11,000 דירות בשפיר שיועדו לחרדים, בהליך שיווק לחילוניים

העיר העתידית שפיר שבמערב קרית גת שוב בכותרות: ליצמן פנה לנתניהו בדרישה לעצור הליכים של רמ"י לשיווק 11,000 יח"ד שתוכננו לחרדים – לאוכלוסיות מהמגזר הכללי • "אודה אם תנחה את הגורמים הממונים להקפיא כל מהלך שמתבצע כעת בישוב שפיר כדי לא לסכל את האופציה לתת לציבור החרדי את העיר שפיר", כתב ליצמן

ליצמן ונתניהו | צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

העיר העתידית שפיר – סמוך לקרית גת – נחשבת לפתרון של העשור הבא למצוקת הדיור של הציבור החרדי.

אלא שהעיתונאי יעקב רייניץ מפרסם הבוקר ב'המודיע' לראשונה את מכתבו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לראש הממשלה נתניהו בו הוא דורש "להקפיא כל מהלך בשפיר כדי לא לסכל את האופציה לתת את העיר לציבור החרדי". זאת לאחר שלפי הדיווח, ברמ"י מעוניינים לבצע מחטף שלא יוביל את שפיר לידיים חרדיות.

"אפתח ואקדים מהסוף להתחלה", כותב ליצמן. "בימים אלו מתקיימים דיונים ערים ברשות מינהל מקרקעי ישראל כדי לשווק למגזר הכללי את אותם כ-11,000 דירות במתחם שפיר בהן הציבור החרדי מצפה לראות את ההתחלה של הפתרון המרכזי למצוקה הרבה שיש. כך שבמקום שהם יהיו אלו שיתחילו במענה ההולם של דיור למגזר החרדי – הם משווקים למגזר הכללי.

"ואסביר בקצרה. המגזר החרדי נמצא בחוסר עצום של דירות לזוגות צעירים המתחתנים שנה לאחר שנה ולרובם שאין הפרוטה בכיס הם מתגוררים במחסנים ובחניות ללא אויר אור ובשטח של כ-20 מ"ר לדירה מקסימום, אין כאן המקום להרחיב ולתאר. המצוקה קשה ביותר יש שיאמרו שבעשור הקרוב יש לבנות 200,000 דירות (!) רק למגזר החרדי. המספר לא דמיוני הוא בנוי על כמות ילדים ב"ה שכבר לומדים במערכת החינוך הישראלית ואוטוטו הם מתחתנים".

ליצמן מוסיף כי הוא "חייב להדגיש אפילו אם זה מובן מאליו, כי תכנון דירות למגזר החרדי שונה מהמגזר הכללי. לא רק כיורים נפרדים, אלא מרפסות סוכה, בניינים נמוכי קומות, מבני דת וחינוך בהתאם, כך שאי אפשר להעביר ציבור…".

ליצמן מציין כי "בתחילת המו"מ הקואליציוני של הכנסת ה- 21 שכבר הספיקה להתפזר, הבאנו בפני צוות המו"מ מספר רעיונות לפתרונות למצוקת הדיור, עשרות סעיפים שיכולים חלקם או כולם לתת מענה ראוי והולם למצוקה זו. לא אלאה אותך ואמנה את הרשימה כולה, אולם כפתרון מידי הונחה האצבע על הישוב שפיר בו יש כ-11,000 דירות לשיווק מידי ובהמשך עוד כ- 35,000 דירות בקרית גת מערב".

לדברי ליצמן, בתכנון של הוועדות הרלוונטיות ניתן יהיה לחבר ביניהן ולהגדיר עיר חרדית נוספת במרכז הארץ, קרובה לכביש 6, למרכז החרדי בקרית גת והסביבה, ניתן גם לתת שם שטחים לתעסוקה שיהוו מנוף כלכלי לעיר. "אני חייב לחזור ולהדגיש כי זה פתרון אחד מני מספר הצעות שהוצעו לצוות המו"מ, בין היתר מענק לרוכשי דירות יד שניה בפריפריה כפי שהצעתי. הרחבות של ערים נוספות ועוד.

"אולם וכאן באה פנייתי. מדיווח שהגיע לידי עולה כי ממש בימים אלו ישנו הליך שלם של תכנון ושיווק הדירות בשפיר למגזר הכללי, מה שישים סיכה באותו בלון של הרעיון הנפלא הזה ויגרום לנזק בלתי הפיך לפתרון אליו מצפים בני המגזר לקבל מענה מידי בשלב ראשוני ובהמשך עיר חרדית שתקרום עור וגידים ושמה שפיר.

"אודה אם תנחה את הגורמים הממונים להקפיא כל מהלך שמתבצע כעת בישוב שפיר לתקופה נדרשת כדי לא לסכל את האופציה לתת לציבור החרדי את העיר שפיר", סיים ליצמן את בקשתו.

מרמ"י נמסר בתגובה: "רשות מקרקעי ישראל מתעתדת לשווק את המתחם האמור לאחר שייחתם הסכם פיתוח וזאת ללא שום קשר להרכב האוכלוסייה שתתגורר בשכונה".

כתיבת תגובה