רמת הדירוג של ישראל: A+ עם תחזית יציבה

למרות יחס החוב תוצר הגבוה: פיץ' אישררה את הדירוג של ישראל והותירה אותו על A+ • עם זאת, בעוד שבשנים האחרונות נרשמה מגמת שיפור ביחס החוב תוצר של ישראל – בשנת 2018 הביצועים הפיסקליים החלו להיחלש

משרדי פיץ' בבריטניה | צילום: 4kclips, שאטרסטוק

למרות יחס החוב תוצר הגבוה: פיץ' אישררה את הדירוג של ישראל.

חרף העובדה כי המצב הפיסקלי של ישראל מהווה נקודת חולשה ביחס למדינות המדורגות 'A', הותירה פיץ' את רמת הדירוג של ישראל על A+ עם תחזית יציבה.

בעוד שבשנים האחרונות נרשמה מגמת שיפור ביחס החוב תוצר של ישראל – בשנת 2018 הביצועים הפיסקליים החלו להיחלש.

הפרמטרים שסיכמו את היחלשות הביצועים הפיסקליים הינם כדלהלן: הגירעון התקציבי התרחב לרמה של 2.9% מהתוצר ב-2018 מרמה של 1.9% ב-2017; על פי הצפי ב-2019 יתרחב ל-3.5% מהתוצר; ב-2019. יחס החוב תוצר הממשלתי עלה באופן מתון ב-2018 ל-61.2%, לאחר תקופה ארוכה של ירידה; על פי תחזית החברה יחס החוב לתוצר ימשיך לעלות ב-2019 וב-2020 לאור גירעונות גדולים יותר.

החברה מציינת כי מאז שנת 2003 בו עמד יחס החוב תוצר על 95% נרשמה מגמת ירידה מתמשכת עד שנת 2017 שבהם הגיע היחס לכ-60% זאת עד לשנת 2018 בה נרשם היפוך מגמה.

הנתון החציוני של מדינות בעלות דרוג A עומד על 49% והשאיפה היא להגיע לרמה זו.

החברה מציינת מספר פרמטרים חיוביים אשר בגינם היא מאשררת את הדירוג החיובי: מדינת ישראל נהנית מגמישות מימונית גבוהה; חלקו של החוב החיצוני הינו נמוך; למדינה שוק מקומי עמוק ונזיל; גישה טובה לשווקי ההון הבינלאומיים; תכנית פעילה של מכירת אגרות חוב ליהודי התפוצות; תכנית ערבויות ממשלת ארה"ב במקרה של זעזוע בשווקים.

החברה מציינת כי המוסדות ומערכת החינוך המפותחים של ישראל, למרות פערים באיכות בין קבוצות דמוגרפיות, הביאו ליצירת כלכלה מפותחת ומגוונת עם מגזר היי-טק חדשני. מדד הפיתוח האנושי והתוצר לנפש הינם גבוהים מהחציון של מדינות הייחוס.

על פי הודעת פיץ', החשבונות החיצוניים של ישראל נותרו חזקים. לישראל עודף שנתי בחשבון השוטף בכל שנה מאז 2003, ופיץ' צופה כי העודף בחשבון השוטף ימשיך ב-2019-2020. רזרבות מטבע החוץ הגיעו לרמה של 118 מיליארד דולר בפברואר 2019.

פיץ' טוענת כי מעמדה של ישראל כמלווה נטו בשנת 2018 נמצא ברמה הגבוהה מהרמה החציונית של מדינות המדורגות 'A' ואף 'AA'. נציגי החברה מציינים כי פיתוח נוסף של משק הגז יספק תמיכה נוספת למאזן החיצוני של ישראל.

בפיץ' צופים כי דירוג האשראי של ישראל ימשיך להיות מוגבל על-ידי סיכונים פוליטיים וביטחוניים, אולם פרופיל הדירוג שלה הוכיח חסינות אל מול עימותים תקופתיים וזעזועים פוליטיים על פני פרק זמן ממושך. עם זאת יש לקחת בחשבון אפשרות של הגדלת ההוצאות או נזק לפעילות הכלכלית במקרה של עימותים איזוריים. פיץ' אינה מניחה כי תהיה פריצת דרך כלשהי בתהליך השלום.

לסיכום, בפיץ' מעריכים כי התקדמות נוספת משמעותית בהפחתת יחס החוב הממשלתי לתוצר או הקלה מתמשכת בסיכונים הפוליטיים והביטחוניים יביאו לשיפור בפרופיל הדירוג של מדינת ישראל.

כתיבת תגובה