רמת שלמה: השוק החופשי יביא חילונים לשכונה?

חשיפת 'ביזנעס': חברה שזכתה במחיר למשתכן בשכונת רמת שלמה, משווקת את הדירות שברשותה 'לשוק החופשי' גם לחילוניים • החברה פועלת משיקולים עסקיים טהורים, אך מדוע מראש לא נמנעה הפרצה בצביון השכונות החרדיות המעטות?

בניינים מחיר למשתכן ברמת שלמה | צילום: 'ביזנעס'

הודעה תמימה שפרסמה חברת דרא – החברה שבנתה את פרויקט "משכנות שלמה" בירושלים – מספרת את אחד החסרונות הגדולים של 'מחיר למשתכן' – לפחות כלפי המגזר החרדי.

יודגש: הסיפור הבא שיובא להלן הוא מדגם מייצג בלבד ולא ספציפי. אך הנה הוא לפניכם. חברת 'דרא', שזכתה במכרז של תכנית מחיר למשתכן בשכונת רמת שלמה בירושלים – שכונה חרדית ב-99% מאוכלוסייתה לפחות – ומטבע הדברים, במסמכי המכרז נכתב שהבניינים ייבנו בצביון חרדי. דא עקא, שאין באפשרות משרד השיכון לחסום את הציבור הכללי להירשם למכרז של 'מחיר למשתכן' ולהתמודד בהגרלה על הדירות מול המגזר החרדי, ואכן הציבור החילוני נרשם גם הוא להגרלות ואף זכה בחלקו בדירות במקום.

כך למשל, אחד מהם, מכהן בתפקיד ציבורי ידוע מאוד בעיריית ירושלים שאמר בשיחה ל'ביזנעס', כי הוא מתכוון להשכיר את הדירה שזכה בה. השאלה הפתוחה היא מה יעשו זוכים אחרים שאולי פחות יפריע להם לגור בשכונה חרדית.

הודעת חברת 'דרא' השבוע מספרת את סיפור ההמשך של 'מחיר למשתכן'. כאשר חברה מסיימת לשווק את הדירות של משרד השיכון, נותרות בידה דירות לשיווק ל'שוק החופשי'. כך נכתב בהודעת החברה כי חברת דרא סיימה למכור את שלב א' בפרויקט "משכנות שלמה" בירושלים וכי בקרוב תוציא החברה לשיווק את שלב ב' הכולל גם דירות לשוק החופשי.

"חברת דרא סיימה למכור את שלב א' בפרויקט "משכנות שלמה" בשכונת רמת שלמה בירושלים. מדובר בפרויקט המיועד למגזר החרדי במסגרת תכנית מחיר למשתכן, הכולל בשלב א' 93 יח"ד. הפרויקט נבנה על ידי חברת הבניה הירושלמית הוותיקה קוטלר עדיקא וכולל 8 בניינים: 3 בניינים בני 8 קומות ו-5 בניינים בני 3 קומות. תמהיל הדירות כולל דירות בנות 4-5 חדרים, דירות גן ופנטהאוזים. דירות 4 חדרי נמכרו החל מ-1.32 מיליון שקל ודירות 5 חדרים החל מ-1.658 מיליון שקל.

"בקרוב תוציא דרא לשיווק את שלב ב' של הפרויקט שישלב גם דירות לשוק החופשי. שלב זה כולל 5 בניינים עם 96 דירות – 77 במחיר למשתכן ו-19 דירות לשוק החופשי".

והנה הציטוט המבהיר את הבעייתיות שבשיווק החופשי: לדברי דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלים של חברת דרא שיווק נדל"ן, "רמת שלמה היא שכונה חרדית מבוקשת במיוחד בירושלים. מחירי המכירה לזכאים היו נמוכים במאות אלפי שקלים מחירי מכירה חופשית, ולמרות שהשכונה היא שכונה חרדית, רכשו בפרויקט גם זוגות זכאים חילוניים למטרת השקעה". 

הדברים תמוהים מעט, האם מנכ"ל דרא, דרור אוהב ציון מתכוון למכור את הדירות שיועדו לשוק החופשי – גם לציבור החילוני – למרות שמדובר בשכונה חרדית, ועל אף שלמען ההגינות נציין כי הוא הדגיש בהודעתו שמדובר בחילונים שרכשו להשקעה? 

ביקשנו את תגובת החברה והרי היא לפניכם. "החברה מתכוונת למכור את הדירות המיועדות לשוק החופשי בשלב ב' לאוכלוסייה חרדית המהווה קהל יעד טבעי לדירות אלו, אולם אין מניעה שגם חילוניים ירכשו".

כאמור, אין לנו כל תלונה על חברת 'דרא' שפועלת משיקולים עסקיים טהורים. מן הראוי שהנציגים החרדיים ישמרו מעתה – אם התכנית תמשיך גם בקדנציה הבאה (אם תהיה כזו בבוקה ומבולקה הפוליטית) – על צביון השכונות המועטות שיוצאות במכרזי מחיר למשתכן.

3 תגובות ל: "רמת שלמה: השוק החופשי יביא חילונים לשכונה?"

  1. אין אפשרות לחסום קנייה של חילוני או דתי ואם היה כך הדבר זאת אפלייה.
    האם היה נשמע הגיוני להגיד לא מוכרים לחרדים בשכונות שאינם חרדיות ?
    האם היה נשמע הגיוני להגיד לא מקבלים לעבודה עובדים חרדים ?
    התשובה כמובן שלילית עבור כל סוגי השאלות האלה וגם בכתבה אין סיבה שלא ימכרו לחילונים גם אם הוא מעוניין לגור בבית.
    כמובן שהייתי מצפה להתנהג כפי שהחוק קובע ואולי גם להיות שכן מתחשב אבל זה לא החוק…בהצלחה לכולם

  2. חדשות ישנות. ראשי ציבור חרדיים פעלו על מנת שדירות מחיר למשתכן ברמת שלמה תיוחדנה לציבור החרדי/דתי אך הוסבר להם שהדבר בלתי אפשרי מבחינה חוקית. הם גרמו לכך שבפרסום לציבור הזכאים על ההגרלות של זכות לרכוש דירה שם, צויין שהכניסה לרכב בשבתות לשכונה -אסורה. כפי שחרדים רשאים להשתתף בהגרלות לדירות בשכונות חילוניות (לצרכי השקעה) כך חילוניים רשאים בשכונות חרדיות. ממילא שוכרי הדירות מהחילונים ברמת שלמה יהיו חרדים/דתיים ומכאן שהסיכון לפגיעה באופיה של השכונה – אינו ממשי.

  3. אם זה היה הפוך שמדירים חרדים משכונות חילוניות כולם היו צועקים "אנטישימיות" !
    יש לכל אדם זכות לקנות היכן שירצה ומן הסתם שחילונים לא יתגוררו שם אלא ישכירו את הדירה
    והצביון של השכונה לא ישתנה אפילו במקצת!

    כמו שאנחנו לא אוהבים שמסיתים נגדנו החרדים
    כך אי אפשר לעשות להפך
    די לשנאת חינם

כתיבת תגובה