות בהיקף כולל של 1.4 מיליארד בשנת 2022 – הרכש הביטחוני בהן היווה כ-88% מסך המחויבויות

צוללות טיסנקרופ | צילום : Tuxyso / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-3.0

הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי (רשפ"ת) הגישה היום לשר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת ולמנכ"ל המשרד, אמנון מרחב, את דוח 2022 – סיכום פעילות הרשות בתחום רכש הגומלין לשנים 2021-22. מהדוח עולה כי בשנת 2022 נרשמו 95 התחייבויות חדשות של 53 חברות זרות בגין התקשרויות עם 12 גופי ממשלה שונים בהיקף כולל של 1.4 מיליארד דולר. הרכש הביטחוני היווה כ-88% מסך המחויבויות והרכש האזרחי היה אחראי ל -12% הנותרים.

הגופים הממשלתיים המובילים ב-2022 היו: משרד הביטחון עם מחויבויות בסך 1,270 מיליארד דולר, רובן כחלק מעסקת הצוללות מול טיסנקרופ הגרמנית; חברת החשמל – מחויבויות בהיקף של 71 מיליון דולר; רכבת ישראל שביצעה רכש ב-23 מיליון דולר, חלקן ממוטורולה; החשב הכללי שביצע רכש אוטובוסים מהייגר הסינית במסגרת הנתיבים המהירים; מקורות עם מחויבויות של 6.5 מיליון דולר; רשות המסים עם 3.4 מיליון דולר; ולראשונה, החברה הממשלתית להגנות מצוקי הים התיכון, שהיקף המחויבויות במסגרת הפרויקט שלה הוא 3.2 מיליון דולר.

היקף המימושים המדווחים בשנת 2022 (מתייחס לעסקאות שבוצעו בשנת 2021) הגיע לסכום של 4.2 מיליארד דולר כאשר 1,088 חברות ישראליות נהנו מרכש הגומלין בשנה זו. מתוך חברות אלו, כ-589 חברות מוגדרות כקטנות ובינוניות ו-131 חברות ממוקמות בפריפריה.

בשנת 2022 נמשכה הפעילות מול חברת טיסנקרופ, ולאחר שאשתקד נסגרה תכנית לכיסוי חובות העבר במסגרת הליך אכיפה, השנה צוות הרשפ"ת נחל הצלחה גדולה והצליח להביא לחתימת תכנית מימוש איכותית במיוחד  בסך 860 מיליון אירו לכיסוי המחויבויות העתידיות של החברה הגרמנית לרשפ"ת במסגרת אספקת צוללות 7, 8 ו-9 למדינת ישראל.

הרשפ"ת היא הגוף המנהל והמפקח האחראי על שת"פ תעשייתי ורכש הגומלין במדינת ישראל. זאת, תוך חיבור בין מפעלים והתעשייה הישראלית לבין החברות הזרות המחויבות, בדגש על פעילות תעשייתית בפריפריה וקידום עסקים קטנים ובינוניים.

חברה זרה, ממנה רוכש גוף ממשלתי, מחויבת על פי חוק לבצע רכש חוזר ושיתופי פעולה תעשייתיים בישראל, מחברות ישראליות: בהיקף של 50% בעסקאות ביטחוניות, היקף של 18% בעסקאות אזרחיות מול מדיניות החתומות על הסכם GPA ו-35% ביתר סוגי העסקאות.

שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת: "רכש הגומלין הוא כלי מצוין לחיזוק התעשייה המקומית ולחיבורה לשווקים הגלובליים דרך חברות ענק. מדובר בהזדמנות עסקית עם תשואה גבוהה ובניצול נכון של השקעות ענק שמבצעת המדינה, במסגרתן ספקים בינ"ל נהנים מרכש במיליארדים מתקציב מדינת ישראל ולכן מתבקש כי הם יהיו מחויבים ברכש חוזר מספקים, תעשייה ועסקים ישראלים. על אף ניסיונות שונים לפטור פרויקטים שונים מחובה זו – נעמוד על המשך המחויבות בדיוני התקציב".

 מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, אמנון מרחב, ציין: רכש גומלין הנו מנוע צמיחה משמעותי המייצר לתעשייה הישראליות הזדמנויות עסקיות בשווי מיליארדי דולרים מדי שנה, התורמות להתפתחות התעשייה ולפריצה לשווקים חדשים של תעשיות אלו. רכש גומלין הנו הרבה יותר ממחויבות חוקית – הוא מהווה מנוף להשקעות בתעשייה הישראליות וצמיחה כלכלית, יצירת קשרים עסקיים בין חברות ישראליות לזרות, והשקעה איכותית ארוכת טווח לחברות הזרות, אשר מבינות היום יותר ויותר כי רכש גומלין בישראל הוא השקעה משתלמת ביותר.

ינון אלרועי, המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה ומנהל הרשפ"ת (בפועל): "הרשפ"ת מייצרת שיתופי-פעולה תעשייתיים איכותיים, שמביאים תועלת לתעשייה הישראלית,  לחברות הזרות ולגופים המזמינים, שבמסגרת הפרויקטים שלהם נוצרים החיבורים בין הצדדים. מעבר למעקב והבקרה, אנו פועלים להביא ערך מוסף משמעותי לתעשייה ולכלכלה הישראלית, ע"י קידום חברות ישראליות, שיפור התקינה בה הן פועלות וחיבורן לשווקים הבין-לאומיים. מספר רב של חברות קטנות ובינוניות ושל חברות מהפריפריה נהנות מרכש הגומלין ופירותיו, וכך יהיה גם בהמשך. הרשפ"ת תפעל לקידום התעשייה הישראלית ולסיוע לחברות הישראליות להשתלב בעסקאות ושיתופי פעולה עם החברות הזרות המחויבות".

כתיבת תגובה