רשתות המזון עדיין בראש, לא מתנפלים על הקניונים

העליות בצריכת המזון נמשכות ברצף מנובמבר • הלמ"ס נמנעה מאיסוף וקיבוץ נתונים עדכניים על כלל ענפי המשק – האם המטרה היא לא לגרום לבהלת יתר? • והאם שירותי האוכל עד הבית העלו את הממוצע? • מה שברור, הקניונים עוד לא חזרו ליציבות כמסלקת האשראי הגדולה של ישראל

קניון עופר רחובות. אילוסטרציה | צילום: שי ווליץ

אזרחי המדינה סיימו להתנפל על רשתות המזון, אולם עדיין לא ברור האם החלו במסעי רכישות בשאר ענפי המשק. מנתוני הלמ"ס עולה כי בחודש אפריל לעומת מרץ נרשמה ירידה של 11.5% ברכישות מזון ומשקאות (כולל שירותי אוכל). אולם עם כל זאת, עדיין מדובר על נתונים הגבוהים מהשנה שעברה. בחודש אפריל 2020 לעומת אפריל 2019 נרשמה עלייה של 4.9% ברכישות מזון ומשקאות. ראוי לציין כי הנתונים משקפים גם עלייה בשימוש בכרטיסי האשראי של הצרכנים.

מדובר בדוח הלמ"ס העוסק ברכישות בכרטיסי אשראי על-ידי צרכנים פרטיים. הנתונים נאספו בחודש אפריל 2020 ועל פי רוב הם מצביעים על מגמה אולם הפעם הכל השתבש. בלמ"ס מסבירים כי לאור משבר נגיף הקורונה ועקב שינוי חד שהתקבל בנתון אפריל 2020, לא נערכו אומדנים ביחס למגמה כולה הכוללת את כל המוצרים והשירותים האחרים (דלק, חשמל וגז, ציוד ושרותי תחבורה, ספרים, ציוד משרדי ופרסום, שונות. מוצרי תעשייה: הלבשה והנעלה, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, רהיטים, ושירותים: שירותי טיסות, תיירות ואירוח, פנאי ובילוי ושירותי עירייה וממשלה).

בחודש הקודם דיווחנו על ירידה של 30% ברכישות בכרטיסי אשראי. כך למשל גרף הרכישות ברמה היומית בכרטיסי חיוב בענפי מוצרי חשמל ביגוד וריהוט הראה ירידה של כ-50% ביחס לתחילת השנה. בענף הדלק והתחבורה נצפתה ירידה של כ-60%. ענפי הפנאי, חינוך, מסעדות ותיירות חוו ירידה דרסטית של יותר מ-70% מרכישות בכרטיסי חיוב ביחס לתחילת השנה. 

נציין כי איסוף נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי נאספים ונקבצים לדוח אחד, על ידי הלמ"ס, מכל חברות כרטיסי האשראי הפועלות בישראל. הנתונים מחולקים לפי ארבע קבוצות רכישה ראשיות ולפי ענפי משנה, בהתאם לסיווג בתי העסק על ידי חברות האשראי. הרכישות בכרטיסי אשראי מדווחות לפי סכום הרכישה הכולל של הצרכנים בבתי העסק, ומתייחסות לרכישות של ישראלים בארץ בלבד. כעת, כאמור לא נאספו כל הנתונים אלא רק בשלושה ענפים ספציפיים: מזון ומשקאות (כולל שירותי אוכל), מחשבים ותוכנה וציוד ושרותי תקשורת. בלמ"ס לא מסבירים מדוע התעלמו מאיסוף נתונים מלא, אולי כדי לא לשקף את מצב המשבר הקשה במלואו?. אנשי הלשכה מבטיחים לעדכן את המגמות בחודשים הקרובים.

מדו"ח הלמ"ס עולה עוד כי על פי נתוני המגמה, בקבוצת המזון והמשקאות נרשמה עלייה בשלושת החודשים פברואר-אפריל 2020, של 6.2% בחישוב שנתי. ראוי לציין כי עלייה זו באה בעקבות עלייה קודמת של 7.6% שהתרחשה בשלושת החודשים נובמבר 2019-ינואר 2020.

כתיבת תגובה