שקט תעשייתי: הנהלות נמל אשדוד ונמל חיפה נכנעו לעובדים

שוב הצליחו העובדים לכופף את ידי הנהלות הנמלים ולהשיג תוספות שכר נאות "לצמצום הפערים" בין עובדי דור א' ודור ב' בנמלים. אפשר להיות רגועים, העובדים יעבדו במרץ ויימנע מחסור בסחורות לקראת החגים

עבודת נמלים. צילומים: Oleg Znamenskiy, ChameleonsEye | שאטרסטוק

יושב ראש ההסתדרות אבי ניסנקורן, יושב ראש איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי ומנכ"ל חברת נמל אשדוד יצחק בלומנטל, חתמו הערב (ג) על הסכם קיבוצי ליישום הסכם המסגרת בנמל אשדוד. במקביל סוכמו הבנות מול מנכ"ל חברת נמל חיפה מנדי זלצמן, ומחר (ד) צפוי להיחתם הסכם דומה גם בנמל חיפה.

ההסכם שנחתם מסדיר את תוספות השכר של עובדי הנמלים, בהתאם לעקרונות הסכם המסגרת, שהובילה ההסתדרות עם שר האוצר. בדומה ליתר עובדי המגזר הציבורי, עובדי הנמלים יהיו זכאים במסגרת ההסכם לתוספת שכר ממוצעת בגובה 7.75%, כאשר עובדי דור ב' ייהנו מתוספת שתגיע עד ל-11-12%. המטרה, לטענת ההסתדרות, היא צמצום הפערים בין עובדי דור א' לעובדי דור ב' בנמלים. למותר לציין כי בהתאם לתוספות השכר הצפויות, יוגדלו גם ההפרשות לקופת הגמל לקצבה של העובדים.

בנוסף, העובדים בנמלים יהיו זכאים לתשלום החלק הראשון של המענק החד-פעמי שמעוגן בהסכם המסגרת (עד 1,000 שקל בהתאם לחלקיות המשרה), אשר ישולם לעובדים במהלך חודשיים הקרובים. יתר מועדי ההקצאה, ופריסתה של תוספת 2016 יהיו בהתאם לפעימות שסוכמו בהסכם המסגרת שנחתם באפריל האחרון.

ניסנקורן אמר בעקבות ההסכם כי "במאמץ משותף ולאחר דיונים אינטנסיביים, הצלחנו להביא ליישום ההסכם בנמלים, מתוך אותה השקפה חברתית שניצבת בבסיס הסכם המסגרת 2016. יחד עם שר האוצר משה כחלון, הפכנו את ההסכם לכלי שעוזר להגביר את השוויון בסקטורים השונים ולצמצם את הפערים במגזר הציבורי. ההסכם שנחתם היום מגשים, הלכה למעשה, את צמצום הפערים בין עובדי דור א' לעובדי דור ב' בנמלים, מחזק את העובדים ועוזר לייצר מציאות חדשה".

מה שניסנקורן לא אמר, הוא שהציבור בישראל, לא רק היבואנים והיצואנים, שבוי בידי עובדי הנמלים ונאלץ פעם אחר פעם לשלם את מחיר "צמצום הפערים" בין עובדים אלה, או את מחירה של הרפורמה בנמלים שעדיין לא באה לידי ביטוי במחירים ובהתנהלות עובדי הנמלים.

אדרי העומד בראש איגוד עובדי התחבורה, אמר כי "עובדי הנמלים הפגינו אחריות ובגרות רבה לאורך כל התהליך ואני שמח כי הנהלות הנמלים מצאו דרך לגשר על הפערים, מתוך הבנת חשיבות ההסכם. הסכם זה מאפשר לצמצם פערים ולהשיג את האיזון הדרוש להמשך פעילות יציבה בנמלים בתקופה חשובה ומשמעותית".

קשה להתעלם מהמשקל שיש ל"תקופה חשובה ומשמעותית" כערב החגים, לנכונות הנהלות הנמלים להגיע להסדר. אפשר רק לדמיין איזו צעקה הייתה קמה במשק, אם העובדים היו בוחרים לשבות בדיוק בנקודת הזמן הקריטית הזו, או למצער לנקוט "עיצומים".

אישוש לכך אפשר למצוא בדבריו של מנכ"ל חברת נמל אשדוד שאמר כי "הסכם השכר שאושר על ידי דירקטוריון החברה יבטיח יציבות ושקט תעשייתי לנמל אשדוד ושרות איכותי ללקוחותיו". השאלה היחידה שנותרה היא, כמה זמן יימשך השקט התעשייתי הזה, ומי משלם בסופו של דבר את מחירו.

כתיבת תגובה