תכנית נדל"ן חדשה בקרוב? השרים חשפו חלק מהתכניות

שרת הפנים איילת שקד: יש 260 אלף דירות מוכנות להיתר בנייה. זה בלתי נסבל שיש כל כך הרבה תכניות שמעוכבות | היום אשב עם שר האוצר על תכנית נדל"ן | שרת הפנים: אני במגעים עם הודו, מרוקו תאילנד וסין להבאת עובדים לענף הנדל"ן. בסך הכל אנחנו אמורים להביא 10,000 עובדים זרים | שר השיכון זאב אלקין בביקורת נוקבת על הקבלנים: "לא יעזור לכם כל הקמפיינים שאתם עושים נגד החוק. לא משנה בכמה נמכור לכם את הקרקע – אתם תמכרו את הדירות במחיר היקר ביותר אז אין לכם מה להתלונן"

שר השיכון זאב אלקין בכנס ערים מתחדשות | צילום: ארז עוזיר

האם בקרוב צפויה תכנית נדל"ן חדשה? שרת הפנים איילת שקד אמרה הבוקר בוועידת ערים מתחדשות של מרכז הבנייה הישראלי שמתקיימת במלון ענבל בירושלים כי אחר הצהריים היא תשב עם שר האוצר על תכנית לענף הנדל"ן. עוד אמרה השרה כי יש כיום "260 אלף דירות מוכנות להיתר בנייה בכל הארץ שעברו את כל הליכי התכנון. ראשי הערים אמרו לי שבכל תוכנית חסר משהו ואנחנו עומדים לטפל בזה. זה בלתי נסבל שיש כל כך הרבה תכניות שמעוכבות ולא ניתנים להן היתרים, ונטפל בזה".

לגבי התחדשות עירונית השרה אמרה כי היא מקווה שבשבועיים הקרובים התכנית שלה לתמ"א 38 תעבור בקריאה שניה ושלישית. עוד אמרה שקד כי רק באזור הצפון יש 50 תכניות גדולות להתחדשות עירונית.  

לגבי התכנית לרישוי עצמי אמרה השרה שקד כי "אנחנו רוצים להפוך את הרישוי עצמי לחובה ולא וולנטרי, אנחנו מתחילים פיילוט למכוני רישוי ומקווה שזה יאיץ את התהליכים". גם בתחום עובדי הבניין יש אולי בשורה הכוללת 10,000 עובדים שעתידים להגיע בקרוב. לדברי שקד "אני במגעים מתקדמים עם הודו להבאת עובדים מקצועיים לענף הבנייה וזאת בנוסף למדינות כמו מרוקו, תאילנד וסין".

אינטרס בעליית מחירים

"מדינת ישראל הפכה את רכישת הדירה לאירוע המס הגדול ביותר בתולדות האזרח הישראלי" אמר יו"ר מרכז הבנייה ערן רולס במליאת הפתיחה. לדבריו, "מתוך מחיר הדירה, כ-60% לפחות הולך כמסים למדינה – אם זה מס על הקרקע, הוצאות פיתוח, מע"מ, היטלי השבחה, מס שבח, מיסוי על עובדים הזרים ועוד. אם דירה בשווי מיליון שקל מייצרת למדינה הכנסות ממסים בהיקף 600 אלף שקל, אז למה שהמדינה תרצה להוריד מחירים? להיפך, היא תרצה שהמחירים יעלו ואותה הדירה תהיה שווה 2 מיליון שקל ואז המדינה תגרוף מסים בהיקף 1.2 מיליון שקל. שוק הנדל"ן ממלא את קופת המדינה וזה האינטרס שלה שהמחירים יהיו גבוהים – וזו הבעיה העיקרית בשוק. 

את ההוכחה לדברי ערן רולס סיפק ראש רשות המסים ערן יעקב שאמר כי "ההכנסות ממיסי נדל"ן עמדו על 22 מיליארד שקל בשנה החולפת, חלקו נובע מעלייה בכמות העסקאות ובמחירים. זה אומר שהמדיניות הממשלתית משפיעה, טוב או רע זה כבר דיון אחר ותלוי למי. גם השיאים בהתחלות הבנייה תורמים להכנסות ממסים, וכמובן גם מס הרכישה ומס שבח. אני מניח שגם את השנה הנוכחית נסיים עם גבייה גדולה והכנסות גבוהות ממסים".

אלקין: ביקורת על הקבלנים

"מדינת ישראל משקיעה ותשקיע כספים בהיקפים חסרי תקדים בתחום ההתחדשות העירונית, אנחנו פועלים להרחיב את היקפי יחידות הדיור שמוצעות בתוכנית דירה בהנחה, אנחנו כמדינה נוותר על ההכנסות מהקרקעות, נגדיל את היצע הדירות ובאותה הזדמנות גם נגן על הזכויות של רוכשי הדירות, גם אם ראול סרוגו לא בהכרח אוהב את זה", כך אמר שר הבינוי והשיכון זאב אלקין במליאת הפתיחה של הוועידה.

אלקין התייחס לתיקון חוק המכר שעבר אתמול בקריאה ראשונה ובמסגרתו ניתוק רכיב הקרקע מההצמדה למדד תשומות הבנייה, ואמר כי "מדובר בחוק נכון ציבורית והוא יעבור גם בכנסת, ולא יעזור כל קמפיין ממומן שהתאחדות הקבלנים תעשה, אני לא אירתע ולא אסוג, אין שום סיבה שתהיה הצמדה לרכיב הקרקע. הציבור רוצה את החוק הזה ובצדק. ובכל מקרה, לא ראיתי קבלן או יזם שלא מכר את מה שהוא בנה במחיר המקסימלי שמוכנים לשלם לו, עם התיקון לחוק או בלי. וזה לא משנה בכמה נמכור את הקרקע – הקבלנים ימכרו את הדירות במחיר היקר ביותר שיוכלו. הבנתי שההתאחדות מתכננת מאבק בכנסת על התיקון לחוק – אבל זה לא באמת משנה, מדובר בקרב מיותר, כי את הכללים של חוק המכר נביא לאישור מועצת רמ"י כבר בשבוע הבא ונפעיל אותם בלי לחכות לחקיקה".

שר הבינוי והשיכון התייחס גם להתחדשות עירונית בפריפריה, ואמר כי המדינה פועלת לעידוד התחדשות גם במקומות חסרי כדאיות כלכלית. "אנו מקדמים התחדשות עירונית בכל מקום בארץ, ואני מדגיש – בכל מקום. במקומות שאין כדאיות כלכלית אנחנו נציע קרקע משלימה או חלף בכסף, ובמקומות שגם זה לא יעזור, נכניס יד לכיס ונביא מימון ממשלתי. פירסמנו כבר קול קורא לרשויות המקומיות להציע מתחמי פינוי בינוי במתחמים המצויים בשטחן של עיריות או מועצות מקומיות בנגב או בגליל, שבהן אין היתכנות כלכלית לפרויקטים בשל ערכי הקרקע הנמוכים. התקציב עומד על 110 מיליון שקל ויכול להגיע אף ליותר מזה. להבטיח קורת גג ולשמור על הזכויות של הרוכשים זו המחויבות שלנו כלפי הדור הצעיר".

כתיבת תגובה