תכנית המאה: מחירי הנדל"ן ביו"ש יזנקו?

מה יקרה למחירי הנדל"ן ביו"ש בעקבות תוכנית המאה? • המומחים מעריכים דרור אוהב ציון: "התוכנית תגרום לעליית מחירים של כ-10%-15% בנדל"ן" • חיים מסילתי: "מי שרכש דירה בהתנחלויות בתקווה לפיצוי כשהן יפונו – יכול לשכוח מזה לכמה עשרות שנים"

נהר הירדן בבקעת הירדן | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

רגע אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הציג את "תוכנית המאה" – המתווה המדיני שלו להסדר בין ישראל לפלסטינים כשעיקרי התוכנית כוללים החלת ריבונות ישראלית בכל היישובים היהודיים ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן ובעצם סיפוח חד צדדי של כל שטחי ההתנחלויות ועד כ-30% מהגדה לישראל – זה הזמן לבדוק את תוחלת החיים הנדל"נית של התכנית. קרי: כמה בפועל היא תשפיע על מחירי הנדל"ן.

נזכיר, כי עם עם החלת הריבונות, יבוטל המנהל האזרחי והשלטון הצבאי שעד כה קבעו הכל באזורים אלה, וכן יבוטל הצורך לאישור מדיני של קידום של בנייה או תשתיות כגון מים, חשמל וכדומה, ובעצם יוסרו כל מגבלות הבנייה באזורים אלה. יחד עם זאת, לפלסטינים יינתנו 4 שנים למו"מ להקמת מדינה ובמהלכן לא תתאפשר בנייה חדשה.

מומחים בשוק הנדל"ן שיערו בימים האחרונים מה המשמעות הנדל"נית של התוכנית וליתר דיוק, איך היא תשפיע על מחירי הדירות באזור יהודה ושומרון והבקעה.

לדברי דרור אוהב ציון, מנכ"ל דרא שיווק נדל"ן, "תוכנית המאה תגרום לעליית מחירים של כ-10%-15% ביו״ש בגושי ההתיישבות הגדולים". לדבריו, "פערי המחירים בין יישובי יו״ש ליישובים בתוך הקו הירוק עומדים להצטמצם כמעט לגמרי. הוא הוסיף כי אם לא ייבנו פרויקטי נדל"ן חדשים ב-4 השנים הקרובות כפי שמוצע בתוכנית, היצע הדירות ירד לאפס"

דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלים 'דרא נדל"ן' | צילום: תומר שלום

אוהב ציון אמר גם, כי "אם תיושם תוכנית המאה ויסופחו שטחי יו"ש והבקעה, הדבר יפשט מאוד את תהליך רכישת הדירה באזורים אלה. כיום הסטטוס המשפטי של הקרקע בחלק גדול מהפרויקטים ביו"ש נקרא 'בר רשות', סטטוס חלש יותר מהסכם חכירה. כשיהיה סיפוח, מן הסתם הסטטוס הזה ישתנה ואז כל תהליך הרכישה יהיה פשוט יותר ויידמה לרכישת נדל"ן בתוך הקו הירוק. כיום תהליך הרכישה הוא מורכב מאוד, הישוב מפנה את הרוכש לחטיבה להתישבות לצורך חתימה על הסכם בר רשות. החלת תוכנית המאה תפשט ותקל מאוד על כל התהליך".

יור לשכת השמאים חיים מסילתי | צילום: דנה קופל

ואילו יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, חיים מסילתי, סבור כי "בטווח הקצר לא צפוי שינוי דרמטי במחירי הנכסים ביהודה ושומרון". לדבריו, "תכנית המאה מביאה בשורה במישור המדיני אבל לא במישור התודעתי-חברתי. אני לא רואה את הצרכן הישראלי שעד היום חשש לרכוש דירה ביו״ש רץ לקנות לרכוש נכסים בשל התכנית. מצד שני, מי שרכש נכסים בהתנחלויות מתוך תקווה שהן יפונו והוא יקבל פיצוי, יכול ככל הנראה לשכוח מכך לפחות לכמה עשרות שנים".

תגובה אחת ל: "תכנית המאה: מחירי הנדל"ן ביו"ש יזנקו?"

  1. חחחח
    אולי ירדו כי יכלו לבנות הרבה דירות במרכז הארץ

כתיבת תגובה