רשות שוק ההון הכירה בצ'ק הדיגיטלי הראשון בישראל

לראשונה, רשות שוק ההון העניקה רישיון לחברת הפינטק וי צ'ק (V-CHECK) העוסקת בצ'קים דיגיטליים ומערכת גבייה חכמה לעסקים | במתן רישיון זה, מכירה לראשונה רשות שוק ההון בקיומו של אמצעי תשלום חדש בדמות צ'ק דיגיטלי | אמצעי התשלום החדש יוכל לאפשר לבצע העברת נכס דיגיטלי בעל תכונות של צ'ק ללא תלות בכרטיסי אשראי ובמסגרות

הפלטפורמה של הצ'ק הדיגיטלי | צילומסך וי-צ'ק

רשות שוק ההון העניקה רישיון למתן שירות בנכס פיננסי בסיסי לחברת וי-צ'ק, שפיתחה טכנולוגיה המאפשרת שימוש והעברה של צ'קים דיגיטליים מקצה לקצה. זה מקרה ראשון בו חברת פינטק, המציעה שירותים של העברת כספים ללא תלות באשראי, מקבלת רישיון שכזה. הרישיון יאפשר לחברה לנהל ארנק דיגיטלי ללקוחות באופן שמאפשר פריסת תשלומים אך ללא תפיסת מסגרת אשראי, בדומה לשיקים מנייר, וזאת באופן דיגיטלי, חכם ומאובטח.

בשונה מהעברות בנקאיות, לצ'ק דיגיטלי, בדומה לצ'ק רגיל, יש יתרונות רבים. כמו האפשרות לפרוס תשלומים, להעביר תשלום דחוי, לתת צ'ק ביטחון ועוד. ההבדל המהותי בין צ'ק רגיל לדיגיטלי הוא בכך ש'הנכס' הוא דיגיטלי ובכך חוסך את כל העיסוק הנדרש בצ'ק מנייר, הכולל שמירה מאובטחת של השיק והפקדתו במועד הנדרש.

זוהי בשורה עצומה עבור בעלי עסקים ועצמאיים רבים, הנדרשים כיום לבזבז זמן יקר על ניהול תשלומי ספקים ותשלומים לגורמים מוסדיים. מחזור התשלום השנתי בצ'קים עומד על כ-812 מיליארד ₪ מול רק כ-300 מיליארד באשראי. עיקר השימוש בצ'קים הוא בסקטור העסקי, בין ספקים ולקוחות מוסדיים וקמעונאיים. זאת מכיוון שהצ'ק הוא פתרון התשלום היחידי המאפשר לשלם שלא באמצעות מזומן או כרטיס אשראי. הוא גם הפתרון היחידי ליצירת תשלום דחוי/בתשלומים שלא באמצעות העמסה על מסגרת האשראי או גרירת תשלומים בריביות גבוהות.

אין ספק כי מתן הרישיון הוא צעד ברור מצד רשות שוק ההון לתמיכתה בגופי פינטק וכלים פיננסים דיגיטליים מתוך רצון להגביר את התחרות בשוק התשלומים ובענף הבנקאות בישראל.

קובי רם | צילום: רז רוגובסקי

קובי רם, מנכ"ל ומייסד חברת וי צ'ק (V-CHECK): אנחנו גאים להיות ממובילי המהפכה בשוק התשלומים הדיגיטליים בישראל. האישור של רשות שוק ההון וההכרה במערכת וי צ'ק הוא עוד צעד להגברת התחרות בשוק התשלומים בישראל. אני מודה לרשות שהבינה את הערך בקידום הצ'ק הדיגיטלי כאמצעי תשלום והתרומה שלו לתחרות בשוק. אין לי ספק שהצ'קים הדיגיטליים יכנסו אט אט לשוק הצרכני של C2B וכמובן גם לשוק העסקים העצמאיים. בימים של העלאת ריבית במשק ועמלות גבוהות, תוספת אפשרות של תשלומים לבתי עסק, רשויות, גופים מוסדיים וגורמים נוספים, הכוללת פריסה לתשלומים שלא תפגע במסגרת האשראי, ללא תוספת של תשלומי ריבית או הצמדה – היא בשורה משמעותית".

חברת וי צ'ק, שהוקמה ע"י קובי רם, בחממה העירונית של עיריית ראשון לציון, היא החברה היחידה כיום בישראל המאפשרת חיוב וזיכוי ישירות מחשבון הבנק של הלקוח ובעצם מאפשרת לשלם בצ'ק דיגיטלי ולשמר את כל היתרונות של צ'ק הנייר. דרך הפלטפורמה שפיתחה החברה ניתן לבצע תשלום או פריסה של תשלומים דחויים כמו בצ'ק רגיל, רק שהכל נעשה אונליין ובדיגיטל. לחברה כ- 15,000 לקוחות. מרבית הלקוחות הם תאגידים, בעלי עסקים וגופים המשתמשים באופן תדיר בצ'קים ובמערכת הגבייה החכמה של החברה.

כתיבת תגובה