תושבי דרום ת"א נגד "נצבא" – התחנה המרכזית קוברת אותנו

דיון סוער בוועדת המשנה לתחבורה ציבורית על המגעים להארכת חוזה להפעלת התחנה המרכזית בתל אביב ב-24 שנים. ח"כ חנין: "אין צורך במפלצת כזו".

תחנה מרכזית תל אביב shutterstock

וועדת המשנה לתחבורה ציבורית, בראשות ח"כ דב חנין דנה אתמול בפרסומים בעניין מגעים עם איש העסקים קובי מימון להארכת חוזה התחנה המרכזית החדשה בת"א ב-24 שנים נוספות.

בדיון עלו טענות קשות על סבלם של תושבי דרום תל אביב, כמו גם החוויות הקשות של נוסעי התחבורה הציבורית העוברים בתחנה ומצוקת בעלי החנויות שאין ביכולתם לפתוח את חנויותיהם. בדיונים התעמתו תושבי דרום תל אביב, בעלי החנויות ונציג ארגוני הנוסעים, עם נציג משרד התחבורה, נציגת עיריית תל אביב ונציג חברת 'נצבא' המחזיקה בבעלות התחנה המרכזית.

יו"ר הוועדה חבר הכנסת דב חנין פתח את הדיון ואמר: "בכל יום מגיעים 80,000 נוסעים בלית ברירה לתחנה המרכזית המוזנחת והמופקרת. מקום חשוך ומאיים שחושף את הנוסעים לסכנות של זיהום אויר ופגיעות גופניות. כל אדם בעל יכולת שלא להשתמש בתחבורה הציבורית, לא ישתמש בה במצב כזה. התחנה המרכזית החדשה היא מפגע שבו נפגעים תושבי שכונות דרום תל אביב ממפגע הרעש והזיהום ובעלי החנויות שבתחנה המרכזית. תחבורה ציבורית מודרנית עובדות בצורה רישתית ואין צורך במפלצת כזו באמצע שכונת מגורים צפופה".

שולה קשת ופזית אטלס-רבינא נציגות מטה המאבק של תושבי שכונת תל אביב, אמרו: "התחנה המרכזית גורמת לזיהום אויר ותחלואה מאוד קשים בנווה שאנן. אנשים פשוט מתים מסרטן או ממחלות זיהום אחרות. איפה ההיגיון בלהאריך את חוזה התחנה ב-24 שנים, ברבע מאה, כהשמפלצת הזאת הורסת ומחריבה את חיי האנשים והשכונות? מדברים עכשיו על שיקום דרום ת"א? שיתחילו בלפנות את המפגע הגדול ביותר שקובר את אנשי דרום ת"א. מדברים על 50 מיליון שיועברו לצורך שיקום השכונות שלנו ובמקביל נותנים לאדם אחד מתנה בשווי מיליארד שתמשיך להרוס אותן".

דוד נחום, נציג בעלי חנויות בתחנה המרכזית, אמר: "אני כיום בן 73, קניתי את החנות שהייתי בן 26. כל החיים אני מחכה להפעיל את החנות שלי. אנשים שבאים לתחבורה הם עוברים רק דרך האגף החדש ולא עוברים לאגף הישן. אין היתרים, אין רישיונות עסק ואין שם כלום. המצב שם קשה מאוד".

נציג ארגון '15 דקות', גיל יעקב, הוסיף: "מתקבלות תלונות רבות במוקד שלנו של נוסעים שמנסים לשרוד את המעבר שם, בין אם זה על השירותים, שקובי מימון משלשל לכיסו שני מיליון שקלים בשנה השימוש בהם. היה מאבק של שנתיים רק כדי שהצגים של המידע יפעלו. תחנה מרכזית זה שייך לעבר".

מחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל-אביב, מיטל להבי, הביעה אף היא את התנגדותה. "התחנה היא  מפגע מרעיש, מזהם, מחליא והורג. הוא נולד בחטא, מנוהל בהזנחה נוראית והופך את המסוף למטרד שאף אחד לא רוצה לידו. בתכנית המתאר ת.א 5000 סימנו שני מקומות חלופיים לתחנה המרכזית. לתל אביב יש קרקעות, סימנו שני מיקומים למסופים. צומת חולון – מר בן צבי, ומסוף 2000. מבקשים עזרה בקידום מסופים ממשרד התחבורה".

מאידך, דרור גנון, נציג משרד התחבורה, מנהל אגף בכיר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית אמר: "ההסכם המדובר שטרם נחתם להארכת החוזה של התחנה המרכזית ב-24 שנים נוספות, הוא בגלל שאין שום חלופה הגיונית לפתרון התחבורה הציבורית. כשיהיה מקום לעבור אליו, נשמח להעביר את התחנה. לא נשבית 450 קווים ללא כל פתרון תחבורתי מתאים".

מנכ"ל 'נצבא' הדף אף הוא הטענות: "תקימו צוות תכינו מסמך מדיניות ונממש את התוכנית לפינוי. החל מסוף שנת 2012 התחנה היא ללא הסכמים עם מפעילי התחבורה. המשרד אמר שבמצב עגום של התחנה לא מוכנים להשתמש ורוצה שיפוץ נרחב ויש על זה מו"מ. במסגרת ההסכם יהיה סעיף שברגע שתהייה אפשרות לממש את התב"ע ותוך מציאת חלופה תחבורתית ראויה התחנה תפונה. האינטרס הראשון שלנו הוא לממש את 'תל אביב 5000'. יש שותפות אינטרסים עם משתמשי התחבורה הציבורית בשיפור התחבורה ושיפור מצבה של התחנה המרכזית. הסיבה להארכת חוזה התחנה ב-24 שנים הוא כדי לבחון פתרונות חלופיים לבעיית התחבורה ומצבה של דרום תל אביב".

ח"כ חנין סיכם את הדיון ואמר: "התחנה צריכה להסגר ויש תפקיד לכל אחד מהגורמים שנמצאים מסביב לשולחן בקידום החלופות. התחנה המרכזית היא מפגע הפוגע בתושבים, בבעלי העסקים, ובנוסעים הנרתעים מלהשתמש בתח"צ. המפלצת הזו לא דרושה. על עיריית תל אביב ועל משרד התחבורה להכין מסמך מדיניות מחייב בנושא ולפעול לסגירת התחנה באופן מיידי תוך מציאת חלופות לאוטובוסים".

כתיבת תגובה