שנה אחרי – יורו ישראל תשלם 14 מיליון ש' פחות על אותו מכרז

אותו מכרז שנה אחרי – 14 מיליון שקל פחות: יורו ישראל תבנה 84 דירות חדשות בשכונת רמות יורם בנתיבות | ההצעה הזוכה של יורו היתה על סך 27.8 מיליון שקל לא כולל הוצאות פיתוח בהיקף 14.75 מיליון שקל – מחיר המשקף עלות של כ-507 אלף שקל קרקע ליחידת דיור | בשנה שעברה הציעה יורו ישראל שלא זכתה במכרז, 41 מיליון שקל על אותה כמות דירות

נתיבות. אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט | פלאש 90

חברת יורו ישראל זכתה במכרז של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לבניית 84 דירות חדשות בבנייה רוויה בשכונת רמות יורם החדשה בנתיבות. ההצעה הזוכה של יורו היתה על סך 27.8 מיליון שקל לא כולל הוצאות פיתוח בהיקף 14.75 מיליון שקל – מחיר המשקף עלות של כ-507 אלף שקל קרקע ליחידת דיור.

במכרז הוגשו בסך הכל שלוש הצעות, והצעתה של יורו היתה גבוהה ב-5 מיליון שקל מההצעה השנייה. מדובר במכרז שהוגש בשנית על ידי רמ"י. במכרז הראשון בשנה שעברה הזוכה הציע מחיר גבוה מדי והחזיר את המגרש, ורמ"י חילטה לו ערבות בסך 2.6 מיליון שקל. באותה עת יורו ישראל הגיעה למקום השני עם הצעה של 41 מיליון שקל על אותה כמות דירות, והצעתה שיקפה עלות של 636 אלף שקל קרקע ליחידת דיור. חברת יורו ישראל מתכננת לבנות במגרש שזו זכתה בגודל 19 אלף מ"ר דירות גן גג.

לדבר עפרה חדד, סמנכ"לית ומבעלי חברת יורו ישראל, "מחיר הזכייה הנוכחי במכרז לעומת זה של הגלגול הקודם שלו ממחיש את מצב שוק הנדל"ן הישראלי כיום. בתוך פחות משנה זכינו באותה כמות של דירות, בהצעה הנמוכה ב-14 מיליון שקל. הסיבה המרכזית היא עליית הריבית בשנה האחרונה ששינתה את כל התמונה בשוק. יזמים הבינו כי בריבית של 6-7%, פרויקטי מחיר למשתכן, מחיר מטרה, דירה בהנחה ודומיהם פשוט לא רווחיים ואולי אף הפסדיים. כל תשומות הבנייה עלו, היזם צריך לשלם שנתיים ריבית מטורפת עד להיתר הבנייה, ורק לאחר מכן ניתן להצמיד למדד – וגם זה רק על 40% ממחיר הדירה. את מחירי הדירות לרוכשים אסור לשנות במכרזים כאלה, והתוצאה היא שהיזמים מוציאים הרבה יותר אך לא מכניסים בהתאם. בנוסף, במכרזי מדינה אפשר לשווק רק 20% ממספר הדירות בשוק החופשי והיתר לזכאים, כך שאת הרווח, אם בכלל, על היזמים לגזור מה-20% האלה ואין לכך היתכנות. במציאות שכזו היזמים לא ייגשו למכרזים מכיוון שהם לא רוצים להפסיד. לא ייבנו דירות חדשות, ההיצע יקטן – והמחירים יעלו. בעוד שנה או שנתיים נמצא את עצמנו בעוד משבר שבו כולם רוצים לקנות אבל לא יכולים".

שכונת רמות יורם היא אחת מהשכונות החדשות הנבנות בנתיבות על פני 1,740 דונם. לפי התכנון היא תכלול בסיום הבנייה כ-5,000 יחידות דיור חדשות בבנייה רוויה ובחלקה צמודת קרקע. בשכונה יוקם גם מרכז מסחרי גדול וכן מרכז תחבורה מרכזי שישמש את כלל התושבים ותושבי האזור. לאורכה של השכונה תיפרש שדרה ירוקה ויוקרתית באורך 3.5 ק"מ, עם שדרות הליכה מוצלות בעלות חזית מסחרית לרחוב וגשרים מעל נחל בוהו.

זכייה זו מצטרפת למכרז נוסף שבו זכתה חברת יורו ישראל בדצמבר האחרון בשכונת מעלות הנחל בנתיבות לבניית 350 יחידות דיור.

כתיבת תגובה