תשפ"ג: עסקאות ייצוא מבוטחות בהיקף שיא של כ-3 מיליארד ש'

שיא של עשור בהיקף ביטוח סיכוני סחר חוץ ליצואנים: אשרא הממשלתית ביטחה בשנה החולפת עסקאות ייצוא בהיקף של כ-3 מיליארד ש"ח | עיקר עסקאות הייצוא שבוטחו היו בתחומי המים, חקלאות, תקשורת, טכנולוגיות בתחום החינוך ועסקאות ביטחוניות | על מנת לקבל את הביטוח והמימון, הרכיב הישראלי בעסקת הייצוא חייב להיות לפחות 30% מהיקף הפרויקט

דודי קליין, מנכ"ל אשרא |צילום: תמר מצפי

שיא בהיקף ביטוחי האשראי שהעמידה המדינה ליצואנים. מנתוני אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ, עולה כי ב-12 החודשים האחרונים ביטחה החברה עסקאות ייצוא בהיקף של כשלושה מיליארד ש"ח. מדובר בשיא שנתי של למעלה מעשור. לדברי דודי קליין, מנכ"ל אשרא, מרבית העסקאות הן למדינות דרום מזרח אסיה, סין ואפריקה.

אשרא פועלת לקידום היקפי הייצוא הישראלי באמצעות מתן שירותי ביטוח אשראי והעמדת אשראי למימון עסקאות יצוא גדולות של חברות ישראליות, בעיקר מול מדינות זרות, ולטווחי זמן ארוכים יחסית של עד 15 שנים. ביטוח האשראי מגן על היצואן או על הבנק נותן האשראי מפני אי קבלת תשלום מהלקוח כתוצאה מקשיים כלכליים או מאירוע פוליטי. בנוסף, ביטוח האשראי של אשרא מאפשר לבנקים להעמיד קו אשראי לעסקאות כאשר פוליסת הביטוח, המגובה בערבות המדינה שמעמיד החשב הכללי במשרד האוצר, מהווה בטוחה למימון ומאפשרת ליצואן  לקבל את התשלום מראש. 

בהתאם למדיניות שר הכלכלה ניר ברקת ולפיה "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", אשרא פועלת כחברה ממשלתית יעודית לביטוח סיכוני סחר חוץ במתכונת דומה לכ-30 חברות מקבילות באירופה  שמעורבתן במימון וביטוח יצוא גדלה משמעותית בתקופה האחרונה. כל החברות המקבילות באירופה פועלות כחברות יעודיות לביטוח סיכוני סחר חוץ, חלקן כחברות ממשלתיות וחלקן מופעלות על ידי חברות פרטיות בתמיכת הממשלה, לאחר שהפעילות עברה תהליך הפרטה.

מהנתונים עולה כי מרבית העסקאות אותם ביטחה אשרא בשנה החולפת היו בתחומי המים, החקלאות, תקשורת, טכנולוגיות בתחום החינוך ועסקאות ביטחוניות. בין מדינות היעד של היצואנים המבוטחים בשנה החולפת היו מדינות אפריקה כגון סנגל וחוף השנהב, מדינות דרום מזרח אסיה ובכללן הפיליפינים וסין. דודי קליין, מנכ"ל אשרא, מסביר את הגידול בהיקפי הפעילות, בין השאר, בקשיים בהן נתקלו מדינות מתפתחות רבות, לאחר משבר הקורונה: "בעקבות משבר הקורונה", מסביר קליין, במדינות מתפתחות רבות החריפו הקשיים הכלכליים וקשיי הנזילות. קשיים אלה השפיעו על יכולתן של אותן מדינות  לממן פרויקטים גדולים בתחום התשתיות. ביטוח האשראי של אשרא מאפשר ליצואנים הישראלים להציע למדינות הללו חבילות מימון זולות ובכך להוציא לפועל את ביצועם של פרויקטים אלה". 

באשרא אומרים כי התמיכה הממשלתית ביצואנים מתחום התעשיות המסורתיות, ובמיוחד בתקופה בה ישנה ירידה חדה בהיקף פעילות ההייטק בעולם בכלל ובישראל בפרט, מסייעת ותומכת בפעילות העסקית במשק וביצירת מקומות עבודה. בהקשר זה יצוין כי כל מיליארד ש"ח של ייצוא תורם ליצירת כ-2,500 מקומות עבודה. על פי מדיניות החברה, על מנת לקבל את ביטוח האשראי והמימון, היקף המרכיב הישראלי בעסקת הייצוא חייב להיות לפחות 30% מהיקף הפרוייקט.  מנסיון עבר עולה כי חברות ישראליות שפנו לקבל ביטוח אשראי ומימון מחברות ביטוח אשראי זרות, התאגדו כחברות זרות ולא חזרו לפעול יותר כחברות ישראליות. 

כתיבת תגובה