תנודות בתיק? לא סיבה לשינוי רכיב

אם בכל פעם שיש ירידה באחד מרכיבי התיק אנו רצים לשנות את ההגדרה שלו או להיפטר מהנכס שאיבד מערכו – אנחנו דווקא מזיקים לתיק ההשקעות שלנו לאורך טווח • קבלו את התיאוריה של בראון

תיק השקעות. אילוסטרציה | צילום: pixabay

לא מעט אנשים מדברים על סיכון בשוק ההון אבל לא תמיד הם יודעים כיצד למדוד האם נכס נחשב מסוכן.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

בפועל הסיכון בשוק ההון נמדד ע"י תנודתיות ככל שהנכס יותר תנודתי הוא נחשב למסוכן יותר.

זו הסיבה שמניות נחשבות מסוכנות יותר מאג"ח, כיון שהשינויים (עליות וירידות) במניות הרבה יותר תדירים והרבה יותר עוצמתיים מאשר באג"ח.

לאחר שהמשקיע מבין זאת, במידה והוא משקיע סולידי הוא בדרך כלל מעוניין להגדיל את רכיב האג"ח על פני המניות.

וכאן נשאלת השאלה האם זו אכן החלטה נבונה? האומנם התיק יהפך ליותר סולידי או שמא התיק יהיה רק פחות תנודתי, אבל ממש לא יותר סולידי?

הדעות בנושא חלוקות. אך לפחות ע"פ אחד מגדולי המשקיעים העונה לשם הארי בראון, הגדלת הרכיבים שנחשבים סולידיים דווקא יכולה לגרום להגדלת הסיכון בתיק.

לפי שיטתו של הארי בראון ישנם ארבעה צדדים לתיק ההשקעות, וכל צד מאזן את שכנגדו.

לטענתו בכל נקודת זמן יהיה נכס שירד, ונכס אחר שיעלה. המטוטלת הזו במחירי הנכסים השונים מבטלת את תנודתיות המחירים של כל נכס בנפרד, וכך נוצרת צמיחה קבועה של תיק ההשקעות כולו.

ננסה להסביר את הרעיון בדוגמה קטנה בשני צדדים נגדיים. בתאוריה של בראון נמצאים אינפלציה ודיפלציה. לכן בראון משקיע חלק שווה בזהב ובאג"ח ממשלתיות ל-30 שנה כך שבמידה ותתרחש אינפלציה וערך המטבע יֵרד, מחיר הזהב יעלה ויגן על המשקיע. מהצד השני, כאשר תתרחש דיפלציה היצע הכסף קטֵן, הריבית יורדת ואז – המחיר של האג"ח לטווח רחוק של שלושים שנה, מזנק.

הנכסים שהארי בראון ממליץ להחזיק בהם בכלל לא נחשבים לסולידיים, כיון שהם נכסים מאוד תנודתיים והשינויים בהם גדולים ובקצב מהיר.

אבל יש לקחת בחשבון שבכל אחד מהנכסים – גם כשישנה ירידה גדולה – הדבר אינו מחייב שהתיק יהפוך למפסיד. כיון שהצד הנגדי מנטרל את ההפסדים.

וכאן אנו מגיעים לנקודה המרכזית שלשמה הזכרתי את מר בראון.

במצב של הבורסה בשנים האחרונות כשהתיקים תנודתיים מאוד, המשקיעים מתפתים לבצע שינויים בתיק. ייתכן (כך לפחות ע"פ הארי בראון) שהשינוי בתיק והחלפת נכסים לנכסים סולידיים יותר, יכול לגרום לנו לאבד את האיזון של התיק ואז הירידות באחד הנכסים באמת יהפכו להפסדים…

הכותב הוא מתכנן פיננסי מוסמך, מנהל החטיבה הפיננסית בהירשוביץ פתרונות

כתיבת תגובה