שר השיכון ליוהעמ"ש: מנע אפליה מחרדים, ערבים ואתיופים 

ליצמן לא מניח לכל האופציות למימוש חזונו בשילוב חרדים גם בערים מעורבות, לצד העיר החדשה בשפיר • הפעם, גוייס היועמ"ש דר' אביחי מנדלבליט, ואיתו המשנים לו, ארז קמיניץ ודלית זילבר • המופלים: חרדים, ערבים ואתיופים •האם מהם תצמח הישועה?

השר יעקב ליצמן והיועמ"ש מנדלבליט בישיבה משותפת | באדיבות המצלם

פתגם יהודי שנון ועתיק גורס, כי "כשצריכים את הגנב, מורידים אותו מעמוד התלייה". בנמשל הנמען אינו גנב והוא רחוק מעמוד התלייה, אך שליצמן יבקש סעד ממנדלבליט – איש לא האמין. אבל זה קרה: היועץ המשפטי לממשלה דר' אביחי מנדלבליט שדעותיו נוגדות לעיתים את כיפתו, קיבל אמש (ד' בערב) מכתב משר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, בבקשה לקבל סעד כנגד ראשי ערים המבקשים לחסום מגורי חרדים בתחומי עירם.

ליצמן פותח את מכתבו בדברים שכבר השמיע השבוע בוועדת הכספים כלפי התחייבותו לפעול בתחומי אחריותו – הן בהיבטי השיווק והגדלת היצע הדיור והן בהיבט הסיוע לשכבות החלשות הזכאיות לדיור – למען כלל אזרחי ישראל מכל האוכלוסיות והמגזרים באופן שוויוני. 

"לצערי", כותב ליצמן, "אני נחשף לאחרונה המשרד לאמירות מפלות, בלשון המעטה, של ראשי ערים כנגד קבוצות באוכלוסייה ובכללן – חרדים, ערבים ואתיופים". ליצמן מזכיר את מכתבו של ראש עיריית יבנה שנשלח "ביום הראשון לכניסתי לתפקיד!", ובו כתב כי לא יאפשר כניסת חרדים לתחומו; את דבריו של ראש עיריית ערד מר ניסן בן חמו "אשר אמר לי אישית 'תתחייב לי שלא יבואו חרדים לערד' "; וכן מזכיר ליצמן דברים דומים שנשמעו ב"ראיון עם ראש עיריית דימונה". המכנה המשותף ביניהם הוא: "רתיעתם משילוב חרדים. אציין כי תופעה זו קיימת, ואף ביתר שאת, כלפי אוכלוסיית ערביי ישראל ואוכלוסיית יוצאי אתיופיה".

שר הבינוי והשיכון החרדי סבור בפנייתו ליועמ"ש, כי "אין לעבור לסדר היום נוכח אפליה מכוונת והדרה גלויה של אוכלוסיות בחברה הישראלית מצד השלטון המקומי אשר ממלא תפקיד עיקרי בדאגה לכל תחומי החיים הנוגעים לאזרחים בישראל לרבות בתחום הבינוי וההתיישבות".

מכתבו של השר ליצמן ליועהמ"ש

בהמשך מסייג ליצמן את הדברים ומדגיש כי אין הפרט מעיד על הכלל ותופעה זו אינה קיימת באופן גורף בשלטון המקומי. "אך אני מבקש כי תפעל בהתאם לסמכויותיך המוקנות לך כנגד כל גורם ציבורי אשר אינו פועל לטובת כלל האזרחים באופן שוויוני ושקוף". 

שוויון זכויות חוקי

קשה לדעת כיצד יטפל מנדלבליט בפנייה ואיזה כלים יפעיל. בנושא ההפליה במקום מגורים קיים תקדים ידוע של בג"ץ משנת 2000. מדובר בפסק דין של בג"ץ 'קעדאן', שקבע כי מדיניות החכרה של קרקעות ליהודים בלבד מהווה אפליה אסורה. פסק הדין עוסק בעניינם של בני זוג ערבים תושבי באקה אל-גרבייה שחפצו להצטרף לאגודה השיתופית קציר. הם נדחו בגלל היותם ערבים ובעזרת האגודה לזכויות האזרח הם פנו לבית המשפט העליון.

לו ירצה מנדלבליט, יוכל להשתמש בשורות הבאות מתוך פסק הדין של השופט אהרון ברק: "מערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לא מתבקש כלל כי המדינה תנהג באפליה בין אזרחיה… המדינה – מדינת יהודים היא; המשטר המתקיים בה – הוא משטר דמוקרטי נאור, המעניק זכויות לכלל האזרחים, יהודים כלא יהודים… אין, אפוא כל סתירה בין ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לבין שוויון גמור בין כל אזרחיה. נהפוך הוא: שוויון הזכויות בין כל בני האדם בישראל, תהא דתם אשר תהא ותהא לאומיותם אשר תהא – נגזר מערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

ליצמן מציין במכתבו את מצוקת הדיור באוכלוסיות המדוברות ואת הצורך הדחוף ביצירת מענה עבור ביקושי הדיור הצפויים בעשורים הבאים. "דווקא בתקופה זו", מוסיף ליצמן, "בה המדינה כולה מתמודדת עם משבר הקורונה, נדרשת סולידריות חברתית ומחובתנו הציבורית לפעול כנגד מי שמבקש לפגוע בה. 

"אשוב ואדגיש כי אני נחוש לפעול לכך ששוק המקרקעין בישראל, הנמצא תחת אחריותי, ייתן מענה התיישבותי לכל אזרח בישראל ללא הבדל וללא הפליה". מסיים שר השיכון והבינוי את מכתבו.

יעקב ליצמן לא שולח את המכתב רק אל מנדלבליט ובחר לכַתֵב גם את מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, את ארז קמיניץ ואת הגב' דינה זילבר שניהם כמשנה ליועמ"ש. כמו כן ממוען המכתב עבור יאיר פינס מנכ"ל משרדו – שהבטיח לפעול ברגישות ובנחישות מול ראשי הערים הללו, בשיחה עם עיתונאים חרדיים, שפורסמה ב'ביזנעס' – ואל עו"ד אלעזר במברגר, היועץ המשפטי של משרד הבינוי והשיכון, ומי ששימש מנכ"ל המשרד למשך תקופה קצרה עד לאחרונה.

כתיבת תגובה