תפתחו ארנקים: מוצרי החלב יתייקרו – בחסות בג"ץ

לאחר שהפרקליטות לא התנגדה לעליית המחירים • בג"ץ יפרסם בימים הקרובים את החלטתו, כאשר ככל הנראה הוא עומד לאשר את ההעלאה הצפויה • אז כמה יעלה לכם גביע קוטג' וכמה תעלה שקית חלב? • ומדוע שר האוצר לא פותח את השוק לייבוא חופשי של מוצרי חלב? • חלב על הזמן

המחיר יעלה. גבינה צהובה |צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

נתחיל מהחדשות הרעות: מחירי החלב שבפיקוח צפויים לעלות בלמעלה משלושה אחוזים. בעלי המשקים השונים לא עומדים לקבל יותר כסף בעבור החלב שהם מספקים ל'תנובה', 'טרה' ויתר המחלבות, הם גם לא דורשים מהן יותר מדי כסף, אלא שהמחלבות הגדולות החליטו להעלות את המחירים, כאשר גם נציג הפרקליטות הודיע כי המדינה מסכימה לצעד הזה של עליית המחירים.

בכך, מתנגדת הפרקליטות לעמדת שר האוצר כחלון שמתנגד להעלאה, אך כמעשהו במס על הטבק לגלגול, נראה שגם יקרה כך בנושא החלב, וכחלון יצטרך לחתום על צו שאינו מעוניין בו בגלל פסק בג"ץ.

אמש (רביעי) התקיים דיון בבג"ץ בנושא, ובו כאמור הודיעו נציגי הפרקליטות כי המדינה תומכת במתן צו ע"י בג"ץ שיאפשר את העלאת המחירים. נציין, כי ב'תנובה' וב'טרה' שאפו שבג"ץ יכריז מתי הוא אמור לתת צו בנושא.

בישראל כידוע יש פיקוח על מגוון מוצרים, ביניהם הלחם והחלב. בחברות המזון הייתה מגמה של העלאת מחירים לאחרונה, מה שפתח את התיאבון למחלבות, שפנו לשר האוצר על מנת שיאשר להם העלאת מחירים. לאחר דין ודברים, הצגת עליית מחירי חומרי הגלם ועוד, לא הצליחו נציגי המחלבות להגיע להסכמה עם שר האוצר על ההעלאה. כחלון הסכים להעלאה נמוכה יותר, אך ב'תנובה' ו'טרה' לא הסכימו לפשרה.

הפרקליטות כאמור מסרבת להגן על כחלון ועל עמדתו, ומשכך הודיעה לבג"ץ שהמדינה לא מתנגדת שבג"ץ יורה לשר האוצר לחתום על צו להעלאת המחירים.

כאמור, ככל הנראה בג"ץ יפסוק לטובת 'תנובה' ו'טרה' ויאשר את העלאת המחירים, זאת למרות שמנכ"ל משרד האוצר הגיע אמש לדיון, וניסה לשכנע את אנשי המחלבות להגיע לפשרה עם משרד האוצר – אך לשווא.

כפי שציינו ב'ביזנעס' בעבר, כחלון עצמו, יכול בקלות מאוד לשבור את הדואופול של 'תנובה' ו'טרה', וזאת על ידי הסרת המכסים על כל מוצרי החלב מחו"ל, במהלך שיאפשר מכירה של מוצרי חלב וגבינה בפחות מחצי מעלותם לצרכן כיום, אך סביר להניח שמהלך כזה ייטיב עם הצרכן אך המחלבות ימנפו את הצעד על מנת לפגוע במשקי החלב הישראלים ולאיים בפיטורי עובדים, כך שמהלך כזה צריך להיעשות בזהירות ובצורה מחושבת.

וכמה זה יעלה לנו לאחר ההעלאה המתוכננת בחסות בג"ץ? ההעלאה אמורה להיות בשיעור של 3.4%, מה שאומר שמחיר של שקית חלב 3% אמור לעלות בכעשרים אגורות למחיר של 5.20 ש"ח. חלב בקרטון 3% אמור לעלות קרוב לששה שקלים, העלאה של קצת יותר מעשרים אגורות. המחיר של גבינת 'עמק' אמור לעלות ממחיר של 41.3 ש"ח לקילו, למחיר של 42.7 ש"ח.

כאמור, צפוי כי כחלון ככל הנראה יחויב בהוראת בג"ץ לחתום על הצו, מה שלא יוסיף לו נקודות זכות בקרב הציבור, בפרט לאחר המס על הטבק, שגם עליו כחלון חתם בחריקת שיניים תוך כדי שהדבר גורם לירידת קרנו.

כתיבת תגובה