תמריץ: פרויקטים להשכרה יקבלו תוספת בנייה של 25%

עוד בהצעת החוק החדשה: דירות בהישג יד יושכרו לזכאים בהנחה של 20% ממחיר השוק • כל דירה תושכר לזכאים לתקופה של עד חמש שנים • בתום עשרים שנה יוכל היזם למכור את הדירות בשוק החופשי

אילוסטרציה: נתי שוחט | פלאש 90

ועדת הרפורמות בראשות חה"כ רחל עזריה (כולנו) אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק של חה"כ רועי פולקמן – גם הוא מ'כולנו' – שמטרתה קידום יצירת דיור בהישג יד בישראל.

ראשית, מבקשת הצעת החוק להעניק סמכויות לוועדות התכנון המקומיות לתמרץ יזמים לבניית דיור בהישג יד. על פי ההצעה, הוועדות יוכלו לאשר ליזם תוספת בנייה של עד 25% מסך השטח המותר לבנייה במגרש כתמריץ למטרה זו. כמו כן, מוצע להקל משמעותית על הדרישה הקבועה כיום בחוק, לפיה כלל היחידות הנבנות במסגרת התוספת השישית יהיו יחידות דיור בהישג יד, ולקבוע שלפחות 25% מהדירות שיבנו במסגרת זו יהיו בהישג יד.

עוד על פי ההצעה, דירות שיבנו כדיור בהישג יד ישמשו להשכרה ארוכת טווח למשך עשרים שנה עבור מי שימצא זכאי ויזכה בהגרלה. דמי השכירות שישלמו הזוכים על דירות אלה יהיו נמוכים ב-20% ממחיר השוק באזור. כל דירה תושכר לזכאים לתקופה של עד חמש שנים, זאת במטרה להבטיח חלוקה של ההטבה בין מספר משקי בית. בתום עשרים השנים יוכל היזם למכור את הדירות בשוק החופשי.

תנאי הזכאות להשתתפות בהגרלות ייקבעו על ידי הממשלה ומשרד הבינוי והשיכון ינפיק תעודות זכאות לעומדים בהם. הצעת החוק המקורית ביקשה לקבוע רשימת קריטריונים אשר יעניקו לזכאים מסוימים עדיפות לזכייה בהגרלות על פני אחרים (גיל, מצב משפחתי, אדם עם מוגבלות וכו'), כאשר כל רשות מקומית תיבחר אילו קריטריונים לאמץ מתוך הרשימה.

עם זאת, קבעה הוועדה כי כלל הזכאים יקבלו הזדמנות שווה לזכייה, מלבד מתן עדיפות בכל רשות לבני המקום. לדברי ח"כ עזריה, "הדבר ימנע אפשרות של מתן עדיפות או אפליה של אוכלוסיות מסוימות על פי העדפתה של הרשות המקומית. לא נאפשר אפליה נגד קבוצות ועדות שונות בחברה הישראלית". אחוזי העדיפות לבני המקום בכל רשות יקבעו במסגרת הצעת החוק ולא על ידי הרשות המקומית עצמה.

כתיבת תגובה