"שיעור המשרות הפנויות – התפוררות המשק"

אמיר כהנוביץ מ'אקסלנס' בטוח: צמיחת המשק הישראלי תיפגע אם תימשך ההידרדרות בתמהיל המשרות הפנויות במשק, עם זינוק במשרות למלצרים ומוזגים ונפילה במשרות פנויות למהנדסים, טכנאי מחשבים ובנאים

אבטלה | אילוסטרציה: Silatip, שאטרסטוק

"המשק הישראלי יתקשה לצמוח על ידי מזיגת שתייה לעצמו. נתוני שוק העבודה בישראל מראים תמונה יפה עם שיעור אבטלה מתחת ל-4% וקצב עליית שכר סביב 4%, אך למרות שאלה פרמטרים כלכליים חשובים מאוד, אחת האינדיקציות להתרופפות היא שיעור המשרות הפנויות במשק והתמהיל שלהן. מהבחינה הזאת בחודשים האחרונים נמשכת התפוררות", כך מזהיר אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של 'אקסלנס', בסקירתו השבועית למצב המשק הישראלי.

לדבריו, "בשבוע שעבר פרסמה למ"ס את הנתונים לחודשים פברואר-אפריל שלא רק שתיארו המשך הירידה בשיעור המשרות הפנויות, תופעה שנמשכת כבר שנה וחצי, אלא גם התדרדרות בתמהיל המשרות המבוקשות: ביניהם בלטו זינוק המשרות הפנויות למלצרים, טבחים ומוזגים, ומנגד נפילה במשרות הפנויות למהנדסים, טכנאי מחשבים ובנאים, תופעה שאם תימשך תכביד על פוטנציאל הצמיחה, כשהמשק לא יכול להתרחב ע"י מזיגת שתיה לעצמו".

כהנוביץ מתייחס גם לאינפלציה במשק הישראלי ומציין כי "לראשונה מזה תשעה חודשים, החזאים בישראל הפחיתו שבוע שעבר את תחזיות האינפלציה שלהם ל-12 חודשים קדימה מ-1.3% ל-1.2%. ציפיות אלה מתווספות להערכת בנק ישראל שסביבת האינפלציה התבססה נמוך במרכז היעד.

"חלק גדול מציפיות האינפלציה שנה קדימה נשען על העלאות מחירים ממשלתיים, ביניהם מוצרים בפיקוח (מוצרי חלב ולחם), ארנונה, מים, צפי להעלות מסים, חשמל וכו', ולא על ליבת הביקוש או על התחממות מחירים עולמית. בשל גורמי סיכון כלפי מטה במחירים והעדר כלים משמעותיים לחימום, אנו מניחים אינפלציה שנה קדימה נמוכה מהמגולם בשוק – 0.8%".

כהנוביץ מעריך עוד כי מדד מאי יעלה ב-0.4%, אך לאחריו מדד יוני יירד ב-0.2%.

ביחס למדיניות הריבית מעריך כהנוביץ כי " בנק ישראל אף עשוי להיות מוכן במקרה הצורך להתהפך למתווה הדרגתי וזהיר של הפחתת ריבית. בהחלטת הריבית בשבוע שעבר, בנק ישראל אמנם המשיך לתאר המשך של מתווה העלאות ריבית, אבל מלבד אינפלציה שהפסיקה להתחמם, הוא מתאר גם תנאים כלכליים נחלשים ומסוכנים, שתומכים בהפחתת ריבית".
כהנוביץ מתייחס גם לשווקים העולמיים ובין היתר לתחקיר ה"ניו יורק טיימס" בנוגע לגניבת טכנולוגיה על ידי חברת "וואווי".

לדבריו, "ייתכן שבלי גניבת טכנולוגיה, כלכלת סין תצטרך לעבור התאמה משמעותית כלפי מטה ולתקוע את הצמיחה העולמית. תיבת הפנדורה נפתחה, ועכשיו כבר אי אפשר לסגור אותה. לכן כל אופטימיות, אם תיווצר בנוגע להסכם הסחר ותביא לעליית תשואות – תהיה להערכתנו הזדמנות נוספת להארכת המח"מ".

כתיבת תגובה