תמ"א 38 תוארך לשלש שנים עד למציאת תכנית חלופית

תמ"א 38 תזכה להחייאה מלאכותית לשלוש שנים • שאשא ביטון: "אני מתכוונת להכריע על הארכה של התמ"א לשלוש שנים מהיום, שבמהלכן תאושר ותחוקק תוכנית חלופית שתיתן מענים להיבטים תכנוניים, להיבטים של תקינה ובעיקר לאפשרות מימושה של התמ"א באזורים פריפריאליים שלשמם מראש נבנתה התמ"א"

תמ"א 38 | צילום אילוסטרציה: דוד כהן, פלאש 90

תמ"א 38 שמתוקף הוראותיה מאושרת אחת לחמש שנים, תאושר היום לשלוש שנים בלבד, ולהסתיים סופית באוקטובר 2022. ועכשיו הוא בדיוק הזמן להזדרז ולקדם את התוכניות של הבניין שלכם.

אישור התוכנית יתבצע בישיבה מיוחדת שתכנס היום במשרדה שרת הבינוי והשיכון שאשא ביטון בהשתתפות גורמים מקבינט הדיור וממינהל התכנון.

כפי שפרסמנו לפני כחודש, מועד פקיעת תוקפה של התכנית הנוכחית הינו במאי 2020, אך במונחי שוק הנדל"ן זהו תאריך קרוב מאוד. מצד אחד ברור לכולם שהתוכנית שבאה לעולם לחיזוק מבנים בפני רעידת אדמה ובניית ממדים לא השיגה את ייעודה. ערים פריפריאליות שיושבות על קו השבר הסורי אפריקני כדוגמת בית שאן וטבריה לא נהנו מהתוכנית כמעט וזאת כתוצאה ממיר הקרקע הנמוך שלא מאפשר ליזמים להרוויח.

מאידך, יזמים זריזים השתוללו בערים במרכז הארץ בחידוש מבנים ובתוספת קומות, אך העמיסו על התשתיות העירוניות וזאת מבלי שהתוכנית תכניס כסף נוסף לקופה העירונית. הדבר יצר התנגדות קשה מצד ראשי הערים ובעיריית רמת גן נעשה ניסיון לשים ברקס חד לכל התוכניות, דבר שגרר פסיקה חריפה של בית המשפט.

כך שאין חולק שהתוכנית במתכונתה הנוכחית לא יכולה להימשך אך עצירה כללית ללא תוכנית חילופית עלולה לגרות לתוהו ובוהו ולעליית מחירי הנדל"ן. אי לכך, בישיבה שהתקיימה לפני חודש בלשכת שר האוצר, בהשתתפות שרת השיכון וגורמים ממשלתיים נוספים, הביעו הנוכחים הסכמה עקרונית על הצורך במתן ודאות למשק ולשוק הדיור, ובהתאם על הארכת תוקפה של התמ"א לתקופה נוספת שתאפשר התארגנות לחלופות אחרות כפי שתחליט המועצה הארצית.

הדיונים הסתיימו בשלב זה ושאשא ביטון שקיבלה את הסמכות משר האוצר תודיע היום על הארכת תוקף תמ"א 38 בשלוש שנים נוספות. למפגש הוזמנו בין היתר דלית זילבר מנכ"לית מינהל התכנון שדעתה ידועה שלא להאריך את תוקף התוכנית במתכונתה הנוכחית, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון בני דרייפוס וראש קבינט הדיור זאב בילסקי שהוביל את החלטה כי תמ"א 38 תמשיך במתכונתה, עם שינויים ושיפורים בתחומי התכנון, היטלי ההשבחה ועוד.

"בהמשך לפגישה שהייתה במשרד האוצר עם שר האוצר משה כחלון ובה הוא ביקש שאני ארכז את התהליך, נקבע היום דיון שבו אני אכריע לגבי גורלה של תמ"א 38", אמרה שאשא ביטון הבוקר בין היתר גם ל'גלובס', זאת לדבריה לאחר שהתקיימו פגישות מקצועיות בנושא. 

"אני מתכוונת להכריע על הארכה של התמ"א לשלוש שנים מהיום, שבמהלכן תאושר ותחוקק תוכנית חלופית שתיתן מענים להיבטים תכנוניים, להיבטים של תקינה ובעיקר לאפשרות מימושה של התמ"א באזורים פריפריאליים שלשמם מראש נבנתה התמ"א. כאמור התמ"א עד היום לא באמת מימשה את ייעודה", הסבירה שאשא ביטון.

עוד היא הוסיפה כי ההחלטה מבקשת "להביא להכרעה בנושא כי השיח סביבו יוצר אי ודאות ואני מבינה את הצורך במתן וודאות לשוק. הרעיון גם שזה יהיה חלק מהיבט תכנוני רחב, ואפעל להביא לקיצור ופישוט תהליכים בירוקרטיים". 

ואילו ב-TheMarker הוסיפו שבפגישה ייקבעו גם עקרונות עבודה ראשוניים לתוכנית חלופית. ההחלטה תובא לאישור המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בישיבתה הבאה. כפי הנראה, יקבלו הוועדות המקומיות סמכויות נוספות הנוגעות לתוכניות וכחלק מהתב"ע, ותוכניות רחבות של מתחמים יקבלו עדיפות על פני מבנים נקודתיים. נקודה משמעותית נוספת שתעלה לדיון עוסקת בביטול הפטור המקובל מהיטלי ההשבחה. עד כה זכו תוכניות של תמ"א 38 לפטור מהיטל, התוכנית החלופית מדברת על דרישה להיטל מופחת של 25%-50%.

התאחדות בוני הארץ בראשות ראול סרוגו מנסים גם הם להיות מעורבים בנושא תמ"א 38. כזכור לאחר פסק הדין החריף שניתן נגד עיריית רמת גן אמרו בהתאחדות כי הם יעמדו לרשות עיריית רמת גן "כדי לסייע לה בתכנון מדיניות חדשה שתאפשר להוציא לפועל פרויקטי תמ"א 38 ולתכנן את השכונות בה, תוך הבטחה לכושר נשיאה מתאים של תשתיות שידרשו בהן".

 

כעת מודים בהתאחדות על ההחלטה שתתקבל היום, "אנו מודים לשר האוצר, ח"כ משה כחלון, לשרת השיכון ח"כ יפעת שאשא ביטון, לראש מטה הדיור, זאב ביילסקי, ולראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן שלקחו אחריות והובילו להחלטה החשובה הזו". והם שוב מבקשים להדגיש כי "להתאחדות הקבלנים יש את הידע, הניסיון והכלים המקצועיים על מנת להמליץ על השינויים המתבקשים כך שיהיו אפקטיביים בפועל".

שרת הבינוי והשיכון שאשא-ביטון אמרה ל'ידיעות' ול'YNET' כי, "תמ"א 38 לא מימשה את ייעודה האמיתי ולא באה לביטוי במקומות שלשמם נועדה. צריך תוכנית רלוונטית יותר בהיבט התכנוני, בהיבט של תקינה ובהיבט התקציבי, למימוש באזורי פריפריה שאין בהם כדאיות כלכלית תהליכי התחדשות עירונית צריכים להיחשב יעד לאומי בתחום הדיור, הם מהווים כלי נוסף להגדלת ההיצע, וחיוניים לצמצום הפערים בין השכונות הוותיקות בעיר לשכונות החדשות. לצד תנופת הבנייה של 'מחיר למשתכן', עלינו להתייחס גם למרקם הוותיק בכל עיר, להוביל לניצול יעיל וחכם יותר של הקרקע, ולדאוג לשיפור התשתיות העירוניות בכל מקום שיידרש".

כתיבת תגובה