שיכון ובינוי נפסלה מלהתמודד במכרז הרכבת הקלה בירושלים

הוועדה לצמצום הריכוזיות ממליצה (ברוב קולות) לא לאפשר את השתתפותה של שיכון ובינוי במכרז הרכבת הקלה בירושלים

הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות הודיעה היום (ב') לוועדת המכרזים הבין-משרדית לפרויקט ה-JNET על המלצתה ברוב קולות שלא לאפשר לשיכון ובינוי בע"מ מקבוצת אריסון להשתתף במכרז על מערך הרכבת הקלה בירושלים.

קבוצה נוספת שהשתתפותה במכרז נבחנה היא אלקטרה (זכיינות) בע"מ בשליטת משפחת זלקינד. לגבי קבוצה זו הודיעה הוועדה (פה אחד) כי אין מקום למנוע את התמודדותה במכרז משיקולים של ריכוזיות כלל-משקית.

שיכון ובינוי ואלקטרה מבקשות להתמודד במכרז שיכלול מימון, תכנון, הקמה, תפעול ואחזקה של קווי רכבת קלה בירושלים. מאחר שתחום הפעילות שלגביו נדרש זיכיון להפעלת מסילת ברזל מקומית הוא תחום תשתית חיונית וקבוצות אריסון ואלקטרה נחשבות לגורמים ריכוזיים בהתאם לחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, נדרשת ועדת הריכוזיות לתת המלצתה בנוגע להשתתפותן במכרז זה.

מערך הרכבת הקלה בירושלים צפוי לשמש כגרעין רשת התחבורה של ירושלים ולחבר בין אזורי מגורים, תעסוקה, מסחר, תיירות והשכלה בעיר. השבתת פעילות הרכבת הקלה או פגיעה בפעילותה הסדירה, עלולה להותיר מאות אלפי תושבים ללא פתרון תחבורתי נאות ובמידה רבה לשתק את התחבורה הציבורית בעיר.

שיכון ובינוי פועלת בתחומי קבלנות תשתיות; בנייה ויזמות נדל"ן; ייצור חשמל; התפלה; טיפול במים ובשפכים; טיפול בפסולת; ייצור חומרי גלם לענף הבניה ועוד. גב' שרי אריסון בעלת השליטה בשיכון ובינוי שולטת גם במלח הארץ ובבנק הפועלים המחזיק בין היתר בישראכרט.

ועדת הריכוזיות סקרה את מידת הריכוזיות הכלל-משקית של הקבוצה כיום, תוך סקירת תחומי הפעילות החיוניים בהם היא פועלת, מאפייני הפעילות המאקרו-כלכליים שלה ומאפיינים המלמדים על ההשפעה הרגולטורית שלה. הוועדה מצאה כי מידת הריכוזיות של קבוצת אריסון גבוהה במיוחד.

הוועדה הסבירה כי בחינת הריכוזיות הכלל-משקית של קבוצת אריסון מלמדת כי מדובר בקבוצה שמחזיקה בזכויות בתשתיות חיוניות בתחומי המים והחשמל שנחשבים תחומי התשתית החיוניים ביותר, בזכויות משמעותיות בתחום תשתיות התחבורה – תחום בעל חשיבות רבה אשר בו מבוצעת ההקצאה, במונופול בייצור מלח, בבנק הגדול בישראל שעומד בצומת מרכזית ביותר במשק – מוביל ומממן פרויקטים בעלי חשיבות לאומית, מחזיק בחברת האשראי הגדולה בישראל ואף עשוי להיות בעל השפעה תקשורתית כאחד המפרסמים הגדולים. הקבוצה אף בעלת פעילות שתדלנית לא מבוטלת. הכוח הפיננסי האדיר של הקבוצה לצד פעילותה הריאלית הענפה וזכויותיה בתשתיות חיוניות משמעותיות יוצרים את אחת הקבוצות הריכוזיות ביותר במשק."

בדעת מיעוט, סבר חבר הוועדה, פרופ' אבי שמחון, כי על אף ריבוי המתמודדים אשר עמדו בתנאי הסף, ישנו חשש שפסילת שיכון ובינוי תפגע באופן משמעותי בתוצאות המכרז. וכי האיזון בין החשש לפגיעה בהצלחת המכרז לחשש מהגדלת הריכוזיות הכלל-משקית שעלולה להיגרם מזכייה של שיכון ובינוי במכרז מביא למסקנה כי יש לאפשר השתתפותה.

באשר להשתתפותה של קבוצת אלקטרה במכרז, הסכימו חברי הוועדה כי הריכוזיות הכלל משקית של אלקטרה אינה גבוהה במיוחד וכי החשש להגדלת הריכוזיות הכלל משקית כתוצאה מהקצאת הזכות לאלקטרה, בשים לב לתחומי פעילותה ולזיקה ביניהם להקצאה, מצומצם ואינו מצדיק את מניעת השתתפותה.

כתיבת תגובה