שרשראות לאוטובוסים, חדר מצב לחקלאים • נערכים לסערה

משרד התחבורה והגופים הקשורים אליו השלימו את היערכותם לקראת הסערה • לקראת מזג האוויר הסוער הצפוי: קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, פתחה חדר מצב והנחתה את החקלאים כיצד להתמודד עם הסערה הצפויה • באירועים דומים בעבר נפגעו מאות משקים חקלאיים והקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות שילמה עשרות מיליוני ₪ פיצויים למגדלים

הרכבת הקלה בשלג | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בעקבות מזג האוויר הסוער הצפוי החל מהערב, משרד התחבורה והגופים הכפופים אליו השלימו את היערכותם לקראת מזג האוויר הקיצוני הצפוי בכל חלקי הארץ – והשלג שיחל לרדת הלילה (שלישי) בהרי הצפון ובירושלים.

על פי תחזית השירות המטאורולוגי, הערב יתחזקו הרוחות ויגיעו לשיאן ביום רביעי, אז ינשבו רוחות בעוצמה של 40 עד 80 קמ"ש ומשבים של 100 קמ"ש, העלולים לגרום לנזק ממשי. כמו כן, צפויות סופות רעמים וברד בעיקר בצפון הארץ.

הלילה יחל שלג בצפון רמת הגולן, וביום רביעי הוא צפוי להגיע להרי הצפון. בגבהים שמעל 700 מטר, ההיערמות תהיה לסירוגין ותגיע לעומק 5-10 ס"מ. לקראת ערב יתפשט השלג גם להרי המרכז ואזור ירושלים, ויימשך לפרקים לאורך כל הלילה. ביום חמישי הגשם יחזור והשלג יפשיר בהדרגה.

 מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, ערך ישיבה שנועדה לבחון את מוכנות משרד התחבורה והגופים המקצועיים הקשורים אליו, לקראת מזג האוויר הקיצון הצפוי בשלושת הימים הקרובים והשלג בהרי הצפון והמרכז ובירושלים.

נציגי חברת נתיבי ישראל  ציינו כי החברה השלימה את התיאומים לקראת מזג האוויר הצפוי עם אגף התנועה במשטרת ישראל והרשויות המקומיות, והחלה פריסת כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) ומפזרות מלח. עוד ציינו בחברה  כי בכוונתם להפעיל חמ"ל שיעקוב אחר האירועים וייתן מענה מיידי לכל תרחיש אפשרי.

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה נערכת לכל שינוי שיידרש במערך האוטובוסים בעקבות מזג האוויר הסוער. הרשות פועלת מול העיריות הרלוונטיות במטרה ליידע את הציבור בזמן אמת על כל שינוי. בעיר צפת, שבה צפוי השלג להיערם לגובה של 10 סנטימטרים ויותר, יצוידו האוטובוסים בשרשראות שלג.

רכבת ישראל נערכת לראשונה להפעלת הקו החשמלי המהיר לירושלים במזג אוויר סוער. על פי התחזיות, לא צפויים שינויים בלוח הזמנים של הרכבות. השירות המטאורולוגי במשרד התחבורה יציב תחנת שירות על גשר "עמק הארזים", אשר תתריע בזמן אמת במקרה של היערמות שלג על גבי המסילה.

רשות הספנות והנמלים נערכת להמשך התפקוד התקין של הנמלים במהלך ימי הסערה. הרשות תעדכן בזמן אמת על גובה הגלים, ותפעל במידת הצורך לאפשר כניסה ויציאה של כלי שייט אל הנמלים ומהם. רשות שדות התעופה נערכה לקליטת טיסות פנים ארציות בטרמינל 1. בשלב זה לא צפויים ביטולים של טיסות מתוכננות.

משרד התחבורה יעביר עדכונים שוטפים באמצעי התקשורת על שינויים בתחבורה הציבורית ובגופים הקשורים אליו, בעקבות מזג האוויר הצפוי. יתכנו שיבושים ושינויים בלוחות הזמנים ובמסלולי הקווים, יש להתעדכן במוקד המידע הארצי לתח"צ כוכבית 8787 ובאתר bus.gov.il.

במשרד התחבורה קוראים לציבור לנהוג בזהירות ובאחריות בהתאם לתנאי הכביש והראות, ולהיזהר מהחלקה. יש להימנע ככל האפשר מנסיעות שאינן הכרחיות, ולהעדיף שימוש בתחבורה הציבורית על פני נסיעה ברכב פרטי.

חדר מצב

לקראת מזג האוויר הסוער והשלגים הצפויים, קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, פתחה חדר מצב לטיפול בפניות הצפויות להגיע כתוצאה מנזקי מזג האוויר העלול לפגוע בגידולים החקלאיים. במקביל הנחתה קנט את המגדלים בכל רחבי הארץ להיערך לרוחות העזות הצפויות וכן למשקעים הרבים.  בכלל זה בקנט הנחו את המגדלים לחזק את החממות וכן את יריעות הפלסטיק והפוליאתילן המשמשות לכיסוי החממות ותעלות הרוח. זאת במטרה למנוע קריסה של החממות, וכן למנוע חדירתם של קור ומשקעים לחממות, העלולים לגרום לנזק קשה  ליבולים.

בקנט מזכירים כי בסערות דומות לזו הצפויה החל מהערב שהתאפיינו במשבי רוח עזים, קור ומשקעים רבים,  התקבלו בקנט מאות הודעות נזק של חקלאים. עיקר הפגיעות שנגרמו היו לגידולים בשטח פתוח וכן במבנים ובכללם ירקות וכן מטעים שונים ברחבי הארץ. הנזקים נגרמו בעיקר כתוצאה מהרוחות שגרמו לנשירה נרחבת של פרי, הצפות של שטחי גידול, נזקי ברד לגידולים וקריסה של בתי צמיחה. במקרים דומים לחקלאים כמעט ולא הייתה אפשרות להתמודד עם מזג האוויר החריג, למעט קבלת פיצוי מקנט עבור הנזקים הכלכליים.  סכום הפיצויים ששילמה קנט למגדלים, במקרים אלו, הגיע לעשרות מליוני שקלים. בחלק מהמקרים היקף הנזקים שגרמה סערה אחת עוצמתית היה שווה לרבע מהיקף כלל נזקי הטבע לחקלאים באותה שנה.

כתיבת תגובה