שמואל הנביא, קטמונים וגילה: ארבע תכניות התחדשות מקודמות

הוועדה המחוזית ירושלים החליטה לקדם ארבע תכניות להתחדשות עירונית בהיקף כולל של כ-1,200 יחידות דיור בשכונות שמואל הנביא, קטמונים ובגילה | בשמואל הנביא יהפכו שלשה מבני שיכון ישנים בני 5 קומות לרבי קומות (12) ויוקמו כ-575 יח"ד | בשטח יוקצו כ-4,000 מ"ר לשטחי מסחר וכ-1,700 מ"ר לשטחי ציבור – לצד שלשה דונמים של שטח ציבורי פתוח

שכונת שמואל הנביא, ירושלים | צילום (ארכיון): גילי יערי, פלאש 90

הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה ירושלים, בראשות שירה תלמי באבאי, החליטה לקדם ארבע תוכניות להתחדשות עירונית בהיקף כולל של כ-1,200 יחידות דיור, בנוסף לשטחי מסחר תעסוקה ומבני ציבור.  

בשכונת שמואל הנביא, החליטה הוועדה על הפקדת תוכנית להתחדשות עירונית ברחוב פיתוחי חותם 3-4 ורחוב שמואל הנביא 110-120, בסמוך לקו הרכבת הקלה. 

התוכנית שהוגשה על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית וחברת "חוצות ירושלים שמואל הנביא מגורים בע"מ, הינה על שטח כולל של כעשרה דונם, והיא כוללת כ-575 יחידות דיור שיוקמו ב-6 מבני מגורים בני 12 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, 115 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות בשטח של עד 55 מ"ר. 

בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת כ-3,900 מ"ר של שטחי מסחר שישולבו בחזיתות מבני המגורים כלפי ציר הרכבת הקלה הממוקם ברחוב שמואל הנביא, וכ-1,700 מ"ר עבור הקמת שש כיתות גני ילדים, שלוש מעונות יום וארבעה בתי כנסת.

כמו כן, התוכנית מציעה שיפור ניכר של המרחב הציבורי על ידי הקצאת שטח של כשלושה דונמים לטובת שטח ציבורי פתוח, המאפשר בין היתר רשת מעברים ציבוריים וגינות, תוך הבטחת נגישות מיטבית, הליכתיות וקישור השכונה לתוואי הרכבת הקלה. 

כיום מצויים במתחם שלושה מבני שיכון ישנים, בני 5 קומות, הכוללים 156 יחידות דיור, שיפונו לטובת הפרויקט החדש. 

התוכנית נערכה על ידי סטודיו o2a אדריכלים.

שיפור המרחב הציבורי

בשכונת קטמונים ח'-ט', החליטה הוועדה על הפקדת תוכנית להתחדשות עירונית ברחוב סן מרטין 4-6. 

התוכנית שהוגשה על ידי חברת "כרמים", הינה על שטח כולל של כשבעה דונם, והיא כוללת כ-280 יחידות דיור שיוקמו בשני מבני מגורים בני 19-30 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-56 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות בשטח של עד 55 מ"ר. 

בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת כ-1,000 מ"ר עבור שטחי מסחר כלפי רחוב אלמליח, וכ-1950 מ"ר עבור הקמת שתי כיתות גני ילדים, שלוש מעונות יום, שני בתי כנסת ושטח עבור קהילה ותרבות. כמו כן, התוכנית מציעה שיפור ניכר של המרחב הציבורי על ידי הקצאת שטח של 2.8 דונם עבור מבני ציבור, וכן שטח ציבורי פתוח בהיקף של חצי דונם המאפשר בין היתר מעבר ציבורי בין רחוב סן מרטין לרחוב אלמליח וגינות. 

כיום מצויים במתחם שני מבני שיכון ישנים, בני 4-5 קומות, הכוללים 65 יחידות דיור, שיפונו לטובת הפרויקט החדש. התוכנית נערכה על ידי יגאל לוי אדריכלים ומתכנני ערים.

66 יח"ד קטנות מתוך 330

בשכונת קטמונים ח'-ט החליטה הוועדה להפקיד תוכנית נוספת ברחוב בר יוחאי. 

התוכנית שהוגשה על ידי חברת "מגדלי ברגר 2", הינה על שטח כולל כשבעה דונם, והיא כוללת 330 יחידות דיור שיוקמו בשני מבני מגורים בני 35 קומות שישלבו שטחי מסחר בקומת הקרקע. מתוך כלל יחידות הדיור, 66 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות בשטח של עד 80 מ"ר. 

בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת שיפור של המרחב הציבורי בין היתר על ידי הרחבת דרכים, חיבור מהשכונה אל רחוב פת, וכן כ-760 מ"ר עבור הקמת 4 כיתות גני ילדים ושני בתי כנסת.

כיום מצויים במתחם שני מבני שיכון בני 4-5 קומות הכוללים 94 יחידות דיור, שיפונו לטובת הפרויקט החדש. התוכנית נערכה על ידי סטודיו o2a אדריכלים.

מור ואפרסמון

בשכונת גילה, החליטה הוועדה על הפקדת תוכנית להתחדשות עירונית ברחובות המור והאפרסמון. 

התוכנית שהוגשה על ידי פלא מימושים באפרסמון והוועדה המקומית ירושלים, הינה על שטח כולל של כשמונה דונם, והיא כוללת כ-460 יחידות דיור שיוקמו בחמישה מבני מגורים: שני מגדלים בגובה של עד 35 קומות ושלושה מבנים בני 10 קומות. במבנים בפינת הרחובות, ישולבו בקומות התחתונות שטחי תעסוקה, מרפאה וחזית מסחרית. 

מתוך כלל יחידות הדיור, כ-92 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות בשטח של עד 55 מ"ר. 

בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית מציעה שיפור של המרחב הציבורי באמצעות שיפור רשת רחובות והוספת שבילי הולכי רגל, אשר ישפרו את ההלכתיות במקום ואת הנגישות למבני הציבור והמגורים וזאת באמצעות התווית רחוב חדש החוצה את המתחם בציר צפון דרום. 

כמו כן, במסגרת התוכנית יוקצה 3.5 דונם עבור שטח ציבורי פתוח, כ-3 דונם עבור הקמת בית ספר יסודי חדש, וכ- 2,500 מ"ר עבור ארבע כיתות מעון, וחמישה כיתות גן, והקמת שני בתי כנסת חדשים והרחבה של שני בתי כנסת קיימים. 

כיום מצויים במתחם ארבעה מבני שיכון ובהם 89 יחידות דיור, שיפונו לטובת הפרויקט החדש. 

התוכנית נערכה על ידי ביטמן בן צור אדריכלים.

מתכנן מחוז ירושלים במינהל התכנון, אדר' דן קינן: "התוכניות מממשות הלכה למעשה את החזון של הוועדה המחוזית להמשך פיתוח העיר ומתן מענה לתוספת יחידות דיור וזאת שלא על חשבון שטחים פתוחים, אלא על ידי חידוש הרקמה הבנויה תוך שדרוג השלד הציבורי, לרבות  הרחבת דרכים, תכנון שטחים פתוחים ציבוריים, הקצאות מגוונות לצרכי ציבור וחיבורים רגליים לתחנות הרכבת הקלה". 

כתיבת תגובה