רשות התחרות: האיסור על ספקים להעניק בונוסים יימשך

חמש שנים לאחר תחולת החוק וכחצי שנה לאחר פרסום טיוטה להערות הציבור של תוצאות מחקר שבחן את השפעות האיסור על חלוקת בונוסים ע"י ספקים לקמעונאים – רשות התחרות פוסקת: ההתקשרות הפכה פשוטה ומסודרת יותר • זאת למרות שרק חלק מההנחות הובילו לירידת מחירים לצרכן הסופי

מוצרי קירור | צילום: שאטרסטוק

רשות התחרות מפרסמת, לאחר קיום שימוע ציבורי, את תוצאות מחקר שבחן את השפעות סעיף 8(ד) לחוק המזון ומסיקה כי למרות שלקוח הקצה לא תמיד הרוויח מההנחות, דינו להישאר על כנו.

כזכור, בחודש פברואר 2020 התפרסמה להערות הציבור טיוטת דו"ח המציג את תוצאות מחקר שנערך בחטיבת המחקר של רשות התחרות, אשר בחן את השפעת יישומו של סעיף 8(ד) לחוק המזון שנקבע בשנת 2015. סעיף קידום התחרות בענף המזון, התשע"ד-2014 (להלן חוק המזון או החוק) אוסר על ספק להעביר תשלומים (בונוסים) לקמעונאי גדול, למעט חריגים הקבועים בחוק. הסעיף נכנס לתוקפו כאמור, בראשית 2015 ולפיכך ניתן בחלוף תקופה לנסות לבחון את השפעת האיסור.

תוצאות המחקר הצביעו על ירידת מחירים סיטונאיים (המחיר שבו מוכרים הספקים לרשתות המזון) כתוצאה מהאיסור, אשר התגלגלה לכדי ירידת מחיר קלה לצרכנים, ובנוסף נרשמה עלייה במרווח הקמעונאי הגולמי (הפער בין מחיר הקנייה של רשת המזון למחיר המכירה של רשת המזון).

במסגרת השימוע הציבורי שנערך פנתה הרשות, בין היתר, למגוון רחב של ספקים וקמעונאים בענף המזון על מנת לבחון את השפעות יישומו של סעיף 8(ד) לחוק המזון, בחלוף מספר שנים מן התקופה הנבחנת במחקר, ועל מנת לשמוע את עמדתם ביחס לאפשרות של שינוי חקיקה בנושא. מרבית השחקנים הפעילים התנגדו לעריכת שינוי כלשהו במצב החוקי הקיים ואף טענו כי הסעיף (8(ד)) הפך את ההתקשרות בין הקמעונאים לספקים לפשוטה ו"מסודרת יותר".

נוכח תוצאות המחקר והעמדות שנשמעו מגורמים בשוק, לא מצאה הרשות לנכון להמליץ על ביטול סעיף 8(ד).

כתיבת תגובה