רשתות השיווק ייקנסו אם יפרו את חוק השקיות

ב-2019 נמכרו 24 מיליון שקיות יותר מ-2018 ועתה עברו בוועדת הפנים תקנות המאפשרות ביצוע אכיפה והטלת עיצומים כספיים על רשתות שיווק שיפרו את חוק השקיות • השרה גמליאל: "נמשיך לשמור על הישגי החוק, שהביא את ישראל להפחתה דרמטית בצריכת שקיות פלסטיק מזהמות, ונמשיך למנוע פסולת במקור"

שקיות בסופר | צילום: שאטרסטוק

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, הגישה לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת תקנות לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות (הפחתה של סכומי עיצום כספי), התשפ"א-2020, שמטרתן לקבוע מקרים, נסיבות ושיקולים להפחתת שיעורי עיצומים כספיים המוטלים על מי שמפר את חוק השקיות.

ללא תקנות הפחתה – לא ניתן להטיל עיצומים כספיים על המפרים. בהעדר כלי אכיפה אחרים, אישור התקנות חיוני לביצוע האכיפה המנהלית לפי החוק.

בדיון שהתקיים הבוקר (ג'), אושרו התקנות לאחר התייעצות עם גורמים רבים ובהם: משרדי הממשלה, איגוד לשכות המסחר, ארגונים סביבתיים, פורום יצרני ומשווקי שקיות, התאחדות התעשיינים, מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות האזוריות ועוד.

אישור התקנות היום מהווה צעד חשוב, אשר יאפשר את האכיפה במקרים שונים, בהם: מסירת שקיות נשיאה חד-פעמיות ללקוחות מבלי שנגבה עליהן תשלום לרבות בעסקאות באינטרנט; חשבוניות שלא מופיע בהן בנפרד החיוב בגין השקיות; אי הגשת דוחות, ועוד.

מנתוני המשרד להגנת הסביבה עולה כי בשנת 2018 נמכרו כ-430 מיליון שקיות ובשנת 2019 נמכרו 454 מיליון שקיות על-ידי הקמעונאים הגדולים – ירידה ממוצעת של כ-75% משנת 2016, טרם כניסת החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות לתוקף.

הקמעונאים הגדולים נדרשים להעביר את כל התשלומים שהצרכנים משלמים עבור שקיות הפלסטיק החד-פעמיות, עד גובה ההיטל לקרן לשמירת הניקיון, על מנת שישמשו למטרות שנקבעו לפי החוק, בהן עידוד השימוש באמצעי נשיאה רב-פעמיים, חינוך והסברה להטמעת מטרות החוק וביצוע פעולות ניקיון בחופי הים. לפי החוק גם עיצומים כספיים שיוטלו ישמשו רק למטרות אלו.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "עם התקנת התקנות, המשרד להגנת הסביבה יוכל להגביר את פעילות האכיפה נגד רשתות שיווק שיפרו את החוק. לא נסכים לשום הפרה של חוק השקיות, ונמשיך לפעול לשמירת ההישג שהחוק הביא ותרומתו לניקיון המרחב הציבורי. התקנות הן אבן דרך נוספת באסטרטגיה שלנו  לטיפול בפסולת 2030 ולמניעת פסולת במקור".

כתיבת תגובה