תתאחד עם המתחרה? המהלך שאולי יציל את 'טבע'

האם וורן באפט מנסה ליזום מיזוג בין 'טבע' ומיילן, אחת המתחרות של טבע בארה"ב? בינתיים מניות 'טבע' זינקו אמש בארבעה אחוזים • האם מדובר במהלך שיכול להעלות את קרנה של טבע, והאם המהלך יוכל לצאת לפועל מבחינה רגולטורית? • וגם: עד כמה קשה המצב של שתי ענקיות התרופות עד כדי כך שהן שוקלים להתאחד זו עם זו?

תתמזג? | חברת טבע

האם 'טבע' מתחילה להתאושש? אמש עלו מניות החברה בארבעה אחוזים, וזאת לאור דיווח של אתר הכלכלה הספרדי intereconomia, לפיו, וורן באפט, המחזיק בארבעה אחוזים ממניות ענקית התרופות, מנסה לקדם מהלך של מיזוג בין טבע וחברת התרופות מיילן. לפי הדיווחים, באפט שכר את שירותיו של בנק קרדיט סוויס השוויצרי על מנת לייעץ לו בנושא המיזוג היזום.

לאחרונה, מניותיהן של שתי ענקיות התרופות ירדו, של טבע ירדה בכ-20% בעקבות התביעה הגדולה שהוגשה נגדה בגין חשש לתיאום מחירים ומניעת תחרות הוגנת בשוק התרופות האמריקאי לכאורה, ומניותיה של מיילן איבדו ביותר מ-30%, בין היתר בעקבות דוחות רבעוניים חלשים שפרסמה. בנוסף לכך גם היא חשודה בפרשת תיאום המחירים בשוק התרופות בארה"ב.

למרות רצונו של באפט לאיחוד בין שתי החברות, הוא עדיין יצטרך לשכנע בכך את מחזיקי המניות העיקריים של 'טבע', שהעיקרית בהן מחזיקה ב-16% אחוזים ממניות טבע, פי ארבעה מבאפט עצמו. הוא גם יצטרך לשכנע את בעלי המניות העיקריים של מיילן. אך גם אם יצליח בכך, לבאפט צפוי מכשול גדול במישור הרגולטורי.

הקשיים הצפוים לבאפט במישור זה, הם בראשונה תחום ההגבלים העסקיים, שכן טבע ומיילן מוכרות תרופות גנריות זהות רבות, ולא זו בלבד, אלא שמיילן היא המתחרה המרכזית של טבע בשוק הקופקסון, תרופה שהייתה במקור של טבע.

בנוסף לכך טבע שולטת בנתח שוק של כ-20% במזרקי האדרלנין מסוג אפיפן, מוצר שהיה במקור של מיילן. קושי נוסף קשור לעובדה ששתי החברות עומדות כרגע תחת תביעה מהגדולות שידעה ארה"ב בנוגע למניעת תחרות הוגנת בשוק התרופות ותיאום מחירים, כך שסביר להניח שהרגולטור האמריקאי לא ישוש לקדם מיזוג בין שתי ענקיות התרופות שאם יתאחדו ישלטו בכ-20% מכלל שוק התרופות האמריקאי.

כך או כך, מניית טבע עלתה אתמול בארבעה אחוזים בעקבות ההודעה על הרצון של באפט במיזוג. היום החברה התחילה את המסחר בירידה קלה, אך נכון לשעות הצהריים מניות טבע עולות בכשליש האחוז, כך שגם אם המהלך לא יצא לפועל בסופו של דבר, אין ספק שהוא גורם לחברה להתאוששות קלה לאחר הירידה העצומה שספגה לאחרונה.

כתיבת תגובה