תמחה את זכר עמלק: כשהיטלר נקנס על העלבת יהודי

נחשף: היטלר התרגז ואיים לשים קץ לחייו – בגלל עורך דין יהודי • כל הפרטים שנחשפו בגיליון 'דואר היום' העתיק משנת 1932

תצלום העיתון 'דואר היום' מ-1932 | צילום: מדור לדור

אם היום עורך דין יהודי תובע על זה שכינו אותו נאצי נראה שפעם זה היה הפוך: נאצי נתבע על כך שקילל עורך דין יהודי.

ובכן, מפתיע במיוחד לגלות שמדובר על מנהיג הנאצים בעצמו.

המקרה הזה לא היה ידוע – עד שהתגלה לאחרונה במקרה בעיתון נישתי שדיווח עליו. הימים הם ימי טרום בחירתו של אדולף היטלר לקנצלר ולפיהרר הרייך השלישי.

היטלר היה באותו הזמן מנהיג המפלגה הנאצית בגרמניה המתפוררת בשל הסנקציות הרבות שנבעו מהסכם ורסאי.

הכתבה הנדירה פורסמה תחת הכותרת הגדולה- "היטלר נענש ב-1000, על העליבו עורך דין יהודי" בעיתון "דואר היום" בתאריך 14.6.1932 שיצא לאור בירושלים. מדובר על עיתון שהוגדר כעיתון יומי עממי ומצויר" וכ"ביטאון יהודה העצמאית". המחיר שלו היה 5 מיל (מטבע המנדט הבריטי)

המקום: אולם בית המשפט. היטלר נקרא לתת עדות נגד עיתונאי בשם וילהלם אבל, שכתב ש"תנועת הנאצים נתמכת על ידי חוגים איטלקיים פאשיסטים, לאחר שהיטלריסטים ויתרו על זכותם בטירול הדרומית".

היטלר טען שהאשמה כולה שהוטחה היא שקר ושאם הוא לא היה יכול להכחיש את זה, היה מתאבד בירייה.

כשהסניגור של הנאשם שאל אותו לגבי תמיכה כספית שהמפלגה שלו קיבלה מבעלי תעשיות נשק צרפתיים וצ'כוסלובקים, היטלר התרגז ואמר שהוא "לא יענה לדיבות מעליבות של עורכי דין יהודיים".

בגלל שהוא סירב לענות, בית המשפט דן אותו לקנס של 1000 מארק, ונשללה ממנו הזכות להמשיך בעדות שלו.

הידיעה המקורית בעיתון 'דואר היום' מ-1932

הדבר רק ממחיש את השנאה והתיעוב של היטלר ליהודים מה שהוביל בסופו של דבר לשואה ולהרג ששת מיליוני היהודים.

'דואר היום' (באנגלית: Palestine daily mail) היה יומון עברי שהופיע בארץ ישראל בין השנים 1919–1936, בעריכתו של איתמר בן-אב"י.

הגיליון המרתק הנוכחי שיצא ביום שלישי באותו שבוע ושהודפס ברחוב הסולל בירושלים מהווה עדות לאותה התקופה. יש גם פרסומים של שמחות כמו הודעות על מאורשים, כתבות נוספות מאותה תקופה על מה שקורה במדינות שונות וגם ברחבי ארץ ישראל, ויש גם פרסומות מיוחדות.

בנוסף, למרות שהעיתון מלפני 86 שנים המצב שלו מעולה וניתן לקרוא בו.

הוא מוצע כעת למכירה בבית המכירות מדור לדור, ביום שני, 1.4.19, בשעה 17:00, רחוב התעשיה 3, קומה 3. אזור תעשיה, רעננה, אתר הבית: MDLD.CO.IL.

במכירה יימכרו ספרי קודש, מכתבי רבנים, יודאיקה, שטרות, מטבעות, ספרים, גלויות, שנות טובות, תעודות, סיכות, פרטי ישראליאנה מיוחדים הכולל שלטים, תוויות ומודעות, תצלומים, בולים, מעטפות מיוחדות , אמנות ישראלית ובינלאומית, אוטוגרפיים ופרסומי בחירות.

תגובה אחת ל: "תמחה את זכר עמלק: כשהיטלר נקנס על העלבת יהודי"

  1. אפרופו ישראליאנה רוב האנשים לא יודעים אבל בחלק גדול מהמקרים פריטי הישראליאנה היקרים ביותר החלו את דרכם בפינוי תכולות דירה של אנשים מבוגרים שעוברים לבית אבות. ניתן להפיק רווח כספי משמעותי מתכולת הדירה של ההורים המבוגרים. אם בתכולת הדירה ישנם ספרים ישנים, אגרות שנה טובה, תקליטים, מסמכים עתיקים, פריטי יודאיקה או כל פריט משנות החמישים, יש מצב שהם שווים לא מעט כסף. חפשו בגוגל "פינוי דירות יוסף האוסף" וקבלו מאמר שיסביר לכם איך להעריך באופן עצמאי את הפריטים הישנים שלכם.

כתיבת תגובה