שוק הנדל"ן לאן?

בכלכלה כמו בכלכלה אי הוודאות עולה על הוודאות | הרי לא סתם תחזית בנק ישראל השנתית מתעדכנת מספר פעמים בשנה שכן מתאימים אותה לשינויים המאקרו והמיקרו כלכליים | ובכל זאת יועץ המשכנתאות אודי אללי מנתח את המגמות בשוק הנדל"ן

ירידה במחירי הדיור? צילום: 1599686sv | שאטרסטוק

על פי המגמות כעת ניתן לומר כי שוק הנדל"ן נמצא בעליה קיצונית בשנה האחרונה – העלייה במחירי הנדל"ן (דירות, שטחים, משרדים וכו') הרקיעו שחקים הרבה מעבר לציפיות ובכל רחבי הארץ.

מה שקורה היום הוא תיקון לעליות השיא של השנים האחרונות בכלל, ושל השנה האחרונה בפרט. אני מבהיר – מדובר בתיקון ולא מגמה. לאחרונה דווח על ירידת מחיר של בין 1.5-5 אחוזים במחירי הדיור אבל חשוב לשים לב שהירידה היא ביחס למחירים הקיימים – המחירים המופקעים בשוק. משמע, ירידה שבאה אחרי עליות של עשרות אחוזים בשנים האחרונות, בשפת שוק ההון קוראים לזה "תיקון".

להערכתי לאורך זמן שוק הנדל"ן בישראל ימשיך לעלות. כן, אני מתנצל לנפץ פנטזיות לרבים מהקוראים אבל גם כשאנחנו רואים תיקון נקודתי כעת, זה יכול לקחת מספר חודשים עם תנועה כלפי מטה אך עדיין בטווח הארוך מחירי הנדל"ן בישראל יעלו.

הסיבה המרכזית לכך טמונה דווקא בגורם שפחות מוזכר בתקשורת. שם מרבים לדבר על נתונים עובדתיים הנראים לעיין-התחלות הבניה נמוכות, וכל בוגר שיעור ראשון בכלכלה יודע כי כאשר ההיצע נמוך מידידו הטוב- "הביקוש", המחירים רק עולים. כמו כן מדברים על הסחבת והבירוקרטיה הבלתי נגמרים בתהליך אישורי התחלות בניה חדשות- הכל נכון אך יש סיבה נוספת.

זוכרים את הפרסומת של חברת רהיטים שמסבירה כי לילדים ישראלים צריך ריהוט ישראלי? אזרחי מדינת ישראל פשוט שונים בד.נ.א ובתפיסה המחשבתית שלהם בכל הנוגע לדיור. ב-ד.נ.א שלנו צרוב צורך אפילו ברמה קיומית לבעלות על דירה וזאת על אף שלחלקנו אין התכנות וכדאיות כלכלית לרכוש דירה, אנחנו נעדיף לקחת משכנתא שמעבר ליכולות שלנו, כתוצאה מכך לשלם ריביות גבוהות ולהיחנק כל חודש בהחזרים והכל בשביל לסמן וי. 

אם נערבב את הביקוש הגבוה שלא ירד נוכח  מאפייני הד.נ.א שלנו, וההיצע הדל הנובע מהנתון העובדתי של התחלות בניה נמוכות ובירוקרטיה בלתי נגמרת, הגענו למסקנה הברורה – המחירים ימשיכו לעלות לאורך זמן אם כי להערכתי בצורה מתונה יותר מבשנים האחרונות.

הכותב הוא יועץ פיננסי, עסקי ויועץ משכנתאות

כתיבת תגובה