שוק הקריפטו מגיב כמצופה

שוק הקריפטו והמשבר באוקראינה: כמו בשוק המניות – רצוי להימנע מניסיון לתזמן את השוק | השפעת משבר רוסיה-אוקראינה על שוק הקריפטו – הפרזת השפעות "הכסף הנודד"

אסף אלמליח | צילום: ישי פימונטל

הבוקר קמו משקיעי המטבעות הדיגיטליים לבוקר אדום במיוחד – ביטקוין השלים ירידה של יותר מ-7% ירידה וכרגע נסחר מתחת ל35,000 $. האת'ריום נצפה במחיר של 2,325$ כאשר הוא מוחק את כל מה שהצליח לעלות בחודש האחרון.

הקשר למלחמת רוסיה-אוקראינה ברור, אי וודאות לא מטיבה עם השקעות ספקולטיביות – אך במקרה של מטבעות דיגיטליים הרבה היו אופטימיים וראו במשבר הזדמנות של הביטקוין להוכיח את עצמו כנכס בטוח שישמש לרזרבה – מדוע הם טעו ?

בתקופות של משברים ואי-יציבות ישנה תופעה שקיבלה את השם "בריחת הון" אותה בריחת הון היא בעצם מעבר נכסים בין מדינה אחת לאחרת שמתקיימת כאשר יש אובדן אמון במערכת הבנקאית ואפילו במטבע המדיני.

רבים טוענים כי המצב המתחמם בין רוסיה ואוקראינה יכול לגרור מעבר הון מהמטבעות המדיניים אל מטבעות דיגיטליים שכן מטבעות דיגיטליים נהנים מכמה יתרונות ייחודיים,  שהופכים אותם למתאימים למשברים:

  • הקלות והנוחות שבה ניתן לאחסן מטבעות דיגיטליים
  • בשימוש במטבעות דיגיטליים אין צורך לעבור דרך מערכת בנקאית כזו אחרת- דבר שכנראה לא יתאפשר באזורי מלחמה.
  • מטבעות דיגיטליים מוצפנים ומאובטחים יותר מנכסים פיזיים כמו זהב וקלים יותר לשינוע.

כל התכונות הללו הופכות בתיאוריה את המטבעות הדיגיטליים למועמדים המושלמים לבריחת הון במצבי חוסר יציבות פוליטית או מלחמה. בעוד שהרעיון הוא נכון, דעתי היא שהקלף נשלף מהר מדי – מלחמה בקנה מידה רחב צריכה לקרות על מנת לגרום לאנשים לאבד אמון במערכות בנקאיות ומטבעות מדיניים וגם אז לא בטוח שנכס צעיר יחסית כמו ביטקוין הוא שייהנה מהפניקה.

בשעת אי וודאות יחפשו המשקיעים את המוכר והבטוח החל מזהב ועד הדולר – ולכן המועמדים הטובים יותר ליהנות מבריחת ההון בתוך שוק המטבעות הדיגיטליים הם המטבעות הדיגיטליים היציבים (אותם מטבעות שכל מטרתן היא להיות צמודים לדולר כמו USDC – שכן הם אינם חשופים לתנודתיות השוק) שכנראה הכי יעניינו אנשים במנוסה מאזור מוכה מלחמה. עם זאת גם אותם מטבעות יציבים צריכים לעבור שיפור תדמיתי לא קטן.

 

אלו המצפים לעליית ערך במטבעות הדיגיטליים הודות למלחמה ובעיקר בעזרת "בריחת ההון" – התבדו. יש לזכור שכרגע ניתן לראות התאמה מסוימת בין שווקי ההון לשוק המטבעות הדיגיטליים – ובעוד המלחמה משפיעה באופן שלילי על שווקי העולם – שוק המטבעות הדיגיטליים מושפע גם הוא .

בשורה התחתונה – כמו בשוק ההון "המסורתי", גם בתחום המטבעות הדיגיטליים בעתות משבר בשל התנודתיות הגבוהה רצוי להימנע מלעשות פעולות שמונעות מרגש ולתזמן את השוק, וכל מכירה שנובעת מאיזו שהיא ציפייה לקנייה במחיר טוב יותר – יכולה בקלות להסתיים בכך שנשאר מאחור כשהשוק יתאושש.  יחד עם זאת, היות ומדובר במשבר ובתנודתיות רבה, למי שיזדקק לכסף בזמן הקרוב, לא מומלץ להיכנס לשוק כעת.

 

הכותב הוא אנליסט קריפטו פיננסיים בכיר בבית ההשקעות למטבעות דיגיטליים – Proxibit

כתיבת תגובה