תכנית מהפכנית: יותר צפיפות לקמ"ר במקום בחינת היח"ד לדונם

בתוך שני עשורים יחלו לקום במרכזי הערים על צירי התנועה המרכזיים מגדלי מגורים שיזכירו את קו הרקיע של ניו יורק ובייג'ינג • תקני הצפיפות החדשים יחולו בשכונות חדשות ובמתחמי התחדשות עירונית • הצפיפות בערים תצמח עד 200 אלף נפש מ-14 יח"ד מינימום לדונם, ל-20 יח"ד • ואיזה מחיר תשלם בני ברק?

מגדלי מגורים בתל אביב. אילוסטרציה | צילום: קובי גדעון, פלאש 90

הבדיחה האומרת כי 'בבני ברק בין בניין לבניין מאשרים עוד בניין', עומדת להפוך מבדיחה למציאות, ברוב ערי הארץ. עם זאת, דווקא בני ברק היא זו שייתכן ותחווה עצירה באישורי הבנייה.

התכנית, שמתגלגלת במנהל התכנון לשינוי הוראות תכנית תמ"א 35 באופן שיגדיל את הצפיפות המגורים בערים, התקבלה פה אחד במועצה הארצית לתכנון ובנייה.

התכנית החדשה, מציעה למדוד את הצפיפות במספר הנפשות לקמ"ר בניגוד למדידה לפי מספר יחידות הדיור לדונם באזורים המאוכלסים כפי שהיה נהוג עד היום, ובכך להגדיל עוד את צפיפות הדיור בישראל שלטענת מנהל התכנון נמוך יותר מערים נבחרות בארה"ב ואירופה.

כך למשל צפיפות המגורים בישראל עומדת על 8,565 נפש לקמ"ר בתל אביב, 7,186 בירושלים ו-4,346 בחיפה. מדובר ברמת צפיפות המגורים הנמוכה פי שלוש וארבע מערים נבחרות באירופה כדוגמת אתונה, פריז וברצלונה.

"הדיון בצפיפות העירונית מהווה נדבך משמעותי מהדיון בשאלת התכנון הראוי כמחולל של איכות החיים העירונית ומהווה חלק בלתי נפרד ממנו. יצוין, בהקשר זה, כי צפיפות גבוהה יותר מהווה תנאי סף לכניסת שירותים עירוניים רבים ומגוונים יותר בתחומי שכונת המגורים, בהם מוסדות שונים ותחבורה ציבורית איכותית, מעודדת הליכה ברגל ורכיבה על אופניים", אמרו במנהל.

בנוגע להחלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה נמסר מהמנהל כי "לאחר שהוצגו בפניה עיקרי כיווני החשיבה והשאלות העומדות בבסיס הבחינה, התרשמה המועצה כי העיסוק בארגון מחדש של סביבות המגורים וזאת בהתאמה להיקפי האוכלוסייה החזויים במדינת ישראל, נמצא בלב העשייה היומיומית של מערכת התכנון וראוי כי השיח בעניינו יורחב ויתייחס למרחב החיים המלא של התושב – בעיר או בכפר, בלב המטרופולין או בפריפריה.

"על הבחינה לעסוק בהיבטים של איכות תכנון – צפיפות נטו מול ברוטו, נפחי בנייה, עירוב שימושים בסביבת החיים, מרחקי הליכה, התניידות, נגישות ועוד. הכל במטרה להתכנס לכדי מערכת עקרונות והנחיות תכנון אשר תכוון לתוצר תכנוני המשקף צפיפות ואינטנסיביות נכונה ומיטבית".

בשלב הבא של התכנית, יובאו התיקונים לבדיקת ועדת המשנה של המועצה הארצית. ולאחר גיבוש המתווה לעדכון התכנית, היא תובא לאישור המועצה הארצית.

מנכ"לית מנהל התכנון, דלית זילבר אמרה כי "השינוי בהוראות תמ"א 35 יוביל מהפכה בארגון מחדש של המרחב העירוני, באופן שיביא לשיפור איכות חיי התושב. אנחנו רוצים מרחב עירוני פעיל לאורך כל שעות היום, שיהיו בו מגוון הזדמנויות של לימודים, תעסוקה, מסחר, מגורים ופנאי. זאת, תוך נגישות מרבית לתחבורה ציבורית".

המשמעות של ההחלטה היא שלאחר אישור התכנית והטיפול בכל ההיבטים התכנוניים, המשפטיים והעירוניים, בעוד שני עשורים יחלו לקום במרכזי הערים על צירי התנועה המרכזיים מגדלי מגורים שיזכירו את קו הרקיע של ערים בעולם כדוגמת ניו יורק, שנגחאי ובייג'ינג.

במנהל אומרים עוד כי תקני הצפיפות החדשים יהיו תקפים גם בתכניות להתחדשות עירונית ולא רק בתכנון שכונות חדשות. כמו כן הוחלט כי הצפיפות תגדל בכל הערים הבינוניות ועד יישובים קטנים וכפריים ולא יוגבלו לערים הגדולות בלבד.

בנוסף, תגדל הצפיפות סביב לקווי הרכבת הקלה הקיימים והמתוכננים ולאורך צירי תחבורה ציבורית עיקריים. כך למשל תגדל הצפיפות בערים עד 200 אלף נפש מ-14 יח"ד מינימום לדונם, ל-20 יח"ד כאשר רוב הערים המרכזית והגדולות בישראל נכנסות תחת הגדרה זו.

תוכנית הגדלת הצפיפות מקדמת בכמה צעדים את התכנית האסטרטגית של מנהל התכנון הקובעת שעד לשנת 2040 ייבנו כ-2.6 מיליון יחידות דיור, מתוכן כ-900 אלף בהתחדשות עירונית. הגדלת הצפיפות תאפשר לבנות על אותו יחידת קרקע ואותו היתר פי כמה יח"ד מאשר לפני אישורה של תכנית הצפיפות החדשה.

כאמור, בני ברק הצפופה כבר כיום בשטח הקמ"ר שלה, עלולה לחוות מיתון גבוה באישורי הבנייה הנוספים שלה. 

כתיבת תגובה