שנה אחת לתמ"א 38: "היה צריך להאריך בשלש שנים"

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את הארכת תמ"א 38 בשנה נוספת | המשמעות: פרויקטים שיאושרו עד אוקטובר 2023 יוכלו לצאת לדרך | חלופת שקד תקודם רק במושב הקיץ של הכנסת | דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון התנגדה למהלך וטענה כי התמ"א 38 אינה מורידה את מחירי הדירות: "זו הטעיית הציבור" | הקבלנים טוענים: בהיעדר חלופה, אסור ליצור ואקום; היה צורך בהארכה בשלש שנים

הדמיית בניין אחרי תמ"א 38 ברחוב אלי כהן בלוד | צילום אילוסטרציה: יח"צ

שלש שנים לפחות. זהו הזמן שלדעת נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו היה צריך להתווסף לתכנית תמ"א 38 שאושרה בשבוע שעבר לשנה אחת נוספת, עד אוקטובר 2023.

לדבריו, "תמ"א 38 היא תכנית מצילת חיים ולכן אסור לייצר ואקום בביצועה. היה צורך  להאריך את התוכנית בשלוש שנים לפחות על מנת לייצר וודאות ולתקן בחלופה את הסעיפים כנדרש וליישם את התוכנית בצורה מלאה וטובה בשטח.

"תמ"א 38 היא בראש ובראשונה תוכנית להצלת חיי אדם, ואינה יכולה להסתיים מבלי שיש כרגע חלופה טובה שכבר עובדת בשוק, ולכן יש להאריך אותה כפי שקבעו רוב משרדי הממשלה.
"בנוסף הוכח על ידי הרשות להתחדשות עירונית כי תמ״א 38 היא התוכנית המהווה את הרוב המוחלט של דירות בהתחדשות העירונית וכ-20 אחוז מהתחלות הבנייה בישראל, ולכן ברור כי אי אפשר בהינף יד לבטל אותה, ואין לנו ספק כי הארכתה תוביל לגידול בהתחלות הבנייה ולייצוב שוק הדיור".

לסיופ, אמר, "אנחנו מודים לשרת הפנים איילת שקד ויו״ר מטה התכנון שלומי הייזלר על שהבינו את הצורך בתוכנית החשובה הזו לאזרחי ישראל והאריכו אותה בשנה נוספת".

שרת הפנים איילת שקד אמרה, כי היא "מברכת את המועצה הארצית שאישרה כעת ברוב גדול הארכה של שנה לתמ"א 38 עד להשלמת חקיקת 'חלופת שקד'. החלופה החדשה לתמ"א תאושר בקרוב בכנסת ובשנה הקרובה ניתן יהיה להשתמש בתמ״א 38 או בחלופה במקביל כדי לייצר ודאות לשוק. מדובר בצו השעה. חייבים להמשיך כל העת בבנייה ובהתחדשות עירונית".

יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר, אמר, כי "הארכת תוקף התוכנית היא הכרחית בעת הזאת ותאפשר את השלמת החקיקה מבלי להקפיא את השוק בתקופה של משבר דיור. עם פתיחת מושב הקיץ בכנסת בכוונתו להמשיך בקידום החלופה, אישור הארכת התוכנית מאפשר את השלמת החקיקה וההסדרים הנלווים בצורה מיטיבית מבלי ליצור 'הקפאה' בשוק ההתחדשות העירונית הבניינית".

 

להחלטה התנגדה רק מנכ"לית מינהל התכנון והבנייה, דלית זילבר שטענה כבר בפתח הדיון כי "מי שחושב שתמ"א 38 תוריד את מחירי הדירות, מטעה את הציבור. התמ"א לא רלוונטית, ישראל משקיעה מיליארדים בתשתיות, בתחבורה ציבורית, אז ליד תחנה של מטרו נעשה תמ"א 38? אף אחד לא מעלה בדעתו. אנחנו רוצים לתת הרבה יותר. התמ"א גוססת בכל מקרה, היא כבר פאסה", אמר והתנגדה לתוספת השנה לתמ"א, למרות שחלופת שקד טרם אושרה.

כתיבת תגובה