ת"א – בירת הנדל"ן והכלכלה

על פי דירוג אקונומיסט: תל אביב חמישית ברשימת הערים היקרות בעולם • הסיבה – קצב העלייה במחירי הנדל"ן

מגדלי מגורים בתל אביב. אילוסטרציה | צילום: קובי גדעון, פלאש 90

דירוג אקונומיסט שפורסם בימים האחרונים הפתיע בכך שהוא מציב את תל אביב כאחת מחמש הערים היקרות בעולם! זאת על פי מדד המחקר של החברה שבדקה כיצד השפיעה מגפת הקורונה על מחירי הסחורות והשירותים ביותר מ – 130 ערים ברחבי הגלובוס (נכון לספטמבר 2020). 

הדירוג מתבסס על השוואה של 138 מוצרים ושירותים שונים ב-130 ערים שנמדדו בעולם. כל עיר מקבלת ניקוד בהתאם לרמת המחירים בה שנמדדים לפי שערו של הדולר האמריקאי. תל אביב קיבלה ניקוד משוקלל של 101 נקודות לעומת הערים שבמקום הראשון ציריך, פריס, סינגפור  והונג קונג שכל אחת מהן קיבלה ניקוד משוקלל של 103 נקודות.

הסיבה העיקרית לדירוג כל כך גבוה של תל אביב בטבלה היא, כמובן, המחירים המאמירים של הנדל"ן בתל אביב. קצב עליית מחירי הדירות בתל אביב עומד בשנים האחרונות על כששה אחוז בשנה. מיעוט התחלות הבנייה בתל אביב לצד הביקוש הגבוה של צעירים ומבוגרים כאחד להתגורר בתל אביב בשלבי חיים שונים שלהם, מביאים את תל אביב לעליית מחירים ללא הפסקה.

החל משנת 2005 ועד היום מחירי הנדל"ן בעיר עולים. העלייה המשמעותית ביותר הייתה בשנות ה 90 כאשר גלי העלייה הגדולים הגיעו מברית המועצות לשעבר, אולם כאמור החל משנת 2005 אנו רואים עלייה נוספת שאינה פוסקת לאורך כל ה 15 שנים האחרונות.

רבדי האוכלוסייה בתל אביב 

צעירים רבים מבקשים להתגורר בעיר מיד לאחר סיום השירות הצבאי והביקוש לדירות שכורות הוא גבוה משמעותית מכמות הדירות המוצעת להשכרה, דבר שגורם לכך שהמחיר הממוצע של דירה שכורה בתל אביב הוא בסך 7,934 ₪ לחודש, על פי מדד יד 2.

מאידך אוכלוסייה מבוגרת שמתגוררת מחוץ לתל אביב מבקשת בעיקר בגיל הפנסיה לגור בעיר שיש בה הכול, תרבות, אומנות, מסעדות, ים ומה לא. רבים מהאזרחים הישראלים מוכרים דירות ובתים בערים השונות מחוץ לתל אביב, אפילו ביישובים מרוחקים בצפון ובדרום וזאת כדי לקנות דירה בתל אביב. מדובר במגמה הפוכה לעומת ערים אחרות מובילות בעולם אשר בהן האוכלוסייה המתבגרת מבקשת לעזוב את העיר הסואנת לטובת מגורים באזורים כפריים, שקטים או ליד הים בשנות הפנסיה. 

רכישת נכסי נדל"ן על ידי יהודים מהתפוצות 

אין ספק כי בשנים עברו וגם בשנים האחרונות נרכשו נכסים רבים בתל אביב על ידי יהודים רבים שביצעו עלייה או שמתכננים לעשות עלייה ארצה, ממדינות שונות ברחבי העולם. הם גרמו לייקור של מחירי הדירות בעיקר כשהיורו והדולר בעבר היו חזקים לעומת השקל ולתושבי חוץ נוצר כוח קנייה גדול באופן יחסי לתושבים המקומיים.

שטחי הקרקעות בתל אביב 

עתודות הקרקע של תל אביב הן מוגבלות מאוד והיא מוקפת בערים כמו בת ים, רמת גן, חולון, הרצליה וערים נוספות. הערים הללו אינן מאפשרות לעיר תל אביב להתרחב אלא רק בבנייה לגובה או לחלופין בתהליכי התחדשות עירונית, שלוקחים בדרך כלל פרקי זמן ארוכים.

הבנייה לגובה הביאה לקו גורדי השחקים של למעלה מארבעים קומות באזורים רבים בעיר ואת מיזמי התמ"א 38 שמסתיימת בשנתיים הקרובות יחליפו תוכניות של פינוי בינוי, בעיקר בשכונות הדרום מזרחיות של תל אביב, שיגרמו למחירי הנדל"ן לעלות עלייה נוספת.

ההחלטה שהתקבלה בזמן ממשלת אולמרט למרכז את האוכלוסייה, לבנות לגובה ולהשאיר שטחים ירוקים נרחבים על חשבון בנייה באזורים אלו, גרמה לעליית מחירים משמעותית בערי המרכז ובפרט בתל אביב 

תל אביב – הסיטי של ישראל 

אין ספק כי תל אביב היא הבירה הכלכלית של ישראל ולכן היא מושכת חברות רבות למקם את משרדיהן בעיר היקרה. 

נשאלת השאלה כיצד תשפיע מגפת הקורונה על מחירי השכרת המשרדים בעיר לצד הכמות המתבקשת של משרדים בעידן של עבודה מהבית. וכיצד הסגרים החוזרים והנשנים ישפיעו על המסחר בעיר, על החנויות, המסעדות, תרבות ואומנות ועוד, עד לקבלת החיסון לקורונה ועד כמה יתברר שהוא אכן נותן פתרון למגפה .

 

הכותב הוא מנכ"ל חברת 'שניר'

כתיבת תגובה