תגובה סינית הולמת: יש לך אייפון? אתה מפוטר

המעצר המתוקשר של בכירת 'וואווי' הסינית הובילה לתגובה מהסוג שרק סין מסוגלת לו • חברות בסין מאיימות לפטר עובדים שיחזיקו אייפונים תוצרת 'אפל'

אייפון של אפל. אילוסטרציה | צילום: Wachiwit, שאטרסטוק

המעצר של בכירת 'וואווי', יחד עם צעדים נוספים של הממשל האמריקאי הובילו חברות סיניות להודיע על מהלך לא מוכר במחוזותינו כדי להעניש את 'אפל' – המתחרה של 'וואווי': עובדים שיעדיפו תוצרת 'וואווי' יתוגמלו או אפילו יזכור להחזר מלא, ויש חברות שאף הודיעו כי יטילו סנקציות או יפטרו עובדים שיחזיקו 'אייפון' תוצרת 'אפל' – כך דיווח Nikkei Asian Review.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

כזכור, לפני כחודש נעצרה בקנדה מאנג וואנזו, סגנית יו"ר וסמנכ"לית הכספים של 'וואווי' (ובתו של המייסד), בשל חשד לקשרים שהיו ל'וואווי' עם גורמים איראניים חרף הסנקציות האמריקאיות. למרות השחרור בערבות, בסין בחרו להגיב בנוקשות מול 'אפל'.

לפי הדיווח, מציעות חלק מהחברות הסיניות סבסוד בגובה של 10-20% לעובדים שירכשו מכשיר תוצרת 'וואווי', הגדילה לעשות יצרנית האלקטרוניקה Youluoke שתסבסד באופן מלא עד שני מכשירי סמארטפון (תוצרת 'וואווי') לכל עובד, ומבשלה סינית הודיעה שתעניק עד 30% הנחה לרכישת אלכוהול מתורצתה לעובדים שירכשו מכשירים תוצרת החברה הסינית.

חברות אחרות בסין הודיעו באופן חריף יותר כי 'אפל' תוחרם באופן גורף על ידן, וחברות נוספות הודיעו שיגדילו רכישות מ'וואווי' גם למוצרים אחרים שהיא מייצרת.

לכך נוספה סקנציה חמורה של יצרנית מכונות בשנזן, שאיימה כי תחרים מעובדים שלה מכשירי 'אפל' ואף תשקול לפטר מי שלא ייענו לדרישה. כך גם חברת Menpad שהודיעה כי תנקוט בצעדים נגד עובדים שיחזיקו בסמארטפון של 'אפל' האמריקנית ואל הגל הצטרפו עוד חברות רבות בסין שהודיעו חלקן על ביטול בונוסים לעובדים סרבנים או קנסות שיוטלו על העובדים שלא יצייתו להוראה.

לעת עתה, בשל תביעה משפטית אחרת ש'אפל' נוצחה בה ע"י 'קוואלקום', אסורה עתה כלל מכירת מכשירים מתוצרתה בכל רחבי סין.

סין נחשבת לאחד השווקים החזקים ביותר של 'אפל', ולעומת זאת 'וואווי' סובלת עתה מהחרמת תוצרתה במספר מדינות מרכזיות בעולם המערבי, בעיקר ע"י הממשל האמריקאי.

עד כה, יותר מ-200 עסקים וחברות בסין הודיעו על תמיכה במהלך ההחרמה של 'אפל'.

'ביזנעס' מציין כי כחודש בלבד, עד ה-2 במרץ – נותר להגעה להסדר במסגרת השיחות בין סין לארה"ב, על רקע מלחמת הסחר סין-ארה"ב.

כתיבת תגובה