תשכור חניה פרטית

בדרך לעסקת המקרקעין הבאה שלך, אתה נאלץ לכתת גלגליך למציאת חניה בעיר הגדולה • אולי ב'טיפ' הבא של עו"ד בנימין בריקמן ל'מקרקעיסט' המתחיל, תוכל למצוא פתרון למצוקתך

פתרונות למצוקת החניה | אילוסטרציה: אדי ישראל, פלאש 90

מצוקת החניה בערים הגדולות מחריפה, ובעקבותיה צצים פתרונות למקומות חניה.

אחת האפשרויות היא רכישת חניה מדיר בבית משותף שאין לו רכב וצורך בה. האם ניתן למכור חניה לכל דורש? ואיך מבצעים את העסקה?

כפי שהובהר ב'טיפ' הקודם, כאשר חניה הוצמדה לדירה ספציפית ואינה חלק מהרכוש המשותף לכל דיירי הבניין, היא נכס השייך לבעלי הדירה אליה היא צמודה, וניתן למכור אותה, אך לא לכל המרבה במחיר.

על פי החוק, לא ניתן למכור רק חלק מדירה, ולכן גם חניה שנחשבת לחלק מדירה אי אפשר למכור בנפרד. אמנם, ניתן למכור חניה הצמודה דירה בבניין, לבעלים של דירה אחרת באותו בניין. אז, תיגרע החניה מהדירה של המוכר ותתווסף כהצמדה לדירת הקונה.

ככל עסקה במקרקעין, מכירת החניה תיערך אך ורק בהסכם בכתב, יש לדווח על העסקה לרשות המיסים, ויחול חיוב במס שבח ורכישה בעקבותיה. כלומר, גם במקרה בו מכירת הדירה כולה יחד עם החניה לא תגרור חיוב במס, מכירת החניה בנפרד כן תחויב. כיון שתנאי מקדים לקבלת פטור ממס, היא מכירת דירת מגורים – החניה אינה דירת מגורים ולכן יחול חיוב במס שבח למוכר ובמס רכישה לקונה.

בנוסף, כדי להשלים את הליך המכירה יש לתקן את צו הבית המשותף ולהעביר את רישום הצמדת החניה מדירת המוכר לדירת הקונה.

 

מצוקת החניה הגוברת, כן הביאה פתרון גם בהיעדר האפשרות למכירת חניה למי שאינו בעלים של דירה בבניין. זאת על ידי השכרת החנייה לטווח ארוך.

כדאי ורצוי להיוועץ עם עו"ד העוסק במקרקעין, גם לפני עסקת שכירות, שעלולה גם היא לגרור חיוב במיסים ואף להיאסר מראש על ידי השכנים, על ידי סעיף שנכלל בתקנון הבית המשותף ואוסר השכרת חניות.

לסיכום: עסקה של מכירת חניה בבית משותף הינה עסקה במקרקעין, לכל דבר ועניין, אלא שניתן למכור את החניה רק לבעל דירה בבניין אליה ניתן יהיה להצמיד אותה ונדרש רישום ההצמדה בטאבו

אין באמור כדי חוות דעת משפטית. ואין במאמר זה כדי לקיים יחסי עורך דין –לקוח. לצורך קבלת חוות דעת משפטית יש לפנות לעו"ד בתחום.

הכותב הוא בנימין בריקמן, עו"ד למקרקעין ומיסוי מקרקעין.

דוא"ל לפניות ולהצעות ל'טיפים': [email protected]

כתיבת תגובה