רשות החדשנות אישרה 45 מיליון לייעול פיתוחי עריכה גנטית

רשות החדשנות אישרה מימון של  45 מיליון שקל להמשך חלקו השני של פרויקט שבו יהיו חברות 24 חברות, בתי חולים ומוסדות אקדמיה – לפיתוח טכנולוגיות לייעול תהליכי עריכה גנטית | אנרג'ין שתוביל את הפרויקט תקבל כ-5 מיליון שקל מתוך סך המימון בפרויקט משתתפות, בין היתר, החברות הציבוריות פלוריסטם ואבוג'ן | ד"ר גיל רונן, מנכ"ל ומייסד חברת אנרג'ין, המפתחת כלי תוכנה מבוססי בינה מלאכותית המנתחים מידע רב (ביג-דאטה) המהווים נדבך עיקרי בפרויקט: "הזדמנות למקסם את יכולות הפיתוח של אנרג'ין כמובילת התחום, ולמצב את ישראל בחזית החדשנות בתחום העריכה הגנומית"

מנכ"ל אנרג'ין דר גיל רונן ויו"ר דירקטוריון אנרג'ין אסף לוי | צילום: שי בראל

רשות החדשנות אישרה מימון בסך של כ-45 מיליון שקל לפרויקט לפיתוח מערכת לעריכה גנטית, מבוססת בינה מלאכותית, בהובלת חברת אנרג'ין (NRGene) הישראלית. מדובר במימון התקופה השנייה של הפרויקט, בת 18 חודשים, שמתחילה בנובמבר 2021. מתוך הסכום שאושר, קיבלה אנרג'ין על חלקה בפרויקט כ-5 מיליון שקלים. כלל הסכום מתחלק בין 24 החברות, בתי חולים ומוסדות אקדמיה המשתתפים בפרויקט, המאוגדים יחד תחת מאגד בשם CRISPR-IL. בפרויקט שותפות, בין היתר, גם החברות הציבוריות פלוריסטם ואבוג'ן. במסגרת הפרויקט, מטרת מאגד החברות היא לפתח מערכת מבוססת בינה מלאכותית לייעול ודיוק תהליכי עריכה גנטית (Gene Editing) למגוון שימושים, כגון: צרכי רפואה, חקלאות, חקלאות ימית, טיפול בפסולת אורגנית ועוד.

יצויין, כי קבלת המימון בפועל מותנית בחתימה סופית על כתב התחייבות למול רשות החדשנות (אשר טרם נחתם למועד זה), כמו גם בעמידה באבני דרך לאורך כל תקופת המימון. יעדי השלב השני של התוכנית מתמקדים בשכלול המערכת לצורך ייעול העריכה בדגש על שיפור הדיוק של עריכת הגנום. 

הקמת מאגד CRISPR-IL אושרה על ידי רשות החדשנות בחודש יוני 2020. המאגד נתמך על ידי הרשות לחדשנות וכולל 24 חברות תעשייה וגופי אקדמיה מובילים בתחומי הבינה המלאכותית והעריכה הגנטית. חברת אנרג'ין (NRGN) נבחרה כחברה המובילה במאגד ואחראית, יחד עם חברי מאגד נוספים, לפיתוח והרצה של כלי הבינה המלאכותית, לבניית מאגרי המידע המשווים אלפי ניסויי עריכה ולתכנון ניסויי עריכה מדוייקים.

בתקופת המימון הראשונה של הפרויקט, שאף היא נמשכה 18 חודשים, הצליחו חברי המאגד  להקים מערכת בינה מלאכותית, שהופעלה במלואה, וניתחה אלפי ניסויים של עריכה גנטית שבוצעו בהצלחה על ידי השותפים במאגד. על אף אילוצים רבים שנכפו עליו והגבילו את פעילותו במהלך תקופת מגפת הקורונה, עמד המאגד בהצלחה באבני הדרך של החלק הראשון של הפרויקט. 

לדברי ד"ר גיל רונן, מנכ"ל ומייסד חברת אנרג'ין: "אנו רואים בפרויקט זה הזדמנות למקסם את יכולות הפיתוח של אנרג'ין, ובטווח הארוך יותר גם  למצב את מדינת ישראל בחזית החדשנות והעשייה העולמית בתחום העריכה הגנומית. ברצוני להודות לרשות לחדשנות על הבעת האמון במאגד. זהו צעד משמעותי נוסף לקראת יישום הטכנולוגיה בשימושים חקלאיים כגון הוספת ערך תזונתי למוצרי מזון ואף בטיפולים רפואיים בבני אדם ותרופות ביולוגיות".

אנרג'ין, אשר הוקמה לפני למעלה מעשור, פיתחה תוכנה המבוססת על בינה מלאכותית, המנתחת מידע גנטי רב (Big Data) במטרה לייעל השבחת זנים של צמחים ובעלי חיים בענפי החקלאות והמזון. הטכנולוגיה הינה ייחודית ופורצת דרך ומאפשרת ללקוחותיה פיתוח מואץ של זנים עתירי יבול, עמידים למחלות ולתנאי אקלים קיצוניים, ובעלי הרכב תזונתי בריא יותר. לחברה מכירות ב-30 מדינות בעולם ובין לקוחותיה נמנים מספר תאגידים בינלאומיים מהמובילים בעולם בתעשיות שונות כגון חקלאות, מזון ומשקאות, קנאביס, נייר, גומי ועוד.

מערכת ה-CRISPR (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic repeats), המאפשרת חיתוך באזור ספציפי בדנ"א, השתקה או הפעלה של גנים והחלפת מקטע דנ"א במקטע אחר,  נחשבת כבר מספר שנים כטכנולוגיה פורצת דרך בתחום העריכה הגנטית, וזיכתה בשנת 2020 את המדעניות דר' אמנואל שרפנטייר ודר' ג'ניפר דודנה בפרס נובל לכימיה. הטכנולוגיה נחשבת לבעלת פוטנציאל עצום לקיצור משך הזמן הנדרש לפיתוח מוצרים חדשים תוך צמצום עלויות הפיתוח.  בין השימושים האפשריים של הטכנולוגיה נמצאים: פיתוח טיפולים רפואיים מתקדמים ומותאמים אישית, תיקון גנים המעורבים במחלות, שיפור תכונות של תוצרת חקלאית ועוד. על פי הערכות של חברת המחקר Ark Invest עד לשנת 2025 יעמוד גודלו של שוק המוצרים המבוססים על טכנולוגיות CRISPR על כ-500 מיליארד דולר.

כתיבת תגובה