תקנות המוסכים הניידים הורחבו, טסלה מדאיגה את הח"כים

ועדת הכלכלה אישרה את התקנות שנועדו להרחיב את הפעולות שניתן לבצע ברכב שלא במוסך |  היו"ר ביטון ביקש לוודא שהתחרות לא תיפגע וטסלה לא תהפך למונופול | זאת לאחר שבמהלך הדיון, בו אישרה הוועדה גם דחייה של 7 חודשים למועד האחרון להתקנת תקנות נוספות, טענו באיגוד המוסכים: "אלה תקנות טסלה – החברה לא מאפשרת למוסכים לטפל ברכבים שלה ויוצרת מונופול" | במשרד התחבורה דחו את הטענה

רכב בטיפול במוסך | צילום: מכונאות רכב בני

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה היום תיקונים לתקנות מתוקף חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, הנוגעים לייבוא רכב ושיווקו, יבוא אישי, אגרות ופעולות המותרות לבצע במוסך נייד. כמו כן אישרה הוועדה לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, המבקש לדחות את המועד האחרון להתקנת תקנות מתוקף החוק, עד סוף שנת 2022. עם זאת, משרד התחבורה ביקש דחייה של שנה, אולם היו"ר ביטון הציע לצמצם את לוחות הזמנים והצעתו התקבלה.

באשר לתיקון החוק המבקש לדחות את מועד התקנת התקנות המחליפות את צווי הפיקוח, כזכור הוא נכנס לתוקפו באוקטובר 2016, כאשר המועד המקורי האחרון להתקנת התקנות נקבע לסוף 2018, מאז ביקש משרד התחבורה לדחות את המועד שלוש פעמים וכעת התבקשה הוועדה לאשר הארכה רביעית. בעקבות זאת, ולאחר שנשמעו טענות מצד אנשי הענף הממתינים לתקנות, אישרה הוועדה את הצעת היו"ר ביטון לפיה המועד האחרון להתקנת התקנות יידחה עד ל-30 ביולי 2022, כאשר עד סוף אפריל השנה תדווח מנכ"לית משרד התחבורה לוועדה על ההתקדמות בהתקנת התקנות. ככל שאכן תהייה התקדמות תוכל השרה לבקש דחיות נוספות של עד חצי שנה.

קודם לכן אישרה הוועדה תיקונים לתקנות מתוקף, החוק העוסקים בהרחבת הפעולות המותרות לביצוע שלא במוסך או במוסך נייד. בין היתר אושר לבצע גם תיקונים של החלפת מסנן אוויר, מסך מגע, פקד חלון, ידית דלת, רכיבי מתח נמוך של שקע טעינה, ועוד. נציגת הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, הסבירה כי אלה פעולות שצריך לבצע איש מקצוע ופיקוח של מנהל מקצועי של מוסך, אך הן לא דורשות את התשתית הפיזית של מוסך.

מונופול או הסמכה

היו"ר ביטון שאל למה התקנות מגיעות עכשיו לאישור הוועדה, והאם יש לך קשר לזה שהן משרתות שינוי שמביאים הרכבים החשמליים. עו"ד ראובני השיבה כי הדבר תומך שירות לרכבים שיש בהם יותר רכיבי אלקטרוניקה ופחות מכניקה. יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, טען כי אלה תקנות טסלה, שהגיעו עוד לפני 100 תקנות אחרות שהמשרד לא התקין מאז 2016. הוא ביקש לקיים דיון רציני ולנמק מדוע אושרו הפעולות הללו ולא פעולות אחרות. עו"ד ראובני דחתה את הטענה כי אלה תקנות טסלה שכן הן רלוונטיות לכל מכונית, ואמרה כי לא צריך לעצור את אישורן רק כי יש תקנות אחרות שהעבודה עליהן עדיין לא הושלמה.

מנהלת תחום כלכלה במשרד התחבורה, לנה גרשקוביץ, הוסיפה כי התקנות לא עוסקות רק ברכבי טסלה, ומאז שאושרו ב-2018 הטכנולוגיה התקדמה. לדבריה, כיום ישנן רק 6,000 רכבי טסלה על הכבישים, כאשר בשנה עולים על כבישי ישראל כ-300 אלף רכבים חדשים, ולכן האמירה שאלו 'תקנות טסלה' אינה רלוונטית.

מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, חזי אבירם, התייחס לתקנות שעדיין לא הותקנו, ואמר כי הדבר יוצר פער בין ההתנהלות שהחוק כיוון אליה לבין ההתנהלות בשטח, ואמר כי השוק יכול להתנהל טוב יותר אם התקנות היו מותקנות. עם זאת הוא הוסיף כי צריך לאפשר יותר שירות בבית הלקוח, שכן ככל שיעבור הזמן מערכות הרכב יהיו יותר טכנולוגיות וממילא התיקון שלהן יהיה בשלט רחוק.

נציג איגוד המוסכים, משה סומך, הוסיף כי טסלה לא מוכרת חלפים למוסך רגיל ולא מאפשרת למוסכים לטפל ברכבים שלה, למרות שהם מוסמכים לטפל ברכבים חשמליים, וכך הופכת למונופול. מנהל תחום הרכב באיגוד לשכות המסחר, עומר סלע, אמר כי טסלה נמנעת ממכירת חלקי חילוף למוסכים ומגבילה אחריות יצרן באופן שלא תואם לחוק, והאיגוד פנה בעניין לרשות התחרות.

ההצעות של מקלב נדחו

מנהל מועדון מעריצי טסלה, אלירן נגר, אמר כי המוצר היחיד שהחברה הביאה לארץ ב-2021 היה טסלה מודל 3, כאשר עלויות הטיפול במכונית הן אפסיות. הוא הוסיף כי הציבור לא מבין למה לשלם על שירות במוסך שהוא יכול לקבל אותו מרחוק, ואמר כי כבר מזמן היינו צריכים להיות בשלב הזה.

נציג טסלה בישראל, אילן שביט, אמר כי התקנות תואמות את ההתפתחות הטכנולוגית ותואמות למודל של טסלה, שמיושם בכל העולם. לדבריו, לחברה יש מוסך מרכזי בפתח תקווה ויש פעולות רבות שאין סיבה להטריח את הלקוח למוסך בגינן. ח"כ אורי מקלב שאם האם טסלה פנתה למשרד התחבורה בעניין, ושביט השיב: "משרד התחבורה לא עובד של טסלה. היינו בקשר לאחר פרסום טיוטת התקנות והיו דברים שהערנו ולא התקבלו".

בעקבות הדיון ביקש היו"ר ביטון לדעת מתי יובאו לאישור הוועדה כל יתר התקנות, אלה שגם איגוד המוסכים מחכה להן. עו"ד ראובני הזכירה כי שני קבצי תקנות כבר הוגשו לוועדה, ועוד שני קבצים נמצאים בהתייעצות בממשלה ומעוכבים בשל צורך להעברת סמכויות לשרת הכלכלה.

לפי הצעת החוק שהוגשה לוועדה ביקש משרד התחבורה דחייה של שנה בהתקנת התקנות. אולם בהתאם לדיון, כאמור, הציע היו"ר ביטון לאפשר דחייה לזמן קצר יותר, תוך מעקב של הוועדה שתהליך התקנת התקנות אכן מתקדם. עוד ביקש היו"ר ביטון מנציגי משרד התחבורה, להיוועץ עם רשות התחרות כדי לוודא שהתקנות הנוספות לא יפגעו בתחרות ולמנוע תופעה שתהפוך את טסלה למונופול.

בעקבות זאת נקבע כי המועד האחרון להתקנת התקנות ידחה ל-30 ביולי 2022, כאשר עד ה-30 באפריל השנה תדווח מנכ"לית משרד התחבורה לוועדה על ההתקדמות בהתקנת התקנות. ככל שאכן תהייה התקדמות תוכל השרה, בצו באישור הוועדה, לבקש דחיות נוספות שלא יעלו על תקופה של חצי שנה. יו"ר איגוד המוסכים לוי התייחס לכך ואמר כי הוא מבקש שכל התקנות יאושרו יחד, שכן אנחנו למודי ניסיון ועברנו עוד בקשת דחייה ועוד בקשת דחייה. היו"ר ביטון הגיב ואמר כי הוא מקווה שהפעם תוכיח לו הוועדה אחרת.

ח"כ מקלב ביקש להציע הצעות לתיקון החוק, אולם הצעותיו נדחו והוא ביקש להעלותן במליאה כהסתייגויות. לאחר שאושרו התקנות אושרה פה אחד גם הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, בקולותיהם של היו"ר ביטון וחברי הכנסת מקלב ורם שפע.

כתיבת תגובה