רשות ניירות ערך הטילה קנסות בסך 413 אלף שקלים על בנקים וגופי הון

בנק מזרחי טפחות, ובנק יהב נקנסו בכ-340 אלף שקלים בשל הפרת ההוראה האוסרת על יועץ השקעות להניא לקוח, שמעוניין להתקשר עם חברת ניהול תיקים מסוימת, מלעשות זאת

מזרחי טפחות. צילום: דודי לדרמן

רשות ניירות ערך הטילה עיצומים כספיים על שני בנקים ועל שתי חברות ציבוריות בסכום כולל של 413,080 ₪, מתוכם 340,000 ₪ הוטלו על בנק מזרחי טפחות ועל בנק יהב.

עיצום כספי בסך 220,000 ₪ הוטל על בנק מזרחי טפחות בע"מ ועיצום כספי בסך 120,000 ₪ הוטל על בנק יהב לעובדי המדינה בע"מ בגין הפרת סעיף 4 להוראת הרשות לבעלי רישיון יועץ ובעלי רישיון משווק בדבר הפניית לקוחות לקבלת שירותי ניהול תיקים, האוסרת על יועץ השקעות להניא לקוח, שמעוניין להתקשר עם חברת ניהול תיקים מסוימת, מלעשות זאת. בהתאם למדיניות הרשות ועל פי התקנות, לאור היעדר הפרות קודמות והעובדה כי מדובר בפעם הראשונה שנושא זה נאכף על ידי הרשות, מצאה הרשות לנכון להפחית 45% מסכום העיצום הכספי. העיצום הכספי של בנק יהב הופחת ב – 25% נוספים בעקבות פעולות שנקט הבנק למניעת הישנות ההפרה והקטנת הנזק.

לקוח המבקש להתקשר עם מנהל תיקים לקבלת שירות, נדרש לצורך כך להגיע פיזית לבנק בו מתנהל חשבונו ולחתום על ייפוי כוח למנהל התיקים. לבנק כוח שיווקי ביחס ללקוחות, הנוצר עקב היחסים ארוכי השנים ביניהם, המבוססים על מגוון שירותים שצורך הלקוח מהבנק, ביניהם ייעוץ השקעות, ואשר כוללים היכרות אישית ומידע רב של הבנק על הלקוח. מטרת ההוראה היא למנוע ניצול כוחו השיווקי של הבנק, בעת חתימה על ייפוי הכוח למנהל התיקים, לשם שכנועו של לקוח מיועץ להימנע מהתקשרות עם מנהל תיקים. החשש מניצול הכוח מתעצם במיוחד כאשר מדובר ביועצי השקעות אשר נתפסים בעיני הלקוחות כגורמים מקצועיים ואובייקטיביים הכפופים לחובות האמון והזהירות.

בהטלת העיצומים הכספיים האלו מדגישה הרשות את חשיבות ההוראה במניעת ניצול עמדת הכוח השיווקית של הבנק לשם הנאת לקוח מיועץ מקבלת שירות ניהול תיקים. כמו כן, מדגישה הרשות את עמדתה, לפיה בכל מקרה של התקשרות בין יועץ השקעות לבין לקוח, כאשר יועץ ההשקעות יודע שהלקוח שוקל להתקשר עם מנהל תיקים מסוים, עליו להימנע מנקיטת פעולה שיש בה כדי להניא את הלקוח ממעבר לניהול התיקים – לרבות שאלות לגבי שביעות רצונו, הסיבות למעבר, הסבר על  טיב השירות שהלקוח מקבל מהיועץ וכד'.

עיצום כספי בסך 19,080 ₪ הוטל על נקסט ג'ן ביומד בע"מ בשל אי כהונת מנכ"ל בהתאם להוראות חוק החברות במשך תקופה של יותר מחצי שנה. בהתאם למדיניות הרשות ועל פי התקנות, לאור היעדר הפרות קודמות, גילוי ההפרה על ידי החברה ונסיבות עובדתיות מקלות נוספות מצאה לנכון הרשות להפחית 70% מסכום העיצום הכספי.

עיצום כספי בסך 54,000 ₪ הוטל על אייביטרנס בע"מ בשל אי כהונה של דירקטור חיצוני בהתאם להוראות חוק החברות במשך תקופה של כ- 10 חודשים. בהתאם למדיניות הרשות ועל פי התקנות, לאור היעדר הפרות קודמות וגילוי ההפרה על ידי החברה מצאה לנכון הרשות להפחית 40% מסכום העיצום הכספי.

כתיבת תגובה