שיפוץ לפסח: עלייה של 15% בהזמנות עבודה

עונת השיפוצים בפתח: בצל מגיפת הקורונה – עלייה של כ 15% בהזמנות עבודה אל מול התקופה המקבילה, לפני פסח בשנה שעברה • הסיבות: סכומי כסף שמתפנים בשל ביטול חופשות וטיסות • וממה צריך להיזהר מי שלא שיפץ ונכווה?

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים

עונת השיפוצים בפתח, אך כעת אנו גם עדים להשפעת מגיפת הקורונה על משקי הבית. המגיפה שגרמה לרבים לבטל חופשות או להיכנס לבידוד מסיטה את תשומת הלב  ולעיתים סכום כסף שהתפנה בשל ביטול חופשה אל ענף השיפוצים. על פי נתוני התאחדות הקבלנים ישנה עלייה של 15% בהזמנות עבודה אל מול התקופה המקבילה, לפני חג פסח בשנה שעברה .

חג הפסח מסמן התחדשות ופריחה, וגם מהווה כאמור את נקודת הפתיחה בענף השיפוצים כאשר רבים בוחרים במועד זה לטובת שיפוצים נדרשים בבית. בישראל מתבצעים מדי שנה כ-300,000 שיפוצי בתים, כאשר העלות הממוצעת לשיפוץ מלא של דירה בגודל 100 מ"ר עומד על 300-350 אלף שקל (מחיר ממוצע לשיפוץ כללי של כל הדירה כולל רכישת הכלים הסניטריים, ארונות, חומרי עבודה וכו').

לפי התאחדות קבלני השיפוצים, השיפוץ הנפוץ ביותר בתקופת הפסח הוא צביעת הבית, במקום השני שיפוץ אמבטיה ושירותים ובמקום השלישי שיפוץ המטבח.

מתעניין בנדל"ן? רוצה לפגוש את המומחים ביותר? לשמוע הרצאות מהמובילים בתחום? להרשמה לאירוע הזירה Live 2 הקלק כאן 

מבדיקה שנערכה מול מספר קבלני שיפוצים בנוגע לעלויות הממוצעות שהם גובים כיום עבור השיפוצים הפופולריים ביותר, עולה כי מחיר צביעת חדר בודד עומד על כ-1,300 שקל, שיפוץ אמבטיה ושירותים על כ-23 אלף שקל, ושיפוץ מטבח על כ-14-17 אלף שקל. למחירים אלה, שנמסרו על ידי קבלני שיפוצים שונים, יש להוסיף את עלות הכלים הסניטריים, ארונות מטבח ושיש. עלותם של אלה משתנה בהתאם לסוג ולאיכות שנבחרו, ויכולים להיות פערים של מאות אחוזים בין מוצרים ברמה סטנדרטית לבין מוצרי יוקרה.

השיפוץעלותהערות
צביעת חדרכ-1,300 ₪  לחדרירידה לעומת שנים קודמות, שבהן התחיל המחיר ב-1,500 שקל לחדר
שיפוץ אמבטיה ושירותיםכ-23 אלף ₪לא כולל חומר לבן (כלים סניטריים, ריצוף, ברזים ארונות וכו')
שיפוץ מטבחכ 20 אלף ₪לא כולל ארונות מטבח ושיש, כולל ריצוף וחיפוי ברמה סטנדרטית והזזת נקודות חשמל ואינסטלציה. בעבר עלה  כ 17 אלף ₪
ריצוף250 ₪  למ"רלא כולל אריחים. בשנים קודמות הייתה העלות 180-200 ₪ למ"ר
החלפת נקודת אינסטלציה1,250-1,500 ₪ 
החלפת נקודת חשמל250-300 ₪כולל אביזרים
איטום וזיפות הגגבין 70-120 למ"רהנחת יריעות זפת

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, אומר כי בהתאחדות מזהים בשנים האחרונות ירידה בכמות השיפוצים. לדברי סיב הדבר נבע ממגוון סיבות ובראשן מחיר למשתכן והתחדשות עירונית: "יש כיום עשרות אלפי זוגות צעירים שממתינים לדירה חדשה או מקווים לחתום על דירה בפרויקט, ובינתיים לא רוכשים דירות יד שנייה או דירות חדשות אשר בסבירות גבוהה היו נזקקות לשיפוץ כלשהו. התחדשות עירונית היא גורם נוסף שפוגע בשוק שכן קיימים כיום אלפי בניינים ישנים הממתינים לתמ"א או פינוי-בינוי, כלומר עשרות אלפי דירות אשר לא עוברות שום שיפוץ בינתיים בשל הצפי להריסה ובנייה".

על פי התאחדות קבלני השיפוצים, הירידה בכמות השיפוצים הקטינה את השוק בשנים האחרונות במאות מיליוני שקלים: לפני שלוש שנים נערכו סביב תקופת פסח עבודות שיפוצים בכ-64,000 משקי בית בהיקף כולל של כ-3.4 מיליארד שקל, ואילו לפני שנתיים הסתכם היקף העבודות בכ-61,000 משקי בית בסכום כולל של כ-3.2 מיליארד שקל. שנה שעברה נרשמה ירידה נוספת לכ־58,000 משקי בית אשר ערכו שיפוצים בסכום כולל של 2.5 מיליארד שקל. השנה צופים בהתאחדות קבלני השיפוצים סטגנציה, ואומרים כי כמות השיפוצים תגיע לכל היותר לזו שנרשמה בשנה שעברה.

ענף השיפוצים מגלגל למעלה מ-15 מיליארד שקל בשנה, מתוכם כ-6 מיליארד שקל על תחזוקה ושיפוץ במשקי הבית, והיתר על עבודות שיפוץ ותחזוקה של מוסדות, חברות ומשרדים ממשלתיים. כ-15,000 קבלנים פועלים בענף.

חמשת כללי הזהב לבחירת קבלן שיפוצים

בחרו קבלן שיפוצים רשום – שימו לב כי כל קבלן שמבצע עבודת שיפוץ מעל 44 אלף שקלים צריך להיות רשום בפנקס הקבלנים ולעבוד עם רישיון מטעם משרד הבינוי והשיכון. בחירה בקבלן רשום ומורשה תבטיח עבודה מול גורם מקצועי ומפוקח, תסנן חאפרים מהתהליך ותספק לכם שקט נפשי.

המלצות – אל תוותרו על שיחות עומק עם הלקוחות הקודמים ובדיקה של שביעות רצונם מהעבודה ומהתוצאה. רצוי גם לעשות בדיקה אינטרנטית מקיפה של הקבלן ולבדוק האם יש תלונות לגביו ברשת, האם נתבע בעבר ובאיזה מקרים.

ערכו חוזה – החוזה צריך לכלול את מירב הפרטים כגון תאריך סיום, תנאי תשלום, עלויות של תוספות ושינויים שיצוצו במהלך הדרך ותיאור מפורט של כל העבודות שנסגרו לביצוע. דרשו מהקבלן כתב כמויות מפורט, חשבונית, אחריות וביטוח. אין לשלם סכומים גדולים לפני תחילת העבודה, אלא מקדמה מינימלית ולאחר מכן תשלום לפי שלבי התקדמות העבודה.

איך תזהו חאפרים – מחיר זול מדי הנמוך ב-20%-40% מהצעות אחרות, דרישת כסף מראש, התחמקות מהצגת תעודת זהות, הימנעות ממיקוח כלשהו שמעלה חשש כי הקבלן לא מתכוון להשלים את העבודה.

גם אחרי שיצאתם לדרך, היו ערים לסימנים מחשידים – קבלן שמחליף את עובדיו באופן תכוף, משאיר אחריו לכלוך, לא מתחשב בדיירים אחרים בבניין, מאחר, מבריז ומשקר – מעלה את החשש שגם התוצאה הסופית תהיה מאכזבת.

מתעניין בנדל"ן? רוצה לפגוש את המומחים ביותר? לשמוע הרצאות מהמובילים בתחום? להרשמה לאירוע הזירה Live 2 הקלק כאן 

כתיבת תגובה