שמחה מוקדמת: הבנקים שמרו את ההטבה לעצמם

כסף נמשך לכסף והבנקים למשכנתאות השאירו את הטבת הפריים שהייתה אמורה להוזיל את ההלוואה – אצלם • הנגיד ביקר חריפות ויו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, יוזם ישיבה מיוחדת • האם זה יעזור? לא ברור • מרגי: "הבנקים השאירו את הכסף בכיס ולא גלגלו את ההטבה לצרכנים"

אמיר ירון נגיד בנק ישראל בישיבת עבודה | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בתחילה דיברו על מהלך דרמטי. הוזלה שאין כמותה. עכשיו – כשההחלטה עברה אבל השיניים שלה התבררו כתותבות – אין לנגיד בנק ישרראל אלא לזעוק, לאיים קצת וליו"ר ועדת הכלכלה לקיים עוד דיון, ועוד אחד.

באמצע ינואר הייתה אמורה להכנס לתוקף החלטת בנק ישראל שתיצור שינוי הדרגתי בתמהיל הפריים בתשלום המשכנתה. רכיב הפריים הוגבל עד כה לשליש מגובה המשכנתה, ועל פי החלטת הנגיד, החל מה-17 לינואר, רוכשי דירה ראשונה היו אמורים להיות הראשונים שייהנו מהאופציה להגדיל את רכיב הפריים עד לשני שליש. אחריהם – בסוף פברואר – היו אמורים להיכנס למעגל גם ממחזרי משכנתאות.

אבל הריבית הנמוכה יותר לא המתינה ללקוחות, רוכשי דירות ראשונות, בסניפי הבנקים למשכנתאות. ביום שלישי השבוע כתב בנק ישראל כי "אינדיקציות ראשוניות מהשטח שהועברו לבנק ישראל במסגרת הניטור השוטף מעידות כי ביטול מגבלת הפריים לא גולגלה ברמה מספקת, עד כה, לרווחת הצרכנים. הבנק ממשיך לנטר את ההתפתחויות בשוק ולעקוב אחר מידת גלגול ההטבה לציבור".

עוד הוסיפו כי "במסגרת הדיונים שנערכו בנושא בשבוע האחרון, הנחה הנגיד פרופ' ירון את הצוות המקצועי בבנק, בהובלת הפיקוח על הבנקים, לבחון ולגבש צעדי מדיניות רלוונטיים, במידה וביטול מגבלת הפריים לא יגולגל ברמה מספקת ע"י הבנקים לטובת נוטלי המשכנתאות".

אבל בבנקים טוענים: לא מיניה ולא מקצתיה. אנחנו לא שומרים רווחים לעצמנו. כמובן שאיש במערכת הבנקאית לא אמר את הדברים בשמו, והדברים מצוטטים בשם גורמים עלומים במערכת הבנקאות. במקביל, גם לבנק שכועס על העובדה שהבנקים לא מגלגלים ללקוחות את הטבת הפריים במשכנתאות אין באמת "צעדי מדיניות רלוונטיים" גם אם "ביטול מגבלת הפריים לא יגולגל ברמה מספקת על ידי הבנקים לטובת נוטלי המשכנתאות". הביקורת החריפה של הנגיד על כך שההקלה לא מבטאת הוזלה משמעותית של תשלומי הלקוח, תיתקל בחומה בצורה של הבנקים, שיילחמו כאריות על כל עשירית האחוז בהלוואות משכנתה, כיוון ששם נמצא חלק גדול מההכנסות הבטוחות שלהם.

לנוכח הודעת בנק ישראל השבוע, ממנה עולה חשש כי ביטול מגבלת הפריים במשכנתאות לדיור לא הובילה לירידה בהחזרים החודשיים של הצרכנים אלא נשארה בידי הבנקים – הודיע אתמול יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, כי יכנס דיון בנושא. "הבנקים בחרו לא לגלגל את ההטבה לצרכן – אשר יגורנו בא לנו. התנהלות זו היא עוד סימפטום של בעיות העומק במערכת הבנקאות הישראלית", אמר היו"ר מרגי.

מרגי הודיע כי לישיבה יזומנו נציגי בנק ישראל לצד נציגי כל הבנקים למשכנתאות ונציגי הציבור.

כתיבת תגובה