רמה אחת מעל זבל: מודיס מורידה את דירוג החוב של איטליה

האג"ח הממשלתי שובר שיא, האיחוד האירופי מזהיר מקריסה כלכלית וסוכנות דירוג האשראי מגיבה בהתאם • כך מזעזעת המדיניות הפיסקלית את הרפובליקה האיטלקית

רומא, איטליה | צילום: Angelo Ferraris, שאטרסטוק

סוכנות דירוג האשראי מודיס הודיעה על הורדת דירוג האשראי של איטליה לרמה אחת מעל הדירוג הגרוע ביותר, "זבל", בשל חששות ממצבה הפיסקלי של המדינה ועיכוב בביצוע הרפורמות המבנית הדרושות.

על פי הודעת מודיס, ההחלטה להורדת דירוג האשראי של איטליה לרמה Baa3 ושינוי התחזית ל"יציב", באה כתוצאה מהמתח הגובר במדינה הדרום-אירופאית סביב התקציב השנוי במחלוקת, אותו מבקשת הרפובליקה לאשר ולפיו יעלו ההוצאות הציבוריות והגירעון התקציבי יגדל עוד.

"באיטליה היה שינוי מהותי באסטרטגיה הפיסקלית, עם גירעונות תקציביים גבוהים יותר מתוכננים לשלוש השנים הקרובות", מסרה סוכנות הדירוג מודיס. על פי הסוכנות, גם שיעור החוב הציבורי של המדינה צפוי להישאר בסביבות 130% מהתמ"ג – "רמה שהופכת את איטליה פגיעה לזעזועים עתידיים, במיוחד לצמיחה חלשה".

המתח סביב המדיניות הפיסקלית ברפובליקה האיטלקית אף השפיע על המסחר בסוף השבוע, והתשואה על אגרות החוב הממשלתיות לעשר שנים הגיעה במהלך המסחר לשיא של 4 שנים – 3.73%.

במכתב ששיגר השבוע האיחוד האירופי לשר האוצר האיטלקי ג'יובאני טרייה, הוזהר ג'יובאני על כך שטיוטת התקציב של המדינה לשנת 2019 מאותתת על "חוסר ציות רציני למחויבות לחוקים שנכללים במדיניות התקציב של האיחוד". על פי הדיווחים, על איטליה להשיב לאיחוד האירופי על הטענות עד למחר (שני).

לדברי ירון דייסלבלום, לשעבר ראש היורוגרופ, "התקציב האיטלקי מדאיג מאוד. אם המשבר האיטלקי יהפוך לרציני, הוא ישפיע לרעה על הכלכלה, ולאו דווקא יתפשט לכל אירופה". דייסלבלום אמר עוד, כי "בגלל הדרך שבה הכלכלה האיטלקית והבנקים האיטלקים ממומנים, זאת לא תהיה התפוצצות אלא קריסה פנימה".

כתיבת תגובה